-
Så var det på resemässan Travel News Market
Under torsdagen var Turismnytt på den nya resemässan Travel News Market på Friends Arena i Solna.
Välordnad mässa
Det var första gången som arrangören Travel News arrangerade resemässan och den visade sig vara mycket välordnad.
När Turismnytt kom dit så var det folk som stod och öppnade dörren för dem som kom och garderobiärerna var snabba och gav till ett leende för varje besökare som kom. Också de som tog emot besökarna vid själva entrén bjöd på ett leende och en snabb service vilket många tyckte var trevligt – och ovanligt.
Det var lätt att hitta runt i lokalerna och lagom avstånd mellan utställarna som stod vid varsitt runt barbord. Detta öppnade upp för ”lätta” möten där besökaren inte behövde ”kliva in” in montern.
Utställarna – men var är Sveriges representation?
Det var många utställare på mässan men tyvärr så var det inte många svenska företag eller destinationer representerade. Varför frågade vi Andreas Näsman, som arbetat som projektledare för Travel News Market. Han förklarade att Travel News tog beslut om att genomföra mässan så sent som i maj 2016 och att intresset från de utländska turistbyråerna var stort. Så stort att man inte hunnit med att arbeta på att få in svenska företag och destinationer.
Mingel, mingel, mingel
För den som tycker om att mingla var mässan ett paradis. I minglet mötte Turismnytt chefer inom turism/resor, studenter, mässgeneraler, konsulter… Det fanns gott om plats för att mingla – både runt utställarna men också lite mer avskilt i baren eller i soffgrupper.
Osäkert hur många affärer som gjordes
Hur många affärer som gjordes under mässan är oklart men man kunde konstatera att behovet av att mötas inom branschen är gigantiskt!
”- Samarbete är a och o för att branschen skall växa”, förklarade Andreas Näsman, konsult för Travel News.
Nu hoppas alla på att Travel News kan utveckla och driva mässan vidare nästa år igen.
- Text: Maria Lindqvist
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-