måndag 14 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-10-04 08:18

    Samarbeten skapar möjligheter

    Vad heter du och vad arbetar du med till vardags?
    Jag heter Ewa Thunberg och arbetar som Turismutvecklare på Karlskoga Näringsliv & Turism AB i Karlskoga.

    Hur många är ni som arbetar med besöksnäring på bolaget?
    Vi är fyra personer som arbetar i bolaget: VD Dan-Åke Widenberg, Turismansvarig Martina Björk, Turismassistent Anna-Lena Elg och så jag Turismutvecklare Ewa Thunberg.

    Hur ser era arbetsuppgifter ut?
    Vår VD Dan-Åke svarar för näringslivsfrågorna i stort.

    Vi andra jobbar med: turism och centrumutveckling.

    Det innebär att vi:

    • driver en helårsöppen turistbyrå
    • producerar vårt eget marknadsföringsmaterial, bland annat en turistguide, till tryckfärdigt material
    • kommunicerar med kommunens förvaltningar med frågor som rör turismen
    • försöker att locka event till Karlskoga

    Jag jobbar med turismutveckling och ekonomi och min vardag kan innehålla allt från grovarbete bland kartongerna i källarförrådet till att dra på sig långklänningen och gå på galamiddagar – omväxlande och kul!

    Hur finansieras er verksamhet?
    Karlskoga kommun köper tjänster inom näringslivsområdet från oss enligt upphandling.

    Bolaget har funnits i knappt 2 år och ägs av Karlskoga kommun och näringslivet tillsammans.
    Vilka är era fokusområden?
    Förutom turistbyrå, marknadsföring och utveckling satsar vi en del resurser på stora event, t ex Karlskoga Motorsportvecka.

    Fiske är en stor besöksanledning i vårt område. På fiskeföreningarnas och entreprenörernas begäran, har vi jobbat extra med deras frågor i år och filar nu på en projektansökan för utveckling av fisket.

    Vilket samarbete har ni med företagarna i ert område?
    Vi har många fantastiska människor som driver besöksnäringsföretag i vårt område, de är engagerade och har många idéer som de gärna delar med sig av. Vår uppgift är att skapa arenor för kontakt och fånga upp frågor så att de inte hamnar mellan stolarna. Vi behöver ständigt uppdatera oss för att ha en god överblick över de turistiska produkter som finns, dels för gästernas skull men även för att knyta kontakter mellan företagen. Ett bra samarbete med företag är A och O.

    Ni har bjudit in företagare till olika möten i höst – vad är syftet?
    I samband med vår omorganisationen tappade vi lite fart i vårt utvecklingsarbete men nu har vi startat en process för utveckling via Region Örebro län, med uppstartshjälp av konsultföretaget Graffman.

    Ett möte hölls med besöksnäringen i våras och under sommaren har djupintervjuer ägt rum. Enkäter har funnits på besöksmålen för att samla in gästernas synpunkter och intryck. Utifrån svaren skall vi upprätta en plan för det fortsatta arbetet. Det som hittills har visat sig i arbetet är att besöksnäringen har en gemensam mognad för att jobba med utvecklingsfrågor, vilket är en god grund för att arbetet ska bli lyckat.

    Syftet med processen är att se sig själv och sin organisation i förhållande till andra besöksmål, att hitta en god nivå för kvalitet och hur man säkrar den. Att man ska våga samverka och lita på att andra levererar en likvärdig kvalitet som den man själv står för. Min önskan är att alla ska vara bekväma med att ta kontakt med någon annan som kan ha en produkt som matchar den egna, eller utveckla något nytt, på egen hand eller tillsammans.

    Vad är era tips de som vill utveckla sina turismverksamheter?
    Jag tycker att turismföretagen ska utveckla sig själva i sin egen takt. Man kan se potential för tillväxt bland företagen men man kan inte tvinga en företagare att anställa någon eller utöka sin verksamhet. Bland turismföretagen finns en hel del livsstilsföretagare, man jobbar med sitt intresse och tycker att det är bra så. Å andra sidan finns det företag som vill utvecklas på olika sätt och då är vi en part att diskutera med. Det viktigaste är att vi ser helheten och att vi har en bra dialog tillsammans. Vi ska samla, hitta vägar till samarbete, ta in information och sprida den vidare – vara spindeln i nätet helt enkelt.

    Har ni några samarbeten med andra kommuner, regioner eller organisationer?
    Vi har under ett antal år samarbetat tätt med Degerfors kommun under namnet ”Visit Karlskoga Degerfors”. Två orter på ett avstånd av 10 km, som kompletterar varandra väldigt bra.

    Vårt samarbete består av turistbyråverksamheten, marknadsföringen samt turismutvecklingen. Infrastrukturen är också viktig, vi delar på sjön Möckeln som ger oss långa sköna sandstränder, fiske och stora ytor för aktiviteter, bland annat två fina golfbanor.

    Våra viktigaste samarbetspartners är som sagt besöksnäringen, som inte bara består av företag utan också en hel del föreningar. Ibland glömmer man bort det stora ideella arbete som görs för att besökare, och även invånare, ska få en upplevelse. Musik, teater, modellflyg, kolarvecka, hembygdsgårdar, motorsport, naturupplevelser, stadsorientering och mycket annat finns att välja på.

    Fler samarbetspartners som vi har är de närliggande kommunerna, bland annat i föreningen ”Värmlands Bergslag för turism” som på olika sätt lyfter besöksnäringen och dess produkter i lite större sammanhang. Föreningen är också bra på att driva större turistiska projekt.

    Vi har också samverkan med två regioner, Värmland och Örebro län samt kommunerna i regionerna. Det ger oss input i vårt arbete och vi kan dela med oss av våra idéer. Via regionerna marknadsförs våra turistiska produkter på utlandsmarknaden, oftast tillsammans med VisitSweden. Därifrån får vi också veta vilka produkter som efterfrågas och kan ta med oss det tillbaka till besöksnäringen.

    Vad är utmaningarna framöver?
    Utmaningarna är att lämna den negativa sidan av bruksmentaliteten bakom oss. Nyinflyttade säger att de valde Karlskoga för att det är fint här och att man blir vänligt bemött. Vi ska ta till oss det som är positivt. Vi ska gärna minnas vår historia, vara stolta över den och berätta om den – men inte gråta över att de gamla husen vid torget ersattes med ett köpcentrum på 1970-talet.

    Vad arbetar ni med just nu?
    Just nu startar vi upp planeringen för arbetet under det kommande året. Vi ser över marknadsplan tillsammans med Degerfors kommun, filar på projektidéer och lämnar plats i kalendern för att kunna träffa hela besöksnäringen i enskilda möten.

     

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Karlskoga Näringsliv och Turism AB
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet