tisdag 15 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2016-04-28 08:31

    Samverkan och paketering. Det låter ju enkelt. Eller svårt.

    Det snackas ofta om att vi turismföretagare måste bli bättre på samverkan. Och att vi måste bli bättre på paketering.

    Samverkan låter ju både vettigt och enkelt. Men vad betyder det egentligen? Vi ska kika på det lite längre ner.

    Och varför ska man paketera? Är det för att vara snäll mot sina kollegor i branschen? Vi ska kika på det precis nu.

     

    Varför ska du paketera?

    Paketering underlättar för kunden. Och det gör dessutom att du kan ta mer betalt.

    Hur då?

    Jag brukar tänka att paketering är lite som att lägga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi säga att ett resepussel består av fyra bitar:

    • Aktivitet
    • Boende
    • Mat
    • Transport

     

    Kunden behöver ofta köpa mer än bara en av delarna. Aktiviteten är oftast själva reseanledningen. Och mat behöver de så klart. Dessutom behöver de någonstans att bo. Och så måste de kunna ta sig dit på ett enkelt sätt.

    En kund som planerar en resa måste hitta pusselbitar som går att sätta ihop med varandra. Om du bara säljer en av bitarna så överlåter du till kunden att hitta de andra delarna på egen hand.

    Och hur enkelt är det?

    Särskilt om man aldrig har varit i din region tidigare.

    DU kanske kan hjälpa dem att sätta ihop ett paket. En mer komplett resa. Du som vet vad det handlar om.

    När du erbjuder en resa som innehåller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport så underlättar vi för kunden.

    Om du säljer en mer komplett resa så ökar chanserna att kunden väljer att boka just med dig. Dessutom kan du sätta ett högre pris eftersom kunden får en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv.

    Det är vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter så kan vi behöva samverka med andra aktörer. Eller?

     

    Vad är det för fel på samverkan?

    Samverkan är ett fint ord. Men det är svårt att få till i verkligheten.

    Ska alla inblandade vara med och bestämma? Måste alla vara överens? Och ska alla vara med och dela på kakan?

    Det finns ett enklare sätt. Jag tänker då här…

    Vad är det vi vill uppnå?

    Vi vill kunna erbjuda mer kompletta produkter.

    Vi vill att den som erbjuder boende också ska erbjuda passande aktiviteter.

    Vi vill att den som erbjuder aktiviteter ska paketera med boende, mat och transfer. Helst ska man kunna erbjuda en hel vecka med boende, mat och aktiviteter och dessutom hämta upp på flygplatsen.

    Och så vidare.

    De flesta destinationsutvecklare som jag har träffat verkar vara ense om att vi vill se mer paketering. Att det finns en stor efterfrågan på det.

    Men paketering där alla ska vara överens är svårt. Här kommer ett enklare alternativ:

    Se dig själv som en produktägare. Anlita underleverantörer. Underleverantörerna gör att din produkt blir mer komplett. Du väljer dina underleverantörer. De som passar dig bäst.

    Du sätter sig inte vid ett bord med andra företagare för att samverka eller för att sätta ihop ett gemensamt paket.

    Det blir för luddigt.

     

    Att arbeta som produktägare med underleverantörer blir mer praktiskt än att säga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.

    Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?

    Okej, om du inte vill vara produktägare så kanske du kan vara underleverantör åt någon annan. På så vis blir du en pusselbit i någon annans kompletta produkt.

    Mitt tips är alltså att inte tänka samverkan. Istället föreslår jag att du ska…

    • Se dig själv som en produktägare
    • Sätta ihop mer kompletta produkter, dvs paketera
    • Genom att anlita de underleverantörer som kan göra just din produkt mer komplett
    • Eller se till att vara underleverantör åt någon annan

     

    Nettopriser och provision är en förutsättning

    Som produktägare är det du som är ansvarig att marknadsföra och sälja paketet. Det är ett stort ansvar och kan både innebära mycket jobb och utgifter. Underleverantörerna slipper allt det. Därför måste underleverantörerna vara beredda att ge ett lägre pris till produktägaren när de tar betalt för sina delar i paketet.

    En underleverantör måste kunna lämna nettopriser eller erbjuda provision när någon produktägare vill köpa in din tjänst.

    En produktägare som kontaktar en underleverantörer kan be sina underleverantörer om nettopriser, alltså ett lägre pris än det som erbjuds slutkunden.

    Det är ju produktägaren som utvecklar paketet och som också ska marknadsföra och sälja paketet.

    Det är värt mycket.

    När man jobbar med nettopriser och provision är det mycket större chans att det blir ett långvarigt samarbete som alla tjänar på.

    • Text: Marcus Eldh
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-07 00:49

      Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

      Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet