fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • 2016-04-28 08:31

    Samverkan och paketering. Det låter ju enkelt. Eller svårt.

    Det snackas ofta om att vi turismföretagare måste bli bättre på samverkan. Och att vi måste bli bättre på paketering.

    Samverkan låter ju både vettigt och enkelt. Men vad betyder det egentligen? Vi ska kika på det lite längre ner.

    Och varför ska man paketera? Är det för att vara snäll mot sina kollegor i branschen? Vi ska kika på det precis nu.

     

    Varför ska du paketera?

    Paketering underlättar för kunden. Och det gör dessutom att du kan ta mer betalt.

    Hur då?

    Jag brukar tänka att paketering är lite som att lägga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi säga att ett resepussel består av fyra bitar:

    • Aktivitet
    • Boende
    • Mat
    • Transport

     

    Kunden behöver ofta köpa mer än bara en av delarna. Aktiviteten är oftast själva reseanledningen. Och mat behöver de så klart. Dessutom behöver de någonstans att bo. Och så måste de kunna ta sig dit på ett enkelt sätt.

    En kund som planerar en resa måste hitta pusselbitar som går att sätta ihop med varandra. Om du bara säljer en av bitarna så överlåter du till kunden att hitta de andra delarna på egen hand.

    Och hur enkelt är det?

    Särskilt om man aldrig har varit i din region tidigare.

    DU kanske kan hjälpa dem att sätta ihop ett paket. En mer komplett resa. Du som vet vad det handlar om.

    När du erbjuder en resa som innehåller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport så underlättar vi för kunden.

    Om du säljer en mer komplett resa så ökar chanserna att kunden väljer att boka just med dig. Dessutom kan du sätta ett högre pris eftersom kunden får en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv.

    Det är vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter så kan vi behöva samverka med andra aktörer. Eller?

     

    Vad är det för fel på samverkan?

    Samverkan är ett fint ord. Men det är svårt att få till i verkligheten.

    Ska alla inblandade vara med och bestämma? Måste alla vara överens? Och ska alla vara med och dela på kakan?

    Det finns ett enklare sätt. Jag tänker då här…

    Vad är det vi vill uppnå?

    Vi vill kunna erbjuda mer kompletta produkter.

    Vi vill att den som erbjuder boende också ska erbjuda passande aktiviteter.

    Vi vill att den som erbjuder aktiviteter ska paketera med boende, mat och transfer. Helst ska man kunna erbjuda en hel vecka med boende, mat och aktiviteter och dessutom hämta upp på flygplatsen.

    Och så vidare.

    De flesta destinationsutvecklare som jag har träffat verkar vara ense om att vi vill se mer paketering. Att det finns en stor efterfrågan på det.

    Men paketering där alla ska vara överens är svårt. Här kommer ett enklare alternativ:

    Se dig själv som en produktägare. Anlita underleverantörer. Underleverantörerna gör att din produkt blir mer komplett. Du väljer dina underleverantörer. De som passar dig bäst.

    Du sätter sig inte vid ett bord med andra företagare för att samverka eller för att sätta ihop ett gemensamt paket.

    Det blir för luddigt.

     

    Att arbeta som produktägare med underleverantörer blir mer praktiskt än att säga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.

    Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?

    Okej, om du inte vill vara produktägare så kanske du kan vara underleverantör åt någon annan. På så vis blir du en pusselbit i någon annans kompletta produkt.

    Mitt tips är alltså att inte tänka samverkan. Istället föreslår jag att du ska…

    • Se dig själv som en produktägare
    • Sätta ihop mer kompletta produkter, dvs paketera
    • Genom att anlita de underleverantörer som kan göra just din produkt mer komplett
    • Eller se till att vara underleverantör åt någon annan

     

    Nettopriser och provision är en förutsättning

    Som produktägare är det du som är ansvarig att marknadsföra och sälja paketet. Det är ett stort ansvar och kan både innebära mycket jobb och utgifter. Underleverantörerna slipper allt det. Därför måste underleverantörerna vara beredda att ge ett lägre pris till produktägaren när de tar betalt för sina delar i paketet.

    En underleverantör måste kunna lämna nettopriser eller erbjuda provision när någon produktägare vill köpa in din tjänst.

    En produktägare som kontaktar en underleverantörer kan be sina underleverantörer om nettopriser, alltså ett lägre pris än det som erbjuds slutkunden.

    Det är ju produktägaren som utvecklar paketet och som också ska marknadsföra och sälja paketet.

    Det är värt mycket.

    När man jobbar med nettopriser och provision är det mycket större chans att det blir ett långvarigt samarbete som alla tjänar på.

    • Text: Marcus Eldh
    • Tweet
  • EkmanBuss 44
    2021-02-26 15:15

    EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44

    EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.

  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet