-
Satsning på cykelturism i Sörmland ger affärer för besöksnäringen
Pandemin har slagit hårt mot näringslivet, och alla branscher har påverkats. Projektet har skapat ett stort engagemang hos projektdeltagarna trots den svåra tiden för besöksnäringen i stort. Då projektet påbörjades fanns vetskapen om att cykelturism blivit populärt, men inte att trenden skulle fortsätta öka till en ännu högre grad under en pandemi. Trots pågående pandemi skapades cykelprodukterna i rätt tid, och som en form av omställning för att möta potentiella kunders efterfrågan. Företagen lyckades få ut sina cykelprodukter till sommaren vilket ledde till affärer.
-”Upplägget med ett nära samarbete med Sweden by Bike, som även är återförsäljare, har varit mycket framgångsrikt”, säger Henric Johansson, regional destinationsutvecklare på Stua. ”Vi har även sett att en mycket viktig del att ha med, i liknande satsningar, är produkttester, där en slutkund, som ska köpa upplevelsen, testar produkten innan lansering. Det gör att man som företagare kan ändra på mindre och större saker, från feedback via kunden, innan man släpper produkten för försäljning”, fortsätter Henric.
Stort intresse från företagen
En annan framgångsfaktor har varit engagemanget från deltagande företag. Ett stort intresse fanns för att delta och de såg att detta skulle kunna bidra till affärsmässig utveckling genom att erbjuda upplevelser för cyklister. Företagen har prioriterat att lägga tid på produktutvecklingen och kommunikationen av produkterna för att lyckas. Det har lett till marknadsföring, bokningar och affärer för projektdeltagarna snabbare än förväntat.
– ”Vi valde att gå med i projektet därför vi har sett en högre efterfrågan på just cykelpaket. Folk kommer hit med cyklar och undrar var de kan cykla någonstans. Så där väcktes vår nyfikenhet för just cykelturismen”, säger Lotta Larsson, hotellchef på Vilsta Sporthotell.
Med Stua:s stöd kan företag arbeta vidare med produkterna i ordinarie regionala turismuppdrag, för att utveckla fler affärsmässiga cykelupplevelser utmed Näckrosledens övriga etapper. Stua har fått utökad kunskap om destinationer och hur företag kan stöttas för att utveckla paketlösningar inom rekreationscykling. Sweden by Bikes material och tillvägagångssätt för coachning av företag sprider Stua vidare på den digitala lärplattformen för besöksnäringen i Sörmland, där aktörer och företag inom besöksnäringen kan ta del av kurser, seminarium och artiklar.
- Text: STUA
- Foto: Karl Göran Zahedi Fougstedt
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-