-
Satsning på kulturmiljö ger ökad turism
Kulturmiljön Koppardalen i Avesta, Dalarna, har fått en restaurering på senare år vilket inneburit både arbetstillfällen och fler turister.
Nu rapporterar Riksantikvarieämbetet till regeringen att satsningen är ett gott exempel på varför man skall satsa pengar på att bevara våra kulturmiljöer. Som positivt ser man en stärkt turism och en tillväxt av nya företag.
I Avesta har man lyft det nedgångna bruksområdet Koppardalen till att återskapa ett område där utvecklingen går framåt. Man har bevarat och restaurerat industribyggnader och hittat nya verksamhetsområden som skapar arbetstillfällen. Det finns ett kontorshotell, Koppardalens Utvecklingscentrum, där företagare kan hyra in sig och så har Camps Avesta lokaler för elever som studerar på distans. Nyföretagarcentrum och Tillväxt Avesta har precis flyttat in och kan stödja företagarna på plats. Hela satsningen har finansierats av Avesta kommun, EU och Länsstyrelsen i Dalarna.
De sex kulturmiljöprojekten som tas upp i rapporten ”Positiva effekter av medel till kulturmiljövård” till regeringen är förutom Koppardalen:
- Fornvården i Västra Götaland
- En levande Finnskog i Torsby/Värmland
- Sevärt i Västerbotten (webbportal)
- Norrbys kulturreservat på Gotland
- Sala Silvergruva i Västmanland
Rapporten visar att KMV-medel framför allt går till objekt som används för besöksmål och/eller turismverksamhet. Nära två tredjedelar av kulturmiljöerna har detta syfte och i de fall där KMV-medlen bidrar till ett attraktivare besöksmål eller en utvecklad turismverksamhet, vilket ökar besöksantalet, går det också att förutse en stärkt arbetsmarknad och ökad hållbar tillväxt.
Riksantikvarieämbetet har mellan åren 2011 och 2013 betalat ut cirka 250 miljoner kronor per år i bidrag till kulturmiljövård. Av dessa medel har länsstyrelsen beslutat om cirka 230 miljoner kronor. För dessa år har ungefär 64 procent av kulturmiljövårdsbidraget utbetalats till vårdåtgärder och ungefär 16 procent till olika former av tillgänglighetsåtgärder. Ungefär 15 procent har betalats ut för framtagandet av kunskapsunderlag av olika slag. Resterande del av anslaget har gått till arkeologisk undersökning, konservering och ersättningar enligt lag.
- Text: Maria Lindqvist
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
-
Gästbloggare
-