-
Senaste nytt om utvecklingen av elflyg i Sverige – redan i luften
Stort intresse för hållbart flyg där elflyg blir en viktig del
I början av februari hölls en elflygdag på Bromma där flera aktörer berättade om utvecklingen på området och hur Sverige kan vara föregångsland.
Vi fick veta att det finns ett stort intresse för hållbart flyg och det finns ett stort tryck på flyget att bli mer hållbart samtidigt som elflyg börjar bli mycket mer konkret och en reell möjlighet. Genom att utveckla den nya tekniken i Sverige kan vi påverka utvecklingen och flyget globalt. I Sverige har vi högre satta mål än man har internationellt vilket gör att vi får ett försprång. Kan vi använda vår stora kompetens inom flygteknik och den innovationskraft och entreprenörsanda som finns här kan vi få ut maximalt av framstegen själva samtidigt som vi bidrar starkt till en positiv utveckling globalt.
Dagsläget inom elflygutveckling
Anders Forslund, upphovsmannen bakom och den som driver satsningen på att ta fram ett elflygplan för kommersiell passagerartrafik vilket ska vara i drift redan 2025, berättade hur långt kommen elflygutvecklingen är. Första generationens elflyg är redan här med фnix (vilket vi fick se i luften senare under dagen) och Pipistrel Alfa, som båda är mindre plan för allmänflyg (i dagligt tal privatflyg). Generation 2 är konverterade konventionella plan, så kallad retrofit, vilket vi nyligen sett det första exemplet på från Kanada. Det är ett åttio år gammalt sjöflygplan för kortare sträckor som man har bytt förbränningsmotorn på mot en elmotor.
Generation 3 är den typ av plan som Anders Forslunds bolag Heart Aviation i Göteborg håller på att ta fram och som kommer att ha plats för 19 passagerare och en räckvidd på upp till 400 kilometer. Målsättningen är att ha planet i drift redan 2025 men den trånga sektorn är certifieringen. Den europeiska luftfartsorganisationen, EASA, är dock på tårna i denna fråga och det svenska projektet har redan passerat sin första ”checkpoint” i november förra året. Just nu jobbar man med drivlinan (motor och tillhörande delar).
Moduluppbyggt plan för att ha beredskap för kommande batteritekniska framsteg
Inom regionalflyget, på sträckor under 500 kilometer, finns mycket att göra. Där handlar det om sträckor som är realistiska att köra elflyg på inom rimlig tid och flygplanen blir ekonomiska redan vid ett mindre antal passagerare. Får vi lyckade tillverkningsprojekt finns det goda förutsättningar att det blir en ny exportindustri. De stora tillverkarna har fokus på större flygplan och hybridteknik så konkurrensen är begränsad. Det finns ungefär 200 startups i världen som jobbar med elflyg enligt Anders Forslund, men bara en handfull som har fokus på regionalflyg.
De som är skeptiska till elflyg argumenterar att batterierna inte skulle räcka till men utvecklingen går snabbt och de batterier som finns idag räcker ju bevisligen till små plan och även medelstora. Heart Aviations ES-19 kommer också vara modulärt uppbyggt så att man snabbt kan lyfta in ny batteriteknik i befintliga plan. Man jobbar också avsiktligt med befintlig och beprövad teknik för att inte bli hindrade av innovativa lösningar som sedan inte visar sig fungera.
Klimatbelastningen vid tillverkning av flygplan är låg och utnyttjandegraden är väldigt hög. Elflygplan blir också betydligt billigare i drift än konventionella plan då det är färre rörliga delar och därmed mindre underhåll samt att själva framdrivningskostnaden blir lägre. Allt detta sammantaget gör att elflyg blir konkurrenskraftigt på sträckor som det idag inte lönar sig att flyga på och de lägre priserna gör också att fler får möjlighet att transportera sig med flyg och på helt nya sträckor.
Nordiskt samarbete
Maria Fiskerud som är klusterledare för Fossilfritt flyg 2045 och projektledare för det Nordiska elflygsamarbetet NIA, berättade att tanken är att tillsammans dra nytta av att vi ligger långt fram när det gäller elflyg. I Sverige jobbar vi med tillverkning och utveckling, bland annat av markinfrastrukturen, och i Norge har man en hög ambition att allt flyg skall vara elektrifierat långt före andra länder. Bland de frågor man ska jobba med är att ta fram gemensamma nordiska standarder för infrastruktur, utveckla affärsmodeller för regional punkt-till-punkt-anslutning mellan de nordiska länderna och utveckling av teknik för nordiska väderförhållanden.
Projektet skall också skapa en plattform för europeiskt och globalt samarbete på området. Medverkande i projektet är en lång rad aktörer. Det är flygbolag som BRA, nationella flygplatsbolag som Swedavia, tillverkare som Heart Aviation och andra aktörer som Green Flyway. Norden samlat är den elfte största ekonomin i världen så det finns en gemensam styrka. Målbilden är att utvecklingen skall bli lite som med mobiltelefoni och möjliggöra för utvecklingsländer att gå direkt på elflyg, som man har gått från noll telefoni direkt till mobil telefoni.
Område i svenska och norska fjällen kan bli testområde för elflyg
Hans Dunder berättade om Green Flyway som är ett projekt som ska skapa en testarena för elflyg i ett område som sträcker sig över från Jämtland över gränsen till Norge och Trondheimområdet där flygmotortillverkaren Rolls Royce redan har förlagt sin elflygmotorutveckling. Området lämpar sig väldigt väl för ändamålet då det finns gott om ledig kapacitet i luften, det är bergigt och kallt och kompetensen finns nära. Det blir en unik testarena likt den bilindustrin har utvecklat i Arjeplog. Hans Dunder tror också att vi kommer att se en snabbare utveckling av autonoma farkoster i drift i luften än på marken, helt enkelt för att det finns färre hinder. Han såg framför sig eldrivna expressbussar i luften som man kan åka med på kollektivtrafikkortet! Det skapar också möjligheter för exempelvis för samernas rendrift med nästan ljudlös övervakning och drift från luften.
Elflyg kan bli framtidens kollektivtrafik om politiken är med på resan!
Intressant i sammanhanget är att flygplatser är relativt sett billiga att bygga vilket gör att potentialen att skapa kollektivtrafik i luften är stor. När politikerna börjar se potentialen i flyg som kollektivtrafik då kommer förhoppningsvis flygplatserna i en annan dager enligt Hans Dunder. Det har man redan gjort i Norge där staten också äger samtliga flygplatser via flygplatsbolaget Avinor.
Det som kommer att styra framtidens utveckling är hur snabbt batteriutvecklingen går, hur innovationstakten ser ut och framför allt om det kommer någon innovation som möjliggör ett ”giant leap” samt vilka förutsättningar som skapas för en gynnsam utveckling. Här har politiken och myndigheterna en viktig roll att spela som möjliggörare.
Här kan ni läsa mer som Turismnytt skrivit om Elflyg
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-