-
”Sista-Milen-Bilen” tar besökare till upplevelser i Läckö-Kinnekulle
Nu rullar ”Sista-Milen-Bilen” mellan alla upplevelser och besöksmål i Destination Läckö-Kinnekulle.
På landsbygden runt om i området finns det hundratals besöksmål, boenden, restauranger, caféer och sevärdheter som man vanligtvis inte kan ta sig till utan den egna bilen. Detta vill besöksnäringen i Västra Skaraborg fixa, så att fler kan uppleva allt det som destinationerna har att erbjuda. Många besökare efterfrågar också ett mer hållbart sätt att resa.
”Vi måste hitta nya lösningar efter våra förutsättningar. Så att besöksnäringen kan fortsätta utvecklas och tillgängliggöras för våra besökare även i framtiden.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
Trafikerar området för andra sommaren i rad
Besöksnäringen i Västra Skaraborg har tillsammans med Taxi-Lidköping utvecklat det nya konceptet ”Sista-Milen-Bilen”. Det trafikerar nu området för andra sommaren i rad.
”Målsättningen är att ta fram en långsiktigt hållbar affärsmodell så att man som besökare på ett enkelt sätt ska kunna ta sig till allt som finns att uppleva i vårt närområde.” Säger Anna Ohlin Ek.
Hur fungerar ”Sista-Milen-Bilen”?
”Sista-milen-bilen” är en behovsstyrd bil eller minibuss som anpassar sin rutt efter när och var personer vill turista.
Man bokar sin plats digitalt via Destination Läckö-Kinnekulles hemsida, till eller från hållplatser på besöksmål som exempelvis boendeanläggningar, restauranger, sevärdheter eller andra besöksmål utanför tätorterna runt Lidköping, Götene, Skara och Vara, dit eller när, den ordinarie kollektivtrafiken inte går.
”Sista-milen-bilen” startades upp i juni och kan bokas under hela juli och augusti mellan 10.00-22.00.
”Vårt bästa tips för att resa hållbart i närområdet är att kombinera sin resa med den ordinarie kollektivtrafiken och andra mobilitetslösningar såsom hyrcykel, elscooter och ”Sista-Milen-Bilen”. Alla hållplatser finns listade via bokningen på: Sista-milen-bilen (vastsverige.com) eller att överblicka i kartvyn här: Hållplatser sista-milen-bilen – Google Mina kartor. Det ska vara enkelt att uppleva destinationen.” Avslutar Anna Ohlin Ek.
Läs mer om Läckö-Kinnekulle på Turismnytt här.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
-
Gästbloggare
-