-
”Sista-Milen-Bilen” tar besökare till upplevelser i Läckö-Kinnekulle
Nu rullar ”Sista-Milen-Bilen” mellan alla upplevelser och besöksmål i Destination Läckö-Kinnekulle.
På landsbygden runt om i området finns det hundratals besöksmål, boenden, restauranger, caféer och sevärdheter som man vanligtvis inte kan ta sig till utan den egna bilen. Detta vill besöksnäringen i Västra Skaraborg fixa, så att fler kan uppleva allt det som destinationerna har att erbjuda. Många besökare efterfrågar också ett mer hållbart sätt att resa.
”Vi måste hitta nya lösningar efter våra förutsättningar. Så att besöksnäringen kan fortsätta utvecklas och tillgängliggöras för våra besökare även i framtiden.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
Trafikerar området för andra sommaren i rad
Besöksnäringen i Västra Skaraborg har tillsammans med Taxi-Lidköping utvecklat det nya konceptet ”Sista-Milen-Bilen”. Det trafikerar nu området för andra sommaren i rad.
”Målsättningen är att ta fram en långsiktigt hållbar affärsmodell så att man som besökare på ett enkelt sätt ska kunna ta sig till allt som finns att uppleva i vårt närområde.” Säger Anna Ohlin Ek.
Hur fungerar ”Sista-Milen-Bilen”?
”Sista-milen-bilen” är en behovsstyrd bil eller minibuss som anpassar sin rutt efter när och var personer vill turista.
Man bokar sin plats digitalt via Destination Läckö-Kinnekulles hemsida, till eller från hållplatser på besöksmål som exempelvis boendeanläggningar, restauranger, sevärdheter eller andra besöksmål utanför tätorterna runt Lidköping, Götene, Skara och Vara, dit eller när, den ordinarie kollektivtrafiken inte går.
”Sista-milen-bilen” startades upp i juni och kan bokas under hela juli och augusti mellan 10.00-22.00.
”Vårt bästa tips för att resa hållbart i närområdet är att kombinera sin resa med den ordinarie kollektivtrafiken och andra mobilitetslösningar såsom hyrcykel, elscooter och ”Sista-Milen-Bilen”. Alla hållplatser finns listade via bokningen på: Sista-milen-bilen (vastsverige.com) eller att överblicka i kartvyn här: Hållplatser sista-milen-bilen – Google Mina kartor. Det ska vara enkelt att uppleva destinationen.” Avslutar Anna Ohlin Ek.
Läs mer om Läckö-Kinnekulle på Turismnytt här.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-