-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Vasatorps golfklubb värdbana för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges största golftävlingar. Med cirka 33 000 besökare, varav en majoritet turister, genererade evenemanget en turistekonomisk omsättning till Helsingborg på närmare 53 miljoner kronor.
Helt i linje med Vasatorps Golfklubbs historia och vision
Tävlingen är världens första helt jämställda golftävling med 78 kvinnor och 78 män som spelade om en gemensam prissumma och pokal.
”Att vår Tournament Course var värdbana till Volvo Car Scandinavian Mixed 2024 är helt i linje med vår historia och vår vision framåt. Sen var det en bonus att få se Linn Grant vinna på hemmaplan. Flera av Sveriges idag lysande golfstjärnor har gått riksidrottsgymnasiet i Helsingborg och tränat på Vasatorps Golfklubb under skoltiden. Att få se tidigare elever och idag världsstjärnor ”komma tillbaka” till oss är fantastiskt”. säger Louise Friberg, VD och klubbchef på Vasatorps Golfklubb.
Golftävlingen skapar stora värden både lokalt och regionalt
Med cirka 33 000 besökare, varav en majoritet turister, genererade evenemanget en turistekonomisk omsättning på närmare 53 miljoner kronor. Något som gynnade lokala företag och verksamheter stort.
Besökarna var mycket nöjda med Helsingborg som destination och många planerar att återvända. Det visar den mätning som Helsingborgs stad lät genomföra i samband med tävlingen.
”Under många år har staden och Skåne satsat målmedvetet på golf som profilskapande evenemang. Med sitt unika hållbarhets- och jämställdhetskoncept skapar denna golftävling i världsklass flera stora värden för oss lokalt och regionalt. Det är helt rätt för oss i Helsingborg och Skåne”. Säger Carina Leffler, stadsdirektör Helsingborgs stad.
En evenemangsstad med en mångsidig bredd
De senaste åren har Helsingborg alltmer etablerat sig som en evenemangsstad med mångsidig bredd och kapacitet.
Några av de mer framstående evenemangen inkluderar Helsingborg Marathon, Ungdoms-VM i bordtennis, Eskilscupen, Nordic Business Forum, Sverigefinal i Venture Cup, Urban Future Global Conference, Bayside Festival, A Sustainable Tomorrow samt gruppspelsmatcher i Damhandbolls VM.
Här kan ni läsa mer om Helsingborg på Turismnytt.
Så stärkte årets golftävling Helsingborg som destination:
I samband med tävlingen intervjuades närmare 400 besökare till en turistekonomisk rapport. Den visar på betydande positiva ekonomiska effekter för Helsingborg.
◆ Ökad turism: Evenemanget lockade många besökare till Helsingborg, vilket bidrog till ökad turism. Totalt lockade det 33 006 besökare. 95% svarade att de gärna skulle återvända till staden i framtiden.
◆ Konsumtion: Besökarna spenderade betydande summor på logi, mat, shopping och andra aktiviteter. Lokala besökare spenderade i genomsnitt 823 kronor per dag, medan övernattare spenderade 1991 kronor per dag.
◆ Sysselsättning: Evenemanget skapade både tillfälliga och långsiktiga arbetstillfällen inom service, logi, och evenemangsorganisation.
◆ Långsiktig marknadsföring: Besökarnas positiva upplevelser och höga betyg för Helsingborg (ett genomsnittligt betyg på 4,3 av 5) stärker destinationens attraktionskraft och bidrar till framtida turism.
◆ Tillväxt: Evenemanget visade upp Helsingborg som en dynamisk och attraktiv stad för företag. Det skapar långsiktiga möjligheter för tillväxt och etableringar. Den totala turistekonomiska omsättningen uppgick till ca 52,6 miljoner kronor.
- Text: Helsingborgs stad
- Foto: We Do Sports Europe
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-