tisdag 1 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
    • SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
    • Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Volvo Car Scandinavian Mixed 2024 spelades på Vasatorps Golfklubb i Helsingborg.
    2024-11-01 21:26

    Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet

    I somras var Vasatorps golfklubb värdbana för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges största golftävlingar. Med cirka 33 000 besökare, varav en majoritet turister, genererade evenemanget en turistekonomisk omsättning till Helsingborg på närmare 53 miljoner kronor.

    Helt i linje med Vasatorps Golfklubbs historia och vision

    Tävlingen är världens första helt jämställda golftävling med 78 kvinnor och 78 män som spelade om en gemensam prissumma och pokal.

    ”Att vår Tournament Course var värdbana till Volvo Car Scandinavian Mixed 2024 är helt i linje med vår historia och vår vision framåt. Sen var det en bonus att få se Linn Grant vinna på hemmaplan. Flera av Sveriges idag lysande golfstjärnor har gått riksidrottsgymnasiet i Helsingborg och tränat på Vasatorps Golfklubb under skoltiden. Att få se tidigare elever och idag världsstjärnor ”komma tillbaka” till oss är fantastiskt”. säger Louise Friberg, VD och klubbchef på Vasatorps Golfklubb.

    Golftävlingen skapar stora värden både lokalt och regionalt

    Med cirka 33 000 besökare, varav en majoritet turister, genererade evenemanget en turistekonomisk omsättning på närmare 53 miljoner kronor. Något som gynnade lokala företag och verksamheter stort.

    Besökarna var mycket nöjda med Helsingborg som destination och många planerar att återvända. Det visar den mätning som Helsingborgs stad lät genomföra i samband med tävlingen.

    ”Under många år har staden och Skåne satsat målmedvetet på golf som profilskapande evenemang. Med sitt unika hållbarhets- och jämställdhetskoncept skapar denna golftävling i världsklass flera stora värden för oss lokalt och regionalt. Det är helt rätt för oss i Helsingborg och Skåne”. Säger Carina Leffler, stadsdirektör Helsingborgs stad.

    En evenemangsstad med en mångsidig bredd

    De senaste åren har Helsingborg alltmer etablerat sig som en evenemangsstad med mångsidig bredd och kapacitet.

    Några av de mer framstående evenemangen inkluderar Helsingborg Marathon, Ungdoms-VM i bordtennis, Eskilscupen, Nordic Business Forum, Sverigefinal i Venture Cup, Urban Future Global Conference, Bayside Festival, A Sustainable Tomorrow samt gruppspelsmatcher i Damhandbolls VM.

    Här kan ni läsa mer om Helsingborg på Turismnytt.

    Så stärkte årets golftävling Helsingborg som destination:

    I samband med tävlingen intervjuades närmare 400 besökare till en turistekonomisk rapport. Den visar på betydande positiva ekonomiska effekter för Helsingborg.

    ◆ Ökad turism: Evenemanget lockade många besökare till Helsingborg, vilket bidrog till ökad turism. Totalt lockade det 33 006 besökare. 95% svarade att de gärna skulle återvända till staden i framtiden.

    ◆ Konsumtion: Besökarna spenderade betydande summor på logi, mat, shopping och andra aktiviteter. Lokala besökare spenderade i genomsnitt 823 kronor per dag, medan övernattare spenderade 1991 kronor per dag.

    ◆ Sysselsättning: Evenemanget skapade både tillfälliga och långsiktiga arbetstillfällen inom service, logi, och evenemangsorganisation.

    ◆ Långsiktig marknadsföring: Besökarnas positiva upplevelser och höga betyg för Helsingborg (ett genomsnittligt betyg på 4,3 av 5) stärker destinationens attraktionskraft och bidrar till framtida turism.

    ◆ Tillväxt: Evenemanget visade upp Helsingborg som en dynamisk och attraktiv stad för företag. Det skapar långsiktiga möjligheter för tillväxt och etableringar. Den totala turistekonomiska omsättningen uppgick till ca 52,6 miljoner kronor.

    • Text: Helsingborgs stad
    • Foto: We Do Sports Europe
    Tweet
  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • På Kalmar Slott nya guidade tur Tinnar och torn kan även de fyrbenta vännerna följa med!
    2025-06-27 00:03

    Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott

    För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.

  • Publik under en tävling på SM-veckan i Norrköping 2025. Evenemanget har blivit Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
    2025-06-26 23:59

    SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

    Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-23 05:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...

    • 2025-06-22 17:11

      Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

      Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...

    • 2025-06-24 22:33

      Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

      Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...

    • 2025-06-24 22:27

      Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

      Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet