-
Spökköping ska locka besökare till Norrköping på höstlovet
Under höstlovet förvandlas Norrköping till Spökköping! Träffa häxor, zombier och clowner eller grilla godis i “Industrilandskapets fasa”. Ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden med en Halloween-twist i city. Eller upplev spöklika smakäventyret bland Norrköpings många restauranger.
Bakom konceptet står Norrköpings besöksnäringsförening (NBNF).
“Med idén Spökköping ville vi, i samarbete med många engagerade aktörer i Norrköping, skapa en unik upplevelse för både Norrköpingsbor och besökare utifrån. Norrköping har ett fantastiskt utbud inom besöksnäringen och tillsammans välkomnar branschen alla till en oförglömlig Halloweenupplevelse.” Säger Eva Schlyter, ordförande, NBNF.
Varje dag har olika roliga och lite läskiga temanParaplykonceptet Spökköping är en temavecka som startar den 29 oktober med “fruktansvärd tisdag” och avslutas med “rysmysig söndag” den 3 november. Varje dag har olika roliga och lite läskiga teman – där ett stort antal aktörer i Norrköping är med och fyller programmet med aktiviteter och erbjudanden. Spökköpings programpunkter är alla kryddade med en Halloweentwist.
“Industrilandskapets fasa” är Spökköpings höjdpunkt. Fredag till lördag, den 1–2 november fylls industrilandskapet av återuppväckta zombier, andar, clowner, häxor och varulvar… Du kan såklart själv välja om du vill träffa på dessa varelser eller om du kanske bara vill grilla godis på Holmentorget. Evenemanget har fritt inträde.
Målet är att locka besökare utanför kommungränsen
Happy Events är anlitade för att förverkliga evenemanget och skapa samverkan. Allt för att ge besökare och norrköpingsbor härligt rysliga upplevelser i Halloweentider.
“När nästan 40 aktörer från olika branscher enas för att stärka Norrköpings besöksnäring, skapas en oerhörd kraft som samlar resurser, idéer och kreativitet för att skapa något unikt. Genom samarbetet har vi tillsammans skapat ”Spökköping” – en veckolång festlighet med över 50 Halloweenaktiviteter för hela familjen. Från spökvandringar på slott till tematiska evenemang på exempelvis köpcentrum Med paketerade erbjudanden och upplevelser runt om i staden, är målet att locka gäster även utanför Norrköpings kommungräns. Detta samarbete visar på stadens förmåga att förena näringslivet med kultur och stad. Tillsammans lyfter vi Norrköping som en destination full av upplevelser och gemenskap.” Säger Mattias Zingmark, Happy Events.
Målet med satsningen är att även locka besökare utanför kommungränsen. Marknadsföringen riktar in sig på Östergötland, Sörmland och Stockholm.
Inspirerande att idén kom från besöksnäringen
Spökköping har Halloweenupplevelser för alla åldrar. Det spöklika smakäventyret är ett samarbete mellan krögare i stan där deltagarna får uppleva otäckt god mat på flera restauranger i stan.
“Det känns väldigt inspirerande att idén med Spökköping kom från Norrköpings besöksnäring själva. Det var självklart att vi på Upplev klev in som en samverkanspart för att möjliggöra ett härligt kusligt Norrköping! Att Spökköping har premiär samtidigt som Kolmården för åttonde året i rad skapar sin magiska Halloweenvärld gör att besökaren får en fantastisk chans att uppleva hela Norrköping.” Säger Martin Roos, VD för Upplev Norrköping.
Här kan ni läsa mer om Norrköping på Turismnytt.
- Text: Upplev Norrköping
- Foto: Happy Events
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-