-
Stark turistekonomisk omsättning för SM-veckan i Linköping
80 miljoner kronor i specifik turistekonomisk omsättning, toppbetyg för Linköping som värdstad och två miljoner tittare på SVT:s sändningar. Det är några av resultaten i den utvärdering som gjorts av SM-veckan i Linköping.
En stark turistekonomisk omsättning för evenemanget
Utvärderingen av SM-veckan i Linköping är klar och analysen visar på en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget och hög nöjdhet bland besökarna.
“Detta var den första SM-veckan sommar på tre år och vilken vecka det blev! Linköping var väl förberedda som värdstad och erbjöd en av de tajtaste SM-veckorna någonsin med gångavstånd mellan större delen av idrotterna vilket skapade en härlig stämning. Efter några år av pandemi är det roligt att SM-veckan håller ställningarna som populärt evenemang både bland besökare och TV-tittare.” Säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan, Riksidrottsförbundet.
Det är Upplevelseinstitutet som, på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Linköpings kommun, har genomfört analysen av SM-veckan sommar i Linköping 2022. Gällande de turistekonomiska effekterna, besökarnas upplevelse och mediegenomslaget. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2400 intervjuer.
SM-veckan i Linköping besöktes av 67 600 personer
Enligt Upplevelseinstitutets beräkning besöktes SM-veckan av 67 600 personer. 64 procent var Linköpingsbor och 36 procent turister. Av turisterna var det 54 procent som övernattade, övriga var dagsbesökare. Även Linköpingsborna slöt upp. Av alla som bor i Linköpings kommun beräknas 26 procent ha besökt något av SM-veckans arrangemang.
De tillresta besökarna som kommit till Linköping enbart för att besöka SM-veckan, bidrar med en specifik turistekonomisk omsättning på drygt 80 miljoner kronor i Linköpings kommun. Mest pengar har de konsumerat på restaurang och café samt logi.
“Det är glädjande att se det fantastiska engagemang som Linköpingsborna visade och som bidrog till fulla läktare och en härlig folkfest. Stora evenemang bidrar till Linköpings attraktivitet och är även viktiga för besöksnäringen. Vilket visas tydligt i den höga turistekonomiska omsättningen. Och att se vackra bilder från Linköping under 90 timmar i SVT är av stort värde för platsen.” Säger Niklas Borg, kommunstyrelsens ordförande.
Närmare samarbete mellan kommun, näringsliv och föreningsliv
Besökarna ger toppbetyg till Linköping som värdstad med 4,5 i samlat betyg på en femgradig skala. Vilket är högst för en sommarvecka någonsin. Även funktionärernas bemötande och kunskap får höga betyg.
31 procent av SM-veckans besökare tog del av TimeOut SM-festen som arrangerades i Trädgårdsföreningen under torsdag-lördag. Där fick besökarna bland annat prova på nya idrotter under Barnens SM-vecka och se populära artister. SM-festen ges medelbetyget 4,3 av besökarna.
“Även om Linköping har stor erfarenhet av att arrangera evenemang var det första gången vi genomförde ett så här stort evenemang som SM-veckan. Arbetet med SM-veckan kommer att lämna viktiga bidrag efter sig – bland annat har vi skapat ett närmare samarbete mellan och inom kommun, näringsliv och föreningsliv som vi kommer att ha stor nytta av framåt. Vi har också utvecklat vårt hållbarhetsarbete i samband med evenemang. Något som vi också tar med oss.” Säger Anders Thorén på Visit Linköping & Co, som var lokal projektledare för SM-veckan.
En femtedel av Sveriges befolkning har sett något från SM-veckan
Upplevelseinstitutet har också gjort en mätning av mediegenomslaget. SM-veckan har förekommit i 1941 artiklar under den bevakade perioden maj-juli 2022 och räckvidden uppgår till 190 miljoner kontakter. Linköping omnämns i 74 procent av artiklarna (1430 st).
SVT:s tittarsiffror för SM-veckan i Linköping når en hög nivå. Räckvidden, det vill säga antalet tittare som sett tre minuter eller mer av SVT:s sändningar från Linköping, var hela 2 000 099 tittare. Flest tittare under vardagarna hade rally och crosscart och flest tittare under helgen hade orientering och skateboardslalom.
“Det innebär att en femtedel av Sveriges befolkning har sett något från SM-veckan. Utöver detta hade vi också ett stort antal besökare på våra digitala plattformar. Stora delar av tävlingarna genomfördes mitt i stadskärnan med vackra vyer och ur TV-synpunkt håller jag detta som bästa SM-veckan hittills.” Säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.
Slutrapporten för projektet SM-veckan hittar ni här.
SM-veckan Linköping i siffror
- 31 idrotter
- 9 arenor
- Ca 280 svenska mästare
- 90 timmar sändningstid SVT
- 65 SVT-medarbetare
- Ca 4000 deltagare
- Cirka 1500 ledare
- Ca 1800 funktionärer
- 569 kubikmeter sand på Borggården
- 4 km kravallstaket
- 143 menssäkrade toaletter
- 30 återvinningsstationer
- Mer än 150 programpunkter
- 85 ackrediterade press/media
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner går nu sju gotländska entreprenörer samman och återstartar den via nya flygbolaget Brommaflyg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Mest under Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter samt Utmärkelser/initiativ
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund. Årets reklamfilm tar ett lite annorlunda grepp än vanligt.
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Dessutom tillträdde Mats Viker som VD nyligen.
-
Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige
Tillväxtverket har noterat en topp för Sverige gällande sommaren 2025. Här kan ni se ett par destinationers sommarrapporter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige
Tillväxtverket har rapporterat en toppnotering för Sverige gällande sommaren 2025. Här nedan kan ni se ett par de...
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten
Fredag den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Det är ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
-
Gästbloggare
-