-
Statens fastighetsverk lanserar en besöksmålskarta med 205 historiska miljöer
Med kartan ”Välkommen till din historia”, som introducerats lagom till semestern, vill Statens fastighetsverk lyfta fram 205 unika besöksmål runt om i Sverige.
“Vi hoppas att besöksmålskartan ska locka våra besökare att vilja utforska sin historia och upptäcka fler av alla statliga byggnadsminnen som förvaltas av oss. Kartan är en del av vårt arbete med att skapa ökad insikt, kunskap och intresse för våra fastigheter, deras historia och betydelse för oss alla.” Säger Ingrid Eiken Holmgren, generaldirektör för Statens fastighetsverk.
Svensk besöksnärings största fastighetsägare
Totalt förvaltar Statens fastighetsverk över 2300 fastigheter. 205 av dem består av kända och okända kultur- och naturmiljöer runt om i landet som går att besöka. Bland dem finns slott, fästningar, fornminnen, teatrar, muséer, bruksmiljöer, fyrplatser, parker och kyrkor.
De gör verksamheten till svensk besöksnärings största fastighetsägare och en viktig aktör i landets kulturturism. På besöksmålen möts dessutom besökarna av allt fler klimatsmarta lösningar. Som till exempel solcellsdrivna parklampor, laddningsstationer och sopkärl.
Den 1 juli började kartan att delas ut
På de flesta platserna välkomnas besökarna av engagerade hyresgäster. På andra besöksmål finns det möjlighet att utforska på egen hand.
Kartan började att delas ut fredagen den 1 juli på de 144 besöksmål som har publik verksamhet. QR-koder på kartan leder till verksamhetens webbplats där det finns mer information om besöksmålen.
“På webbplatsen finner man även länkar till våra hyresgäster som med sina olika verksamheter och sitt värdskap fyller besöksmålen med upplevelser och förmedlar deras historier. Vi hoppas att kartan, som är ett önskemål från våra hyresgäster, ska inspirera dem till att samarbeta ännu mer för att locka fler att utforska vårt kulturarv.” Säger Claes Brunius, affärsutvecklare på Statens fastighetsverk.
Foto: Stefan Sandström.- Text: Statens fastighetsverk
- Foto: Bert Leandersson
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-