-
En dag för samverkansprojektet Stockholm Archipelago
Förra veckan samlades lokala företagare och beslutsfattare på kommunal och regional nivå för att ta del av det som görs inom ramen för samverkansprojektet Stockholm Archipelago.
Företagare ser över intresset för naturturism
Under förmiddagen samlades ett 60-tal skärgårdsföretagare som bl.a. representerade boenden, aktiviteter, transport- och restaurangnäring för att ta del av trender och hur intresset för naturturism ser ut internationellt.
Magnus Hessbo, projektledare analys och omvärld hos Visit Stockholm, konstaterade att begreppet natur kommer att inkludera mer i framtiden. Allt handlar inte bara om vildmark – andra kulturer/generationer upplever ”natur” genom t.ex. besök i trädgårdar och i virtuella miljöer. Naturbesökarens behov kommer att öka och det kommer att ställas nya krav på destinationer som Stockholms skärgård.
Jenny Jonvret, projektledare naturturism hos Visit Sweden, lyfte att intresset för den svenska naturen de senaste året har ökat tre gånger så mycket jämfört med intresset för övriga Europa. Det finns stor potential att locka och möta fler besökare i skärgården.
Stockholm Archipelago – året-runt destination
Förmiddagen avslutades av Marie Östblom, projektledare Visit Stockholm. Hon sammanfattade de olika valen som gjorts de senaste åren och vad som krävs för att närma sig visionens mål. Stockholm Archipelago ska bli en hållbar året-runt destination i världsklass 2030.
Stockholm Archipelago kommer att fokusera på naturupplevelser i högre grad framöver. Projektet kommer att arbeta fram en ”verktygsväska” för den nya exportmognad som krävs av företagen som vill vara med mot utlandsmarknaden. Inför 2020 genomförs en pilot på Stockholm Archipelago Autumn med en produktmanual som ska lyfta hösten i skärgården.
Panelsamtal på eftermiddagen
På eftermiddagen byttes företagarna ut mot politiker och tjänstepersoner som fick ta del av samma program som företagarna.
Staffan Ingvarsson, VD för Stockholm Business Region, modererade ett panelsamtal. Deltagarna diskuterade frågor såsom vad som krävs för att skärgården ska utvecklas som destination, hur den ska bli mer känd för besökare utanför Sverige samt hur stor roll samverkan mellan aktörer spelar.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
-
Gästbloggare
-