-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närvaro i världen utan också gjorde stockholmarna lyckligare. Konserterna genererade 848 miljoner kronor i turismintäkter samt nära en halv miljard i skatteintäkter.
Evenemang bidrar till stolthet och känsla av samhörighet
En ny rapport presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för Stockholm. Rapporten påvisar att destinationens infrastruktur och höga grad av långsiktig samverkan har gjort staden attraktiv för världsstjärnor och stora evenemang. Den visar också att människor blir lyckligare av evenemang och ökar stockholmarnas välbefinnande.
”Stockholm ska vara en ledande hållbar evenemangsstad. Evenemang bidrar till stolthet och känsla av samhörighet bland våra invånare samtidigt som ett brett evenemangsutbud ökar livskvaliteten. Det ger intäkter till staden och skapar sysselsättning. Det har vi nu svart på vitt.” Säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm.
Samtidigt bidrog Taylor Swifts besök till ökat välbefinnande och en starkare gemenskap bland invånarna, visar studien Happyflation av Micael Dahlen, professor på Center for wellbeing, welfare och happiness vid Stockholms Handelshögskola.
”Om hela Sverige hade fått en lyckonivåhöjning av den storleken som stockholmarna fick av Taylor Swifts besök så skulle vi under perioden toppa ansedda World Happiness Report som världens lyckligaste land.” Säger lyckoprofessor Micael Dahlen.
Stockholm är ett naturligt stopp för många världsartister
Stockholm står sig väl i den internationella konkurrensen. Rapporten identifierar flera framgångsfaktorer. Bland annat stadens och regionens strategiska investeringar i infrastruktur. Inklusive flera stora hypermoderna arenor som Tele2 Arena och Strawberry Arena, samt den pågående uppdateringen av Avicii Arena. Lägg därtill små och medelstora scener som skapar en grogrund för både up and coming-artister och en publik som är mångfacterad.
Stockholm har också en rik musikkultur och starka konsertarrangörer. Vilket tillsammans med närvaron av globala music tech-företag som Spotify stärker stadens ställning som ett nav för musikinnovation.
”Våra moderna och fantastiska arenor gör att Stockholm nu är ett naturligt stopp för väldigt många av de stora världsartisternas turnéer. Artister som dessutom ofta kommer tillbaka när de får möjlighet.” Kommenterar Anna Sjölund, innehållsansvarig för Europa på ASM Global/Stockholm Live som driftar Strawberry Arena, Tele2 Arena, Avicii Arena och Södra Teatern.
En nyckel till framgång är samarbetet mellan stadens aktörer
En annan nyckel till framgång är det starka samarbetet mellan stadens aktörer. Från myndigheter till näringslivet, fastighetsägare och kulturinstitutioner. Detta samarbete har utvecklats och skapat en stabil och inkluderande plattform som underlättar planering och genomförande av stora evenemang.
”Infrastruktursatsningar och stora moderna arenor är motorer i städer. Det är pusselbitar i en helhet som kräver vision, mod och samverkan. Vi är stolta över hur Arenastaden och Strawberry Arena bidrar till utvecklingen av regionen och dess attraktionskraft. Vi är helt övertygade om kulturen och idrottens viktiga roller i samhället.” Säger Stefan Dahlbo, VD och Koncernchef Fabege.
”Kulturen är en viktig kraft för samhällsgemenskap och glädje. Jag är stolt över att Strawberry arena ligger i Solna, där vi inte bara skapar minnesvärda upplevelser för människor från hela världen, utan också bidrar till att många unga kommer ut i arbete.” Säger Sara Kukka-Salam, kommunstyrelsens ordförande i Solna.
Destinationen får ofta höga betyg från utländska besökare
Slutligen pekar rapporten på Stockholms attraktionskraft som besöksdestination. Hög standard på hotell, en ren vacker stadsmiljö och effektiv kollektivtrafik anges ofta som orsak. Goda kommunikationer möjliggör i det här fallet att tre fjärdedelar av besökarna tog sig till arenan via kollektivtrafik, cykel eller promenad.
Stockholm får ofta höga betyg från utländska besökare, så även i den här undersökningen. Hela 82 procent anger att staden är välkomnande. 78 procent att det är en dynamisk stad med liv och rörelse och 75 procent anser att det är en öppen stad där alla får utrymme. 66 procent anger att det är stad där man känner sig säker och trygg.
För framtiden betonas vikten av att fortsätta förbättra den totala besöksupplevelsen, fortsätta förenkla administrationen för arrangörer, och att upprätthålla en gemensam vision för hur Stockholm ska upplevas som evenemangsstad.
Lite mer intressant fakta från rapporten:
◆ Finland, Danmark, Norge och USA utgjorde de största källmarknaderna för besökare utanför Sverige.
◆ Stockholms län stod för 11 procent av besökarna och 43 procent kom från resten av Sverige.
◆ Väl på plats tog sig 75 procent av besökarna till arenan via kollektivtrafik, cykel eller promenad. 35 procent av konsertbesökarna anlände med flyg till Stockholm och 27 procent kom med tåg.
◆ Besökare till evenemang gör många andra saker när man väl är på plats visar undersökningen. 82 procent har varit på restaurang och/eller café under sin vistelse. 59 procent har shoppat, en femtedel av besökarna har besökt museer och över hälften har gjort sightseeing på egen hand.
Här kan ni läsa den fullständiga rapporten.
Bakgrundfakta:
Rapporten släpps åtta år efter att stadens nuvarande evenemangsstrategi antogs 2016. 2021 lanserades ett särskilt mästerskapsprojekt med målet att locka fler stora mästerskap till staden. Samtidigt som ambitionen att bli Nordens främsta evenemangshuvudstad uttalades.
Under 2024 planeras nu över 90 musikliveakter i Stockholm med över 5 000 besökare vardera. En överväldigande majoritet av invånarna vill att Stockholm satsar på att få hit stora evenemang.
Undersökningarna av de turistekonomiska effekterna är genomförda av Upplevelseinstitutet. Lyckorapporten är genomförd av professor Micael Dahlen på Center for wellbeing, welfare and happiness på Handelshögsskolan i Stockholm. Rapporten är initierad av Stockholms stad och Stockholm Business Region i samarbete med Stockholm Live, Solna stad och Fabege.
Här kan ni läsa mer om Stockholm Business Region på Turismnytt.
- Text: Stockholm Business Region
- Foto: SBR/Oscar Scheller
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-