-
Stockholms skärgård lockar utländska arbetstagare
Strömma Turism & Sjöfart har lyckats rekrytera personal från alla världens hörn till sommarsäsongen.
Varje år anställer man 6.000 personer för att kunna erbjuda sightseeingturer i Stockholms skärgård. I år har man lyckats locka personer från 27 länder och som talar 53 språk.
”- Med tanke på att 3 av 5 av våra gäster är internationella så håller även vi en hög internationell standard, vilket specifikt innebär att våra anställda i år kommer från 27 länder och talar 53 olika språk”, säger Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma Turism och Sjöfart.
En av de säsongsanställda är Andrea Diaz från Mexiko. I samband med att hon flyttade till Sverige så letade hon efter ett roligt jobb. Men eftersom Andrea inte pratade svenska var arbetsmarknaden begränsad.
”- Jag fick då jobb som innesäljare på Stromma där man efterfrågade språkkunskaper och gärna anställer positiva personer som tycker om människor. Det stämmer bra överens med mig. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av arbete inom turistnäringen, men jobbet var roligt och utvecklande”, säger Andrea Diaz.
Sommaren därefter fortsatte Andrea att jobba för Stromma och hade då hunnit lära sig svenska:
”- Jag trivdes och gillar att möta turister. Nu är jag inne på mitt tredje år – nu som anställd på heltid på huvudkontoret”, avslutar Andrea.Arbetsuppgifterna skiftar
För de som lyckas få en sommaranställning hos Strömma finns många olika yrken: busschaufförer, försäljare, matroser, kaptener, värdar med flera. De arbetar på bussar och båtar.Stockholm är en av världens mest populära turiststäder. Varje år besöks vår huvudstad av 14 miljoner turister.
Källa: Strömma Turism & Sjöfart AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Strömma Turism & Sjöfart
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-