-
Stora Turismpriset 2023 – Gävleborg, Södermanland & Stockholm
De nominerade till Stora Turismpriset 2023 från östra Sverige är Vildriket (Gävleborg), Sörmlands museum (Södermanland) och K-märkt (Stockholms län).
Priset delas ut i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan den 6 december på Münchenbryggeriet. Läs mer om utmärkelsen här.
Gävleborg – Vildriket
Det populära besöksmålet Vildriket i Järvsö nomineras till Stora Turismpriset 2023 för deras hållbara arbete som bland annat kombinerar besöksnäring med forskning och utbildning.
”Den här nomineringen är ett erkännande för vår ambition att driva på förändringen mot en hållbar framtid för både människa och planet. Vi vill vara mer än ett traditionellt besöksmål genom att skapa nära upplevelser och samtidigt erbjuda en plattform för partnerskap och samverkan. Vi hoppas att vi kan inspirera andra att jobba mot samma mål.” Säger Jens Larsson, VD på Vildriket.
Vildriket är en unik verksamhet mitt i Järvsö i Ljusdals kommun. I över 30 år har organisationen engagerat sig i för att främja en vildare värld genom att väcka nyfikenhet och engagemang för att bevara vår nordiska natur och dess arter. De samverkar aktivt med lokalsamhället.
Bakom nomineringen står Region Gävleborg med motiveringen:
”Vildriket är en banbrytande innovatör inom besöksnäringen som kombinerar forskning, natur, utbildning och affärsutveckling för näringslivet. De gör hållbarhet till normen, inte undantaget och utrustar alla, från företag till besökare, med verktygen att bli samhällsförändrare. En modig föregångare för en hållbar nordisk besöksnäring.”
Foto: StuaSödermanland – Sörmlands museum
Södermanlands nomineringsjury har valt att nominera Sörmlands museum till Stora Turismpriset 2023. Sörmlands museum har valts ut som kandidat på grund av den modiga och kreativa satsning som man gjort de senaste åren som visar att det är ett museum i tiden. Ett museum som ligger i framkant i Sverige, men som även står sig internationellt.
”Vi är mycket glada och stolta över den fina nomineringen.” Säger Susanna Janfalk, länsmuseichef. ”Den visar hur viktig kulturen är i samhället och inte minst hur ett museum kan bidra till att stärka besöksnäringen.”
Sörmlands museum mottog Kulturarvspriset 2019 och utsågs till Årets museum 2020. Just för sitt nyskapande museiupplägg med gestaltade samlingar som förmedlar berättelser om Sörmlands historia.
Med flera temporära utställningar inom kulturhistoria, slöjd, bild och form tar Sörmlands museum upp aktuella och angelägna ämnen. Museet bedriver även extern verksamhet i hela regionen, i form av skolverksamhet och skyltade historiska kulturstråk i länets kommuner. De är en mötesplats som besökare kommer tillbaka till om och om igen.
Museet har ett cirkulärt förhållningssätt i hela sin verksamhet. Restaurangens utbud bygger också helt på sörmländska råvaror, med mycket ekologiskt. De serverar mat på tallrikar från en lokal keramiker.
Foto: K-märktStockholms län – K-märkt
K-märkt AB är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset 2023. K-märkt utvecklar ständigt verksamheten för en hållbar och innovativ restaurangupplevelse. De inspirerar och engagerar leverantörer, företag, medarbetare och gäster att leva ett mer hållbart liv.
Med ett modigt ledarskap och högt ställda hållbarhetsambitioner visar K-märkt vägen med både lokala och globala avtryck för en planetvänligare besöksnäring i Stockholmsregionen.
K-märkt ägs och drivs av en kock, en konditor och en kypare – Hanna Normark, Daniel Roos och Jens Dolk med en gemensam idé om att förvandla råvaror, som annars skulle ha slängts, till vällagade lunchbufféer. Det ingår också i deras affärsidé att sprida kunskap om hållbar restaurangdrift. Genom att K-märkt aldrig har någon speciell meny kan de laga maten à la minute och får inga rätter över. Att ta betalt per vikt gör också stor skillnad på matsvinnet
”K-märkt jobbar med hjälp av lite konstiga och udda metoder mot ett tydligt mål – volym, kvalité och hållbarhet. K-märkt vill och ska vara med och göra skillnad! Att vara nominerad till Stora Turismpriset som bygger på innovation och kunskapsspridning kan inte sammanfattas på något annat sätt än – Fantastiskt! Vi är så stolta – inget kan vara finare än att vara med och utveckla vår bransch.” Säger Jens Dolk, delägare och VD.
- Text: Destination Järvsö, Stua, Visit Stockholm & Tillväxtverket
- Foto: Destination Järvsö
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-