-
Stort rekord för Ullevi under sommaren: nästan 800 000 besökare
Håkan Hellström avslutade Ullevis fenomenala rekordsommar som lockat närmare 800 000 besökare. Det är ett storslaget rekord för Nordens största arena och betyder mycket för Göteborg som stad och som destination.
“Vi har haft en helt makalös sommar och Ullevi visar gång på gång att arenan är en fantastisk mötesplats. Här skapas minnen för livet och många magiska ögonblick delas under en kväll. Ullevis placering mitt i stan är unik och värdefull för både för publiken såväl som för restauranger, hotell och shopping. Det är en svårslagen position.” Säger Lotta Nibell, VD på Got Event som driver Ullevi.
En turistekonomisk omsättning på 1,5 miljarder kronor
Senaste rekordsommaren för Ullevi var 2016. Då hade arenan 8 konserter med cirka 450 000 besökare och tillsammans med övriga evenemang en total publiksiffra på knappt 600 000. I år har Ullevi haft 13 konserter och inklusive övriga evenemang såsom sport en total publiksiffra på nästan 800 000 besökare.
“Varje konsert har också stor betydelse för stadens lokala näringsliv. Prognosen pekar mot att Ullevi kommer ge en turistekonomisk omsättning på 1 – 1,5 miljard kronor. Det är så mycket som tillresta besökare spenderar på restaurangbesök, hotell och shopping. Därtill ska adderas de turistekonomiska effekter som Scandinavium och övriga arenor bidrar med. Det blir ett oerhört starkt år för besöksnäringen i Göteborg.” Fortsätter Lotta Nibell.
Redan klart med sju konserter för 2023
Även nästa år blir det en mycket bra konsertsommar. Hittills är Ullevi bokad för sju spelningar, tre med Bruce Springsteen och fyra med Coldplay.
“Konkurrensen är stor både nationellt och internationellt men vi har ett mycket fint samarbete med våra arrangörer. Publiken trivs också i Göteborg och på Ullevi. Jag hoppas så klart att Ullevi blir aktuell för ytterligare artister men i dagsläget är det sju konserter som gäller.” Avslutar Lotta Nibell.
- Text: Got Event
- Foto: Got Event
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-