-
Stua firar 20 år som bolag – en mycket stark utveckling
Vi får ibland frågan vad Stua står för. Stua står för nyfikenhet, glädje, utveckling och mötesplatser. I två decennier har vi arbetat med att ta tillvara morgondagens möjligheter för att bidra till framtidens hållbara verksamheter och platser.
Vi på Stua utvecklas med tillsammans med våra partners. Vi vill ständigt lära oss mer och utvecklas tillsammans med våra kunder. Det har vi också gjort sedan starten. Men trots det finns det alltid nya platser att upptäcka och nya människor att möta. Vår nyfikenhet håller i sig. I minst 20 år till!
Hela regionens samlade attraktionskraft för ögonen
Det har hänt mycket under dessa 20 år. Vi har blivit experter på destinationsutveckling, process- och projektledning och vi har hjälpt många aktörer växa och utvecklas. Vi arbetar aktivt för att ligga steget före och på bästa sätt fortsätta utveckling i och utanför Sörmland. Under denna tid har Stua växt från att vara 4 medarbetare till att nu vara 13 engagerade medarbetare.
”På fredag är det exakt 20 år sen bolaget bildades och under åren har uppdrag och inriktning utvecklats. Stua är idag ett utvecklingsbolag som har hela regionens samlade attraktionskraft för ögonen.” Säger Åsa Öberg, styrelseordförande i Stua AB.
Har arbetat för att snabbt hjälpa turismindustrin
Senaste åren har för oss alla varit en prövning och inget någon hade kunnat förutspå, vi på Stua är stolta av att ha stått stabila och arbetat för att snabbt ställa om för att hjälpa turismindustrin i länet. En industri som vi framåt arbetar för ska vara en självklar basnäring i Sverige.
”Vi vill nu gå från stödinsats till insatsstyrka och fortsätta bygga Sveriges nya basindustri – turismindustrin. Just nu agerar vi på två fronter: 1 – stötta återstarten av turismindustrin och 2 – hjälpa till med utmaningen kring kompetensförsörjning. Alla – från surdegsbagaren till musik/studio-producenten ska ha nära till oss. Vår bransch är proffs på möten mellan passionerade människor och det är genom dessa vi tillsammans löser företagens utmaningar.” Fortsätter Åsa.
Fredag den 3 december 2021 var det exakt 20 år sedan bolaget bildades. Under hösten har Stua firat i 20 veckor genom att dela med oss av smultronställen, onsdagsdokumentärer om bolagets olika uppdrag, utveckling och mycket mer.
Ta del av det 20 veckor långa firandet här.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
-
Gästbloggare
-