-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten/månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades fem stycken Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm. Det är en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten: Vatten. Resultaten är redan över förväntan. Orbital Shower har på en månad sparat 40 000 liter vatten och 1000 kWh jämfört med Sturebadets konventionella duschar.
Målet är att väsentligt minska förbrukningen av både vatten och energi, utan att det går ut över den sköna känslan av en lång varm dusch på en av Sveriges mest exklusiva spa-anläggningar.
När lyx möter hållbarhet
”När lyx möter hållbarhet skapas det magi. Nu kan våra medlemmar och gäster ta en dusch medan samvetet bara blir renare ju längre dom njuter av den”. Konstaterar Sturebadets driftschef Johan Åkerlund.
Resultaten är redan över förväntan. Orbital Shower har på en månad sparat 40 000 liter vatten och 1000 kWh jämfört med deras konventionella duschar. Detta samtidigt som Sturebadets gäster fortsätter att njuta av långa härliga duschar i ett överflöd av varmvatten.
”Det här är ett kvitto på att Orbital Shower är en utmärkt lösning för att minska spillet av vatten och energi på exklusiva anläggningar med medvetna gäster. Vi gläds tillsammans med Sturebadet åt de fina resultaten och ser fram emot att utveckla samarbetet vidare”. Säger Peter Bixe, VP Commercial, Orbital.
Om Orbital
Orbital Systems grundades 2012 av Mehrdad Mahdjoubi, efter ett akademiskt samarbetsprojekt mellan NASA och svenska industridesigners, vilket ledde till utvecklingen av Orbital Shower. Företaget har belönats med ett flertal priser och mottagit finansiering från tongivande investorer med anknytning till Spotify, Northvolt och Amazon. Företaget har en global portfölj på mer än 100 patent, expanderar snabbt på den skandinaviska marknaden och förbereder just nu lansering på den amerikanska marknaden.
Läs mer om Orbital Shower på Turismnytt.se här
- Text: VP Commercial, Orbital
- Foto: Sturebadet
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-