-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten/månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades fem stycken Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm. Det är en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten: Vatten. Resultaten är redan över förväntan. Orbital Shower har på en månad sparat 40 000 liter vatten och 1000 kWh jämfört med Sturebadets konventionella duschar.
Målet är att väsentligt minska förbrukningen av både vatten och energi, utan att det går ut över den sköna känslan av en lång varm dusch på en av Sveriges mest exklusiva spa-anläggningar.
När lyx möter hållbarhet
”När lyx möter hållbarhet skapas det magi. Nu kan våra medlemmar och gäster ta en dusch medan samvetet bara blir renare ju längre dom njuter av den”. Konstaterar Sturebadets driftschef Johan Åkerlund.
Resultaten är redan över förväntan. Orbital Shower har på en månad sparat 40 000 liter vatten och 1000 kWh jämfört med deras konventionella duschar. Detta samtidigt som Sturebadets gäster fortsätter att njuta av långa härliga duschar i ett överflöd av varmvatten.
”Det här är ett kvitto på att Orbital Shower är en utmärkt lösning för att minska spillet av vatten och energi på exklusiva anläggningar med medvetna gäster. Vi gläds tillsammans med Sturebadet åt de fina resultaten och ser fram emot att utveckla samarbetet vidare”. Säger Peter Bixe, VP Commercial, Orbital.
Om Orbital
Orbital Systems grundades 2012 av Mehrdad Mahdjoubi, efter ett akademiskt samarbetsprojekt mellan NASA och svenska industridesigners, vilket ledde till utvecklingen av Orbital Shower. Företaget har belönats med ett flertal priser och mottagit finansiering från tongivande investorer med anknytning till Spotify, Northvolt och Amazon. Företaget har en global portfölj på mer än 100 patent, expanderar snabbt på den skandinaviska marknaden och förbereder just nu lansering på den amerikanska marknaden.
Läs mer om Orbital Shower på Turismnytt.se här
- Text: VP Commercial, Orbital
- Foto: Sturebadet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-