-
Sustainable Meet Stockholm – staden för hållbara möten
Under en helg i maj fick utvalda kunder inom möten, incentives och events chansen att se och uppleva Stockholm baserat på Sustainable Meet Stockholm partners produkter.
Kunderna som kom från Belgien, Danmark, Holland, Frankrike, UK och Tyskland var mötes -och eventagenter inom MICE. De bjöds på en upplevelserik och unik resa där hållbarhet gick som en röd tråd.
Stockholm ska bli det självklara valet för hållbara möten
Sustainable Meet Stockholm samlar besöksnäringen kring en gemensam kommunikation och platform för att tillsammans lyfta och utveckla vår huvustad som en hållbar mötesdestination på den internationella och nationella marknaden. Målet är att göra Stockholm till det självklara valet för hållbara möten.
Projektet sjösattes precis innan pandemin och av förklarliga skäl har de planerade aktivisterna dröjt. Men nu är första projektperioden avslutad. Plattformen är färdig och lanserad, en manual med handfasta tips för ett hållbarhetsarbete är framtagen. Under våren 2022 kunde äntligen Sustainable Meet Stockholms partners produkter visas upp under en famtour för internationella kunder.
En stor dos av inspiration och ny kunskap
Tillsammans med samarbetspartners inom Sustainable Meet Stockholm, bjöds kunder från Belgien, Danmark, Holland, Frankrike, UK och Tyskland på en upplevelserik resa med hållbarhet i fokus.
Kunderna fick en stor dos av inspiration och ny kunskap om vad Stockholm har att erbjuda inom hållbara möten, incentives och event.
“Dagarna i Stockholm var fartfyllda och mycket givande. Jag uppskattade verkligen fokuset på hållbarhet och bredden på det vi fick se och ta del av.” Säger Tomas, en av deltagarna från Tyskland.
Om projektet:
Sustainable Meet Stockholm är ett samverkans- och marknadsföringsprojekt med syftet att lyfta och positionera Stockholm som en hållbar mötesdestination. Projektet är ett privat initiativ och drivs av besöksnäringen med Visit Stockholm och Visit Sweden USA som strategiska partners. Dessa partners är aktörer inom Stockholms besöksnäring såsom konferensanläggningar, hotell, transportörer, attraktioner, restauranger samt intresseorganisationer och arrangörer inom MICE.
Under projektets första år har fokus legat på att bygga en digital plattform, ge utbildning inom hållbarhet och på att visa upp partners produkter under en fam tour. En viktig del är att alla i projektet vill få kunskap om hur de kan göra bättre, ta fram verktyg samt bli inspirerade och lära av varandra och omvärlden.
Projektet har långsiktighet i fokus och efter sommaren har man ett inplanerat partnermöte för utvärdering. Samt ska sätta projektplan för ny projektperiod som är tänkt att löpa på två år.
Mer information om projektet hittar ni här.
- Text: Sustainable Meet Stockholm
- Foto: Sustainable Meet Stockholm
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-