-
Sustainable Meet Stockholm – staden för hållbara möten
Under en helg i maj fick utvalda kunder inom möten, incentives och events chansen att se och uppleva Stockholm baserat på Sustainable Meet Stockholm partners produkter.
Kunderna som kom från Belgien, Danmark, Holland, Frankrike, UK och Tyskland var mötes -och eventagenter inom MICE. De bjöds på en upplevelserik och unik resa där hållbarhet gick som en röd tråd.
Stockholm ska bli det självklara valet för hållbara möten
Sustainable Meet Stockholm samlar besöksnäringen kring en gemensam kommunikation och platform för att tillsammans lyfta och utveckla vår huvustad som en hållbar mötesdestination på den internationella och nationella marknaden. Målet är att göra Stockholm till det självklara valet för hållbara möten.
Projektet sjösattes precis innan pandemin och av förklarliga skäl har de planerade aktivisterna dröjt. Men nu är första projektperioden avslutad. Plattformen är färdig och lanserad, en manual med handfasta tips för ett hållbarhetsarbete är framtagen. Under våren 2022 kunde äntligen Sustainable Meet Stockholms partners produkter visas upp under en famtour för internationella kunder.
En stor dos av inspiration och ny kunskap
Tillsammans med samarbetspartners inom Sustainable Meet Stockholm, bjöds kunder från Belgien, Danmark, Holland, Frankrike, UK och Tyskland på en upplevelserik resa med hållbarhet i fokus.
Kunderna fick en stor dos av inspiration och ny kunskap om vad Stockholm har att erbjuda inom hållbara möten, incentives och event.
“Dagarna i Stockholm var fartfyllda och mycket givande. Jag uppskattade verkligen fokuset på hållbarhet och bredden på det vi fick se och ta del av.” Säger Tomas, en av deltagarna från Tyskland.
Om projektet:
Sustainable Meet Stockholm är ett samverkans- och marknadsföringsprojekt med syftet att lyfta och positionera Stockholm som en hållbar mötesdestination. Projektet är ett privat initiativ och drivs av besöksnäringen med Visit Stockholm och Visit Sweden USA som strategiska partners. Dessa partners är aktörer inom Stockholms besöksnäring såsom konferensanläggningar, hotell, transportörer, attraktioner, restauranger samt intresseorganisationer och arrangörer inom MICE.
Under projektets första år har fokus legat på att bygga en digital plattform, ge utbildning inom hållbarhet och på att visa upp partners produkter under en fam tour. En viktig del är att alla i projektet vill få kunskap om hur de kan göra bättre, ta fram verktyg samt bli inspirerade och lära av varandra och omvärlden.
Projektet har långsiktighet i fokus och efter sommaren har man ett inplanerat partnermöte för utvärdering. Samt ska sätta projektplan för ny projektperiod som är tänkt att löpa på två år.
Mer information om projektet hittar ni här.
- Text: Sustainable Meet Stockholm
- Foto: Sustainable Meet Stockholm
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-