-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt svep. Det känns tryggt och invant. Men det är varken optimalt för vår återhämtning eller för att hålla vårt land levande året runt. Samtidigt, när några är som mest lediga, jobbar andra som hårdast.
2023 tog 53 procent ut delar eller hela sin semester under juli och augusti. Så har det sett ut i många år. Resultatet är pressade medarbetare som trots semester inte återhämtar sig som de behöver. Det blir ojämna turistströmmar med tusentals kaféer, gårdsbutiker och museer stängda stora delar av året eftersom efterfrågan saknas. Så måste det inte vara.
I Tankesmedjan Futurions rapport Vår lediga tid framgår, av den forskning som finns om semester och återhämtning, att
- Det inte är optimalt för maximal återhämtning att ta ut hela semestern sammanhängande
- Vi behöver både längre och kortare perioder för återhämtning under året
- Effekten av ledigheten är som störst i mitten av återhämtningsperioden, oavsett om vi är lediga en längre helg eller flera veckor
Majoriteten av svenskarna vill också ha det annorlunda. I en opinionsundersökning i samband med rapporten uppgav 54 procent att de föredrar ett annat semesterupplägg än dagens. Ändå rullar hjulen på som vanligt.
Det är dags att bryta med semesternormen. För vår egen skull och för att skapa en mer hållbar turism. Vi behöver tänka nytt. Ge större utrymme för individuella behov. Tillåta fler sätt att vara ledig på. Bygga en semesterkultur där livskvalitet, inte tradition, styr.
Förändring kräver samspel
Förändring kräver samspel. Kommuner, regioner och destinationsbolag måste våga satsa på fler och förlängda säsonger och så småningom, där det finns potential, året-runt-turism. Erbjuda ”semesterkänsla” även när knoppar brister, löven faller och vattnet fryser till is. Vintersäsongen behöver fler alternativ än dyra skidpaket, våren och hösten måste bli egna säsonger, inte en försämrad, kyligare variant av sommaren. Vi har natur, kultur och mat året runt i Sverige och det behöver vi ta vara på.
Arbetsgivare måste bidra. Möjliggöra flexiblare semesterlösningar, ta ansvar för dialogen med personalen. Lita på sina medarbetares omdöme om vad som skapar återhämtning. Självklart finns det begränsningar och verksamheten måste fungera, hela året. Men, vi kan omöjligt ha testat alla varianter för att optimera hur samtalen, planeringen och förläggningen av semester görs.
Vi invånare har också ett ansvar. Vill vi att våra svenska städer, samhällen och byar ska kännas levande året runt behöver vi också efterfråga (och betala för) aktiviteter, utflyktsmål och annat kul hela året, inte bara under högsommaren. Vi måste semestra så som vi vill att Sveriges alla platser ska vara: Levande
Semestern är inte bara en individuell angelägenhet. Den är en del av samhällsbygget. Så länge vi låter industrisemestern och gammalmodiga föreställningar om återhämtning visa vägen, förstärker vi en ohållbar struktur som stressar oss, hindrar vårt lands turistnäring och skapar säsongsberoende ekonomier som inte håller.
Jag vill se:
- Arbetsgivare som erbjuder flexiblare semesterlösningar
- Destinationer, kommuner och regioner som investerar i året-runt-turism
- Invånare som tar vara på Sveriges alla månader och årstider
Frågan är vem som vågar ta första steget? Politiker, arbetsgivare, destinationer och turismföretag: Hur tänker ni förändra semesternormen och bidra till ett mer hållbart Sverige?
Linda Vismer, strateg inom hållbar turismutveckling
Detta är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Mer om Linda Vismer på Turismnytt
- Text: Linda Vismer
- Foto: Maja Brand
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-