-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt svep. Det känns tryggt och invant. Men det är varken optimalt för vår återhämtning eller för att hålla vårt land levande året runt. Samtidigt, när några är som mest lediga, jobbar andra som hårdast.
2023 tog 53 procent ut delar eller hela sin semester under juli och augusti. Så har det sett ut i många år. Resultatet är pressade medarbetare som trots semester inte återhämtar sig som de behöver. Det blir ojämna turistströmmar med tusentals kaféer, gårdsbutiker och museer stängda stora delar av året eftersom efterfrågan saknas. Så måste det inte vara.
I Tankesmedjan Futurions rapport Vår lediga tid framgår, av den forskning som finns om semester och återhämtning, att
- Det inte är optimalt för maximal återhämtning att ta ut hela semestern sammanhängande
- Vi behöver både längre och kortare perioder för återhämtning under året
- Effekten av ledigheten är som störst i mitten av återhämtningsperioden, oavsett om vi är lediga en längre helg eller flera veckor
Majoriteten av svenskarna vill också ha det annorlunda. I en opinionsundersökning i samband med rapporten uppgav 54 procent att de föredrar ett annat semesterupplägg än dagens. Ändå rullar hjulen på som vanligt.
Det är dags att bryta med semesternormen. För vår egen skull och för att skapa en mer hållbar turism. Vi behöver tänka nytt. Ge större utrymme för individuella behov. Tillåta fler sätt att vara ledig på. Bygga en semesterkultur där livskvalitet, inte tradition, styr.
Förändring kräver samspel
Förändring kräver samspel. Kommuner, regioner och destinationsbolag måste våga satsa på fler och förlängda säsonger och så småningom, där det finns potential, året-runt-turism. Erbjuda ”semesterkänsla” även när knoppar brister, löven faller och vattnet fryser till is. Vintersäsongen behöver fler alternativ än dyra skidpaket, våren och hösten måste bli egna säsonger, inte en försämrad, kyligare variant av sommaren. Vi har natur, kultur och mat året runt i Sverige och det behöver vi ta vara på.
Arbetsgivare måste bidra. Möjliggöra flexiblare semesterlösningar, ta ansvar för dialogen med personalen. Lita på sina medarbetares omdöme om vad som skapar återhämtning. Självklart finns det begränsningar och verksamheten måste fungera, hela året. Men, vi kan omöjligt ha testat alla varianter för att optimera hur samtalen, planeringen och förläggningen av semester görs.
Vi invånare har också ett ansvar. Vill vi att våra svenska städer, samhällen och byar ska kännas levande året runt behöver vi också efterfråga (och betala för) aktiviteter, utflyktsmål och annat kul hela året, inte bara under högsommaren. Vi måste semestra så som vi vill att Sveriges alla platser ska vara: Levande
Semestern är inte bara en individuell angelägenhet. Den är en del av samhällsbygget. Så länge vi låter industrisemestern och gammalmodiga föreställningar om återhämtning visa vägen, förstärker vi en ohållbar struktur som stressar oss, hindrar vårt lands turistnäring och skapar säsongsberoende ekonomier som inte håller.
Jag vill se:
- Arbetsgivare som erbjuder flexiblare semesterlösningar
- Destinationer, kommuner och regioner som investerar i året-runt-turism
- Invånare som tar vara på Sveriges alla månader och årstider
Frågan är vem som vågar ta första steget? Politiker, arbetsgivare, destinationer och turismföretag: Hur tänker ni förändra semesternormen och bidra till ett mer hållbart Sverige?
Linda Vismer, strateg inom hållbar turismutveckling
Detta är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Mer om Linda Vismer på Turismnytt
- Text: Linda Vismer
- Foto: Maja Brand
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-