-
Svenska Mässan Gothia Towers lanserar Hybrid Event Arena
Hybrid Event Arena är Sveriges största studiolösning för hybridmöten. Med tre scener och flexibla ytor är arenan utformad för att ge både fysiska och digitala besökare en storslagen gemensam upplevelse.
”Denna typ av lösningar är här för att stanna.” Säger Malin Erlandsson, Director Congress & Events på Svenska Mässan Gothia Towers. ”Vi vet att det finns ett behov hos våra kunder att kunna genomföra större produktioner under säkra former när omvärlden tillåter det igen.”
Säkert och kostnadseffektivt
Redan tidigt på våren 2020 inledde Svenska Mässan Gothia Towers satsningar på en digital och hybrid mötesportfölj med skalbara lösningar utifrån kundens behov. Den nya studiolösningen är speciellt framtagen för att täcka in större möten med fokus på att optimera upplevelsen vid hybridarrangemang.
”Med Hybrid Event Arena kan vi snabbt hjälpa kunder att nå ut med sina budskap och produkter på ett sätt som är både säkert och kostnadseffektivt.” Säger Malin Erlandsson.
Arenan är 4 000 kvadratmeter och har en 30 meter bred scen med möjlighet till tre olika spelplatser. Lokalens och scenernas utformning gör det enkelt att anpassa sändningarna och innehållet till olika målgrupper både fysiskt, digitalt eller både och. Oberoende av vilken plats i världen de befinner sig på.
Via lastportarna finns också möjlighet att ta in stora objekt, vilket gör lokalen idealisk för till exempel utbildningar och produktlanseringar av större format.
Ett samarbete med Adapt
Hybrid Event Arena är ett samarbete mellan Svenska Mässan Gothia Towers och deras audiovisuella partner Adapt. Tillsammans erbjuder man helhetslösningar med allt som krävs för en professionell produktion.
”Det är stor skillnad på att arrangera fysiska, digitala och hybrida event. Men för oss är digitala möten inget nytt. Bara det senaste året har Svenska Mässan Gothia Towers och Adapt genomfört hundratals digitala arrangemang. Tillsammans täcker vi in alla delar –från val av lokal, koncept, teknik, projektledning och producentroll, till dekor, regi och manus.” Säger Viking Grandin, Senior Projektledare på Adapt.
Skalbar och enkel att justera
I grundutförandet är arenan anpassad för 300 fysiska deltagare. De stora ytorna gör lokalen skalbar och enkel att justera för att möta nya behov och gällande restriktioner.
”Det känns fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att på ett säkert sätt skala upp i takt med att vi går mot ljusare tider. Eftersom lokalen är så flexibel kan den användas för alla sorters digitala, fysiska och hybrida evenemang; både event, konferenser, lanseringar, galor och mässor.” Säger Malin Erlandsson.
Ett välkommet komplement
Hybrid Event Arena är ett välkommet komplement till Svenska Mässan Gothia Towers tidigare satsningar på digitala mötesplatser och upplevelser. Med den nya studiolösningen kan man nu erbjuda ett heltäckande, flexibelt och säkert mötesutbud under samma tak.
”Denna typ av lösningar är här för att stanna. Även i framtiden kommer det att finnas behov av att ha digitala deltagare eller en kombination av digitalt och fysiskt möte, vilket ställer tuffa krav på teknik och nya lösningar. Upplevelsen för deltagarna ska vara lika bra oavsett om de är med fysiskt eller digitalt. Det blir den hos oss.” Avslutar Malin Erlandsson.
- Text: Svenska Mässan
- Foto: Svenska Mässan Gothia Towers/Adapt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-