-
Svenska Mässan Gothia Towers lanserar Hybrid Event Arena
Hybrid Event Arena är Sveriges största studiolösning för hybridmöten. Med tre scener och flexibla ytor är arenan utformad för att ge både fysiska och digitala besökare en storslagen gemensam upplevelse.
”Denna typ av lösningar är här för att stanna.” Säger Malin Erlandsson, Director Congress & Events på Svenska Mässan Gothia Towers. ”Vi vet att det finns ett behov hos våra kunder att kunna genomföra större produktioner under säkra former när omvärlden tillåter det igen.”
Säkert och kostnadseffektivt
Redan tidigt på våren 2020 inledde Svenska Mässan Gothia Towers satsningar på en digital och hybrid mötesportfölj med skalbara lösningar utifrån kundens behov. Den nya studiolösningen är speciellt framtagen för att täcka in större möten med fokus på att optimera upplevelsen vid hybridarrangemang.
”Med Hybrid Event Arena kan vi snabbt hjälpa kunder att nå ut med sina budskap och produkter på ett sätt som är både säkert och kostnadseffektivt.” Säger Malin Erlandsson.
Arenan är 4 000 kvadratmeter och har en 30 meter bred scen med möjlighet till tre olika spelplatser. Lokalens och scenernas utformning gör det enkelt att anpassa sändningarna och innehållet till olika målgrupper både fysiskt, digitalt eller både och. Oberoende av vilken plats i världen de befinner sig på.
Via lastportarna finns också möjlighet att ta in stora objekt, vilket gör lokalen idealisk för till exempel utbildningar och produktlanseringar av större format.
Ett samarbete med Adapt
Hybrid Event Arena är ett samarbete mellan Svenska Mässan Gothia Towers och deras audiovisuella partner Adapt. Tillsammans erbjuder man helhetslösningar med allt som krävs för en professionell produktion.
”Det är stor skillnad på att arrangera fysiska, digitala och hybrida event. Men för oss är digitala möten inget nytt. Bara det senaste året har Svenska Mässan Gothia Towers och Adapt genomfört hundratals digitala arrangemang. Tillsammans täcker vi in alla delar –från val av lokal, koncept, teknik, projektledning och producentroll, till dekor, regi och manus.” Säger Viking Grandin, Senior Projektledare på Adapt.
Skalbar och enkel att justera
I grundutförandet är arenan anpassad för 300 fysiska deltagare. De stora ytorna gör lokalen skalbar och enkel att justera för att möta nya behov och gällande restriktioner.
”Det känns fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att på ett säkert sätt skala upp i takt med att vi går mot ljusare tider. Eftersom lokalen är så flexibel kan den användas för alla sorters digitala, fysiska och hybrida evenemang; både event, konferenser, lanseringar, galor och mässor.” Säger Malin Erlandsson.
Ett välkommet komplement
Hybrid Event Arena är ett välkommet komplement till Svenska Mässan Gothia Towers tidigare satsningar på digitala mötesplatser och upplevelser. Med den nya studiolösningen kan man nu erbjuda ett heltäckande, flexibelt och säkert mötesutbud under samma tak.
”Denna typ av lösningar är här för att stanna. Även i framtiden kommer det att finnas behov av att ha digitala deltagare eller en kombination av digitalt och fysiskt möte, vilket ställer tuffa krav på teknik och nya lösningar. Upplevelsen för deltagarna ska vara lika bra oavsett om de är med fysiskt eller digitalt. Det blir den hos oss.” Avslutar Malin Erlandsson.
- Text: Svenska Mässan
- Foto: Svenska Mässan Gothia Towers/Adapt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Helsingborg värd för Volvo Car Scandinavian Mixed. Evenemanget genererade en miljonaffär för det lokala näringslivet.
-
BWH Hotels ingår ett partnerskap med Mews
Molntjänsten för hospitalitysektorn Mews har ingått ett avtal med hotellkedjan BWH Hotels om att vara auktoriserad PMS-leverantör.
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Den 2 augusti återvänder Rock The Night Festival till Kalmar. Evenemanget lockade ca 5 000 besökare i somras.
-
Skåvsjöholm ska nå fler med Countryside Hotels
Skåvsjöholm blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har länge varit en eftertraktad mötes- och konferensdestination.
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt pilotprojekt med sikte på fossilfria skidanläggningar i Hammarbybacken.
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper till Härnösand vid sex tillfällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Öland gör en tydlig markering – vi ska framåt tillsammans
Den 23 oktober samlades drygt 100 personer på VIDA Museum & Konsthall när nätverket Partnerskap Öland firade ...
-
Christer Svärd lämnar rollen som VD för Idre Fjäll efter vintersäsongen
Idre Fjäll meddelar att Christer Svärd kommer att lämna sin position som VD för stiftelsen efter...
-
Göteborg leder EU-projekt för tillgänglighet och inkludering i europeiska städer
Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet stöds av EU och ska utvec...
-
-
Gästbloggare
-