tisdag 15 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • När BRA lämnar Bromma för SAS och Arlanda blir också fyra orter utan flygförbindelser skriver Svenska Regionala Flygplatser.
    2024-09-18 15:01

    Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat

    När flygbolaget BRA lämnar Bromma blir också fyra orter utan flygförbindelser och fler riskerar att försvinna. Men det finns sätt att rädda det svenska inrikesflyget. Lösningen stavas biobränsle enligt Svenska Regionala Flygplatser.

    Stockholm töms inte på flygningar – de flyttar från Bromma till Arlanda

    Igår lämnade BRA beskedet att de ska sluta flyga på Bromma och i stället bli en underleverantör till SAS. Efter årsskiftet börjar de flyga för SAS på Arlanda.

    Med det beskedet blev det igen ett stort fokus på Brommas framtid. Kan flygplatsen nu läggas ned? Den frågan är förstås viktig men det de flesta igår missade var att beskedet också innebär att flyglinjer till fyra av våra flygplatser riskerar att helt försvinna.

    Efter årsskiftet avvecklar BRA i princip hela sitt linjenät till alla våra regionala flygplatser även om några återuppstår. Idag opererar både SAS och BRA på Ängelholm. Där fortsätter man flyga men Växjö, Kristianstad, Halmstad och Kalmar blir utan linjer. Även om SAS uppger att det finns en möjlighet att man kommer tillbaka på Halmstad och Kalmar. Likaså säsongsflygningarna till Sälen försvinner utan något besked om förlängning.

    För oss (SRF) men förstås för en massa resenärer och företag är detta ett allvarligare besked än att Bromma töms på flygningar. Stockholm töms inte på flygningar. De flyttar från Bromma till Arlanda.

    Branschen har varit i ett utsatt läge under lång tid

    Att BRA och SAS startar detta samarbete är säkert ett nödvändigt steg för de två flygbolagen. Båda har precis kommit ur rekonstruktioner för konkursskydd och behöver göra allt för att skapa intäkter. På en utsatt svensk flygmarknad blir det nya samarbetet bra för SAS och BRA men inte för våra medlemsflygplatser.

    Branschen har varit i ett utsatt läge under lång tid. Återhämtningen efter pandemin har gått mycket långsammare i Sverige än i andra länder. Dessutom avstannar nu återhämtningen och på de flesta destinationer minskar också flygandet. Med ett minskat flygande blir det tufft för flygbolagen att upprätthålla linjer.

    På stora destinationer går det fortfarande att få lönsamhet. Med stora flygplan är det där lättare få lönsamhet men på små linjer med mindre flygplan blir svårt att få lönsamhet. Det är precis det vi nu ser när BRA lämnar mindre linjer och koncentrerar sig att flyga på större linjer för SAS.

    Flygskammen har nu etablerat sig och fått ett pris

    Varför ser det ut så här just i Sverige? Flygbolagen har ungefär samma kostnader som sina konkurrenter i omvärlden. En slopad flygskatt kommer också på marginalen förbättra förutsättningarna. Men det går bara att hitta en enda faktor som gör att vi skiljer ut oss så mycket från omvärlden just nu.

    Det är flygskammen. Den har nu etablerat sig och vi ser priset för den. Nedlagda linjer med konsekvenser för tillgänglighet och tillväxt. Men också risk att samhällsnyttiga flygtransporter försvinner om flygplatser skulle behöva läggas ned.

    Flygskammen har fått många resenärer tro att endast ställda flygningar kan minska flygets utsläpp. Att man kan medverka till att flyga fossilfritt, är det få som känner till. Likaså tillämpar många företag och myndigheter resepolicys som förbjuder de anställda att flyga. Vi har till och med ägarkommuner till flygplatser som förbjuder sina egna medarbetare att flyga från sina egna flygplatser!

    Fortsätter denna utveckling har vi snart inte kvar några flygbolag eller flygplatser i Sverige.

    Inte särskilt känt att vi ställt om till ett mer hållbart flygande

    Branschen har sedan länge ställt om till ett mer hållbart flygande. Vi (SRF) var tidiga att introducera biobränsle. Våra flygplatser är eller är nära att vara helt fossilfria. Forskning inriktas mot bränslesnålare motorer. Rakare flygvägar minskar utsläppen. Vi har till och med ett svenskt bolag, Heart Aerospace, som nu bygger ett elhybridflygplan, som ska provflygas nästa år. Det sker dessutom vid en regional flygplats på Säve i Göteborg.

    Det är helt fantastiskt! Men det är inte särskilt känt.

    Idag kan alla resenärer själva medverka till att flyga fossilfritt i den egna flygresan. Alla kan köpa till biobränsle när man köper sin flygbiljett. Vissa flygbolag har detta inbakat i biljettpriset redan. Till exempel flyger Västflyg från Trollhättan med ca 40 procent inblandning i alla sina flygningar. Detta behöver vi alla ta efter.

    Biobränsle är samhällets väg till fossilfrihet

    Flygbranschen har nu uppdaterat sin Färdplan för ett fossilfritt flyg. Målet att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt 2030 är möjligt men det bygger på att alla nu börjar köpa till biobränsle för den egna flygningen. Vi menar att det offentliga behöver gå före. Vi har uppmanat regeringskansli, myndigheter och våra egna kommuner och regioner att alla köpa till biobränsle för alla sina tjänsteresor.

    Även här finns det pionjärer som kommuner i Kalmar eller Skellefteå. Där finns ingen flygskam, utan alla tjänsteresor med flyg sker där med inblandning av biobränsle.

    Om insikten når fram i det offentliga, till företag men också till vanliga medborgare, då är vi övertygade att alla vill bidra till att flyget ställer om hela vägen till fossilfrihet. Men för detta måste vi hjälpas åt. Vi måste sprida kunskapen att det är möjligt att flyga fossilfritt. Det fossilfria biobränslet är dyrare än det traditionella flygbränslet men i takt med att efterfrågan kommer öka, kommer produktionen kunna öka och då faller också priset på biobränslet.

    Flygnäringen riskerar att utarmas och lösningen ligger i våra händer

    Beskedet att BRA lämnar Bromma är en verklig varningsklocka. Om vi inte börjar flyga igen i Sverige kommer fler linjer försvinna och hela flygnäringen riskerar till slut utarmas. Men samtidigt har vi lösningarna i våra egna händer. Kan öka flygandet och vi kan göra det på ett hållbart sätt.

    Köp biobränsle och rädda det svenska flyget. Det är bra för klimatet och det är bra för Sverige.

    Här kan ni läsa mer om Svenska Regionala Flygplatser på Turismnytt.

    • Text: Peter Larsson, VD för Svenska Regionala Flygplatser.
    • Foto: SAS
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-07 00:49

      Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

      Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet