-
Svenskt fika en het trend
Svenskt fika marknadsförs både i Europa och i USA för att locka fler turister till Sverige. Detta tar Turistrådet Västsverige vara på och stödjer nu flera kommuner med utveckling och paketering av fikaprodukter.
Det är Alingsås, Vara och Lidköping som stöttas. Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer. Varje ort lyfter fram sina egna unika värden, som man kopplar ihop med fika. I Vara är just nu paketet ”Guldkantad fika” under utveckling. Förutom kafébesök inkluderar det också övernattning på Bjertorps Slott och fika på ett kafé som ligger i topp 10 i Sverige, enligt White Guide. Lidköping satsar på ”Fikakultur”, där man kopplar ihop fikan med Lidköpings status som historisk porslinsstad, med bland annat besök på Rörstrands Museum.
I sommar kommer USA Today besöka Alingsås för att göra ett reportage om ”swedish fika”.
Svensk fikakultur ligger för bedömning av Unesco att komma med på deras lista över immateriella kulturarv.
”- Trenden är att besökare inte bara vill åka till de traditionella besöksmålen. De vill uppleva det genuina – lokala traditioner som är unika för platsen man besöker, gärna i sällskap med lokalbefolkningen. Kombinationen av detta får turisterna när de besöker svenska kaféer”, säger Gunilla Davidsson, produktutvecklare, Turistrådet Västsverige.
Källa: Turistrådet Västsverige
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Västsvenska turistrådet
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-