-
Sveriges Bussföretag – rätt kunskap ger fler besökare med buss
Bussföretag och bussresearrangörer skulle kunna vara en större målgrupp för många besöksmål, om kunskapen om behoven är större. Sveriges Bussföretag ger tips till besöksmål på vad bussföretagen tycker är viktigt.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera företag
Sveriges Bussföretag genomförde för snart två år sedan ett gemensamt pilotprojekt i Sörmland tillsammans med Stua (Sörmlands regionala turistorganisation). Syftet var att kartlägga vad som gör ett framgångsrikt bussresemål och skapa verktyg som underlättar för besöksmål som vill utveckla sig gentemot bussföretag som målgrupp. Bland annat togs en checklista för lyckat samarbete mellan besöksmål och bussresearrangörer fram.
I checklistan kan den som driver ett besöksmål få tips på vad bussföretagen tycker är viktigt och vad som anses vara ”hygienfaktorer” före och under ett besök. Det finns också två filmer som är inspelade hos sörmländska besöksmål som berättar om sina samarbeten med bussföretag.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera besöksmål till att utveckla sin verksamhet gentemot bussföretag och bussresearrangörer. Om besöksmålen levererar bra produkter är också sannolikheten mycket högre att bussföretaget återvänder.
Vad borde ett besöksmål tänka på enligt bussföretag?
◆ Skapa ett tydligt erbjudande.
Det måste vara enkelt att förstå för en arrangör vad det går att göra hos dig, hur lång tid ett besök beräknas ta och vad det kostar. Helt enkelt, gör det så okomplicerat som möjligt!◆ Service och bemötande av världsklass.
Det är viktigt med ett gott bemötande av gruppen – under hela besöket. Detta är bland de viktigaste, om inte den absolut viktigaste, anledningarna till återkommande besök.Det är såklart också viktigt att ha förberett specialkost och det är rimligt att chaufför och eventuell reseledare bjuds på mat och/eller inträde. Dessa är de som sedan berättar för den som planerat resan om sina upplevelser.
◆ Vässa ditt värdskap.
Visa intresse för gruppen – ett roligt sätt kan vara utlottningar eller tävlingar. Hör gärna om det är någon som ska uppmärksammas lite extra!◆ Uppföljning.
Följ upp med bussresearrangören hur de upplevde sitt besök! Vad var bra, och vad kan bli bättre?◆ Toaletter och parkering.
Dessa två är grundläggande för att ta emot bussgrupper. Se till att ha flera tillgängliga toaletter – det tar tid för en hel grupp. Bussen behöver också kunna släppa av sina resenärer på en lättillgänglig plats.Checklistan och filmerna finns att ta del av på destinationsutveckling.com här.
Du som bussresearrangör kan med fördel tipsa dina samarbetspartners om verktygen. Bättre produkter och enklare samarbeten gynnar i förlängningen både gäster och besöksmål!
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-