-
Sveriges Bussföretag – rätt kunskap ger fler besökare med buss
Bussföretag och bussresearrangörer skulle kunna vara en större målgrupp för många besöksmål, om kunskapen om behoven är större. Sveriges Bussföretag ger tips till besöksmål på vad bussföretagen tycker är viktigt.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera företag
Sveriges Bussföretag genomförde för snart två år sedan ett gemensamt pilotprojekt i Sörmland tillsammans med Stua (Sörmlands regionala turistorganisation). Syftet var att kartlägga vad som gör ett framgångsrikt bussresemål och skapa verktyg som underlättar för besöksmål som vill utveckla sig gentemot bussföretag som målgrupp. Bland annat togs en checklista för lyckat samarbete mellan besöksmål och bussresearrangörer fram.
I checklistan kan den som driver ett besöksmål få tips på vad bussföretagen tycker är viktigt och vad som anses vara ”hygienfaktorer” före och under ett besök. Det finns också två filmer som är inspelade hos sörmländska besöksmål som berättar om sina samarbeten med bussföretag.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera besöksmål till att utveckla sin verksamhet gentemot bussföretag och bussresearrangörer. Om besöksmålen levererar bra produkter är också sannolikheten mycket högre att bussföretaget återvänder.
Vad borde ett besöksmål tänka på enligt bussföretag?
◆ Skapa ett tydligt erbjudande.
Det måste vara enkelt att förstå för en arrangör vad det går att göra hos dig, hur lång tid ett besök beräknas ta och vad det kostar. Helt enkelt, gör det så okomplicerat som möjligt!◆ Service och bemötande av världsklass.
Det är viktigt med ett gott bemötande av gruppen – under hela besöket. Detta är bland de viktigaste, om inte den absolut viktigaste, anledningarna till återkommande besök.Det är såklart också viktigt att ha förberett specialkost och det är rimligt att chaufför och eventuell reseledare bjuds på mat och/eller inträde. Dessa är de som sedan berättar för den som planerat resan om sina upplevelser.
◆ Vässa ditt värdskap.
Visa intresse för gruppen – ett roligt sätt kan vara utlottningar eller tävlingar. Hör gärna om det är någon som ska uppmärksammas lite extra!◆ Uppföljning.
Följ upp med bussresearrangören hur de upplevde sitt besök! Vad var bra, och vad kan bli bättre?◆ Toaletter och parkering.
Dessa två är grundläggande för att ta emot bussgrupper. Se till att ha flera tillgängliga toaletter – det tar tid för en hel grupp. Bussen behöver också kunna släppa av sina resenärer på en lättillgänglig plats.Checklistan och filmerna finns att ta del av på destinationsutveckling.com här.
Du som bussresearrangör kan med fördel tipsa dina samarbetspartners om verktygen. Bättre produkter och enklare samarbeten gynnar i förlängningen både gäster och besöksmål!
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-