-
Sveriges Bussföretag – rätt kunskap ger fler besökare med buss
Bussföretag och bussresearrangörer skulle kunna vara en större målgrupp för många besöksmål, om kunskapen om behoven är större. Sveriges Bussföretag ger tips till besöksmål på vad bussföretagen tycker är viktigt.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera företag
Sveriges Bussföretag genomförde för snart två år sedan ett gemensamt pilotprojekt i Sörmland tillsammans med Stua (Sörmlands regionala turistorganisation). Syftet var att kartlägga vad som gör ett framgångsrikt bussresemål och skapa verktyg som underlättar för besöksmål som vill utveckla sig gentemot bussföretag som målgrupp. Bland annat togs en checklista för lyckat samarbete mellan besöksmål och bussresearrangörer fram.
I checklistan kan den som driver ett besöksmål få tips på vad bussföretagen tycker är viktigt och vad som anses vara ”hygienfaktorer” före och under ett besök. Det finns också två filmer som är inspelade hos sörmländska besöksmål som berättar om sina samarbeten med bussföretag.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera besöksmål till att utveckla sin verksamhet gentemot bussföretag och bussresearrangörer. Om besöksmålen levererar bra produkter är också sannolikheten mycket högre att bussföretaget återvänder.
Vad borde ett besöksmål tänka på enligt bussföretag?
◆ Skapa ett tydligt erbjudande.
Det måste vara enkelt att förstå för en arrangör vad det går att göra hos dig, hur lång tid ett besök beräknas ta och vad det kostar. Helt enkelt, gör det så okomplicerat som möjligt!◆ Service och bemötande av världsklass.
Det är viktigt med ett gott bemötande av gruppen – under hela besöket. Detta är bland de viktigaste, om inte den absolut viktigaste, anledningarna till återkommande besök.Det är såklart också viktigt att ha förberett specialkost och det är rimligt att chaufför och eventuell reseledare bjuds på mat och/eller inträde. Dessa är de som sedan berättar för den som planerat resan om sina upplevelser.
◆ Vässa ditt värdskap.
Visa intresse för gruppen – ett roligt sätt kan vara utlottningar eller tävlingar. Hör gärna om det är någon som ska uppmärksammas lite extra!◆ Uppföljning.
Följ upp med bussresearrangören hur de upplevde sitt besök! Vad var bra, och vad kan bli bättre?◆ Toaletter och parkering.
Dessa två är grundläggande för att ta emot bussgrupper. Se till att ha flera tillgängliga toaletter – det tar tid för en hel grupp. Bussen behöver också kunna släppa av sina resenärer på en lättillgänglig plats.Checklistan och filmerna finns att ta del av på destinationsutveckling.com här.
Du som bussresearrangör kan med fördel tipsa dina samarbetspartners om verktygen. Bättre produkter och enklare samarbeten gynnar i förlängningen både gäster och besöksmål!
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-