-
Swebus blir FlixBus – Alla bussar blir gröna innan årsskiftet
FlixBus och Swebus har nu gått samman och blivit ett. Samtliga resor finns tillgängliga via FlixBus bokningsplattformar och under hösten kommer Swebus verksamhet gradvis att flyttas över till dessa. Genom att integrera båda företagens bussnätverk, satsar de på att skapa marknadens starkaste erbjudanden för långväga bussresor i Sverige. I samband med integreringen kommer bussarna successivt att målas gröna.
”FlixBus har arbetat tillsammans med Swebus för att ta fram den nya tidtabellen som gäller från och med idag. Vi kommer fortsättningsvis att göra vårt bästa för att förvalta Swebus goda rykte och leva upp till kundernas förväntningar. Planen är dessutom att utöka nätverket och att erbjuda flertalet nya resmöjligheter efter hösten.” Säger Peter Ahlgren, VD för Swebus och FlixBus Norden.
FlixBus vill utöka Swebusnätverket med 25 procent
FlixBus är i slutskedet av partnerförhandlingar med flera välrenommerade bussbolag runtom i landet. Förra veckan tog till exempel Axelssons Turisttrafik över all trafik mellan Stockholm och Västerås. Nästa år kommer man att utöka det befintliga Swebusnätverket med 25 procent.
Sammankopplingen av Swebus- och FlixBusnätverken gör att resenärerna nu enkelt kan söka efter biljetter och jämföra priser mellan ännu fler bussförbindelser i både Sverige och Europa. FlixBus erbjuder en toppmodern bokningsplattform med ett dynamiskt prissystem, likt det som många flygbolag använder idag.
Övergången till partnerskapsmodellen mellan företagen innebär att det blir betydligt enklare för FlixBus att fokusera på det företaget är bäst på. FlixBus kan fokusera på att utöka nätverket, fylla bussarna och utveckla produkten, samtidigt som företagets svenska busspartners kan fokusera på sin kärnkompetens vilket innefattar den dagliga driften och kundernas reseupplevelse.
”Vi tror helt enkelt att det är den bästa lösningen för att få den svenska bussmarknaden att växa. Vår plan är att utöka Swebus nuvarande linjenätverk med 25 procent nästa år och att förnya den etablerade bussindustrin med ett fräscht och nytt perspektiv. Genom att kombinera svenska busspartners erfarenhet och FlixBus teknologiska plattform skapas en ny generation av servicestandarder.” Säger Peter Ahlgren.
- Text: FlixBus
- Foto: FlixBus
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-