-
Swedavia utses till ett av Europas ledande företag inom mångfald
För andra året i rad utnämns Swedavia till ett av de företag i Europa som ligger i framkant när det gäller mångfaldsfrågor. Företaget placeras på listan över de 800 ledande företagen inom mångfald i Europa. Detta enligt en undersökning som Financial Times låtit göra.
”Vi är övertygade om att mångfald på alla nivåer inom organisationen berikar. Vi arbetar aktivt med att skapa och bibehålla en inkluderande företagskultur. Att vi är ett av 800 företag som valts ut bland 20 000 granskade i Europa motiverar oss att fortsätta vårt arbete ytterligare för att stärka Swedavias ställning som ett inkluderande företag som inte bara accepterar, utan värdesätter människors olikheter och skilda perspektiv. Mångfald inom kön, ålder, etnicitet, funktionsvariation och sexuell läggning är förstås något som behöver synas i organisationen och i sammansättningen av arbetsgrupper på alla nivåer, från operativa arbetsgrupper till ledningsgrupper.” Säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd på Swedavia.
Ur Swedavias Code of Conduct
Swedavias utgångspunkt är att alla människor har lika värde. Det innebär att Swedavia respekterar personlig värdighet, integritet och rättigheterna hos varje människa. Lika behandling och samma möjligheter gäller för alla oavsett ålder, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, politisk övertygelse eller social status. Alla Swedavias medarbetare har förenings- och organisationsfrihet.
Swedavia arbetar för hållbar utveckling och ser att medarbetare med skiftande bakgrund ger verksamheten/koncernen mänskliga vinster och affärsfördelar. Swedavia har som mål att uppnå jämställdhet och minst ha samma andel medarbetare med utländsk bakgrund som samhällsdemografin. Vi är övertygade om att mångfald, jämställdhet och en inkluderande kultur bidrar till ökad kreativitet och utvecklingskraft och därmed koncernens konkurrens- och attraktionskraft.
Vår relation till andra och varandra präglas av ömsesidig respekt och medmänsklighet. Var och en kan förvänta sig att bli respekterad för den hen är. Ingen form av diskriminering, kränkande särbehandling eller repressalier får förekomma. Alla ska känna sig välkomna hos oss.
Alla andra svenska företag som placerade på listan:
Scania, Volvo Car Group, Swedbank, SJ, Essity, Perstorp, Epiroc, PEAB, AXIS Communications, Husqvarna, Ericsson, Latour, Rusta, Apotek, Anticimex, Swedish Match, Midroc, Scandic Hotels, Alfa Laval, SCA, Telia Company, H&M, Axfood, Liseberg, Atlas Copco, Tetra Pak International, Martin&Servera, Sandvik, MAX Burgers, Electrolux, Åhlens, Vattenfall, SEB Group, ICA Gruppen, Volvo Group, Skanska, KappAhl, Cloetta, Trelleborg, Transcom, SKF Group, Recipharm, NCC, Humana Group, SAS, Nobina, Saab Group, Billerudkorsnäs, SSAB, Spotify, Cybercom och Handelsbanken.
Här kan ni läsa om undersökningen och se hela listan.
- Text: Swedavia
- Foto: Felix Odell
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-