-
Swedavia vill lägga ned Bromma flygplats enligt konsekvensanalys
Swedavia överlämnade under måndagen de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord utifrån bolagets affärsmässiga perspektiv, av ett eventuellt politiskt beslut att avveckla Bromma Stockholm Airport i förtid. Analysen är gjord på ägarens begäran och lämnades över till näringsdepartementet.
Swedavia är ett statligt bolag vars uppdrag är att driva det nationella basutbudet av flygplatser. Vilka flygplatser som ska ingå i basutbudet – i dagsläget tio stycken, från norr till söder – är ett politiskt beslut.
Under 2020 har covid-19-pandemin påverkat flygmarknaden drastiskt. Flygplatser i hela världen har i princip stått helt utan trafik och trots att en mycket försiktig återhämtning påbörjats kommer konsekvenserna av allt att döma förändra flygmarknaden i grunden. Mot bakgrund av detta har Swedavias ägare bett bolaget att göra en konsekvensanalys av de affärsmässiga förutsättningarna kring en eventuell förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport.
– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov. Jag vill samtidigt understryka att Swedavia har utgått från bolagets affärsmässiga förutsättningar och att ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.
Värna konkurrenskraft på en sargad flygmarknad
Även om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19-pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens. De aktörer som verkar på marknaden kommer i många fall att behöva vidta stora, strukturella åtgärder för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.
– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Därtill bedöms inte Bromma kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut.
Tio flygplatser tills vidare
Vid en förtida stängning av Bromma bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt kan inrymmas på Arlanda utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas. På längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda, oaktat om Bromma läggs ner i förtid eller ej. Dessa investeringar inkluderar även ytterligare en rullbana på Arlanda. Arlanda behöver också fortsatt kunna fungera som katalysator för flygbranschens pågående klimatomställning.
För svensk flygtillgänglighet kan en konsolidering av Stockholms flygkapacitet till Arlanda medföra att vissa orter i Sverige får försämrade flygförbindelser till Stockholm. Samtidigt får vissa orter en bättre nationell och internationell tillgänglighet genom att samla inrikestrafik och utrikestrafik på en flygplats.
– Vi har nu redovisat slutsatserna av vår analys för vår ägare som får väga samman Swedavias bedömning med andra relevanta perspektiv. Tills vidare har vi ett uppdrag att driva våra tio flygplatser – inklusive Bromma – vidare på bästa möjliga sätt, säger Jonas Abrahamsson.
De sammanfattade slutsatserna som överlämnats till näringsdepartementet finns tillgängliga i Swedavias pressrum
Stockholms Handelskammare var snabba att kommentera konsekvensanalysen
– Vi tror det vore klokt att ha mer is i magen eftersom det är en betydande osäkerhet runt vilken total flygkapacitet som kommer behövas om två, fem eller tio år, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.
Stockholms Handelskammare anser att huvudstadsregionens flygkapacitet bör analyseras i ett samlat grepp och att beslut som har långsiktigt stora betydelse inte bör fattas under en rådande pandemi där framtidens behov av resor är mycket svårt att utvärdera.
Med anledning av det kommer Stockholms Handelskammare, den 19 oktober, presentera ett samlat grepp för huvudstadsregionens flygkapacitet.
– Att prematurt fatta beslut om Bromma i ett läge av betydande osäkerhet innebär en stor risk för att vi riskerar bli stående med kapacitetsunderskott vid en snabbare återhämtning och det skulle få onödigt stora och negativa samhällsekonomiska konsekvenser, säger Carl Bergkvist.
- Text: Swedavia
- Foto: Peter Phillips
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-