-
Swedavia vill lägga ned Bromma flygplats enligt konsekvensanalys
Swedavia överlämnade under måndagen de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord utifrån bolagets affärsmässiga perspektiv, av ett eventuellt politiskt beslut att avveckla Bromma Stockholm Airport i förtid. Analysen är gjord på ägarens begäran och lämnades över till näringsdepartementet.
Swedavia är ett statligt bolag vars uppdrag är att driva det nationella basutbudet av flygplatser. Vilka flygplatser som ska ingå i basutbudet – i dagsläget tio stycken, från norr till söder – är ett politiskt beslut.
Under 2020 har covid-19-pandemin påverkat flygmarknaden drastiskt. Flygplatser i hela världen har i princip stått helt utan trafik och trots att en mycket försiktig återhämtning påbörjats kommer konsekvenserna av allt att döma förändra flygmarknaden i grunden. Mot bakgrund av detta har Swedavias ägare bett bolaget att göra en konsekvensanalys av de affärsmässiga förutsättningarna kring en eventuell förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport.
– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov. Jag vill samtidigt understryka att Swedavia har utgått från bolagets affärsmässiga förutsättningar och att ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.
Värna konkurrenskraft på en sargad flygmarknad
Även om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19-pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens. De aktörer som verkar på marknaden kommer i många fall att behöva vidta stora, strukturella åtgärder för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.
– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Därtill bedöms inte Bromma kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut.
Tio flygplatser tills vidare
Vid en förtida stängning av Bromma bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt kan inrymmas på Arlanda utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas. På längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda, oaktat om Bromma läggs ner i förtid eller ej. Dessa investeringar inkluderar även ytterligare en rullbana på Arlanda. Arlanda behöver också fortsatt kunna fungera som katalysator för flygbranschens pågående klimatomställning.
För svensk flygtillgänglighet kan en konsolidering av Stockholms flygkapacitet till Arlanda medföra att vissa orter i Sverige får försämrade flygförbindelser till Stockholm. Samtidigt får vissa orter en bättre nationell och internationell tillgänglighet genom att samla inrikestrafik och utrikestrafik på en flygplats.
– Vi har nu redovisat slutsatserna av vår analys för vår ägare som får väga samman Swedavias bedömning med andra relevanta perspektiv. Tills vidare har vi ett uppdrag att driva våra tio flygplatser – inklusive Bromma – vidare på bästa möjliga sätt, säger Jonas Abrahamsson.
De sammanfattade slutsatserna som överlämnats till näringsdepartementet finns tillgängliga i Swedavias pressrum
Stockholms Handelskammare var snabba att kommentera konsekvensanalysen
– Vi tror det vore klokt att ha mer is i magen eftersom det är en betydande osäkerhet runt vilken total flygkapacitet som kommer behövas om två, fem eller tio år, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.
Stockholms Handelskammare anser att huvudstadsregionens flygkapacitet bör analyseras i ett samlat grepp och att beslut som har långsiktigt stora betydelse inte bör fattas under en rådande pandemi där framtidens behov av resor är mycket svårt att utvärdera.
Med anledning av det kommer Stockholms Handelskammare, den 19 oktober, presentera ett samlat grepp för huvudstadsregionens flygkapacitet.
– Att prematurt fatta beslut om Bromma i ett läge av betydande osäkerhet innebär en stor risk för att vi riskerar bli stående med kapacitetsunderskott vid en snabbare återhämtning och det skulle få onödigt stora och negativa samhällsekonomiska konsekvenser, säger Carl Bergkvist.
- Text: Swedavia
- Foto: Peter Phillips
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-