-
Swedavia vill lägga ned Bromma flygplats enligt konsekvensanalys
Swedavia överlämnade under måndagen de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord utifrån bolagets affärsmässiga perspektiv, av ett eventuellt politiskt beslut att avveckla Bromma Stockholm Airport i förtid. Analysen är gjord på ägarens begäran och lämnades över till näringsdepartementet.
Swedavia är ett statligt bolag vars uppdrag är att driva det nationella basutbudet av flygplatser. Vilka flygplatser som ska ingå i basutbudet – i dagsläget tio stycken, från norr till söder – är ett politiskt beslut.
Under 2020 har covid-19-pandemin påverkat flygmarknaden drastiskt. Flygplatser i hela världen har i princip stått helt utan trafik och trots att en mycket försiktig återhämtning påbörjats kommer konsekvenserna av allt att döma förändra flygmarknaden i grunden. Mot bakgrund av detta har Swedavias ägare bett bolaget att göra en konsekvensanalys av de affärsmässiga förutsättningarna kring en eventuell förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport.
– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov. Jag vill samtidigt understryka att Swedavia har utgått från bolagets affärsmässiga förutsättningar och att ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.
Värna konkurrenskraft på en sargad flygmarknad
Även om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19-pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens. De aktörer som verkar på marknaden kommer i många fall att behöva vidta stora, strukturella åtgärder för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.
– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Därtill bedöms inte Bromma kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut.
Tio flygplatser tills vidare
Vid en förtida stängning av Bromma bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt kan inrymmas på Arlanda utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas. På längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda, oaktat om Bromma läggs ner i förtid eller ej. Dessa investeringar inkluderar även ytterligare en rullbana på Arlanda. Arlanda behöver också fortsatt kunna fungera som katalysator för flygbranschens pågående klimatomställning.
För svensk flygtillgänglighet kan en konsolidering av Stockholms flygkapacitet till Arlanda medföra att vissa orter i Sverige får försämrade flygförbindelser till Stockholm. Samtidigt får vissa orter en bättre nationell och internationell tillgänglighet genom att samla inrikestrafik och utrikestrafik på en flygplats.
– Vi har nu redovisat slutsatserna av vår analys för vår ägare som får väga samman Swedavias bedömning med andra relevanta perspektiv. Tills vidare har vi ett uppdrag att driva våra tio flygplatser – inklusive Bromma – vidare på bästa möjliga sätt, säger Jonas Abrahamsson.
De sammanfattade slutsatserna som överlämnats till näringsdepartementet finns tillgängliga i Swedavias pressrum
Stockholms Handelskammare var snabba att kommentera konsekvensanalysen
– Vi tror det vore klokt att ha mer is i magen eftersom det är en betydande osäkerhet runt vilken total flygkapacitet som kommer behövas om två, fem eller tio år, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.
Stockholms Handelskammare anser att huvudstadsregionens flygkapacitet bör analyseras i ett samlat grepp och att beslut som har långsiktigt stora betydelse inte bör fattas under en rådande pandemi där framtidens behov av resor är mycket svårt att utvärdera.
Med anledning av det kommer Stockholms Handelskammare, den 19 oktober, presentera ett samlat grepp för huvudstadsregionens flygkapacitet.
– Att prematurt fatta beslut om Bromma i ett läge av betydande osäkerhet innebär en stor risk för att vi riskerar bli stående med kapacitetsunderskott vid en snabbare återhämtning och det skulle få onödigt stora och negativa samhällsekonomiska konsekvenser, säger Carl Bergkvist.
- Text: Swedavia
- Foto: Peter Phillips
-
Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama
Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.
-
VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll
Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.
-
Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över
En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.
-
Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.
-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.
-
Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.
-
Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent
År 2020 anlände 897 059 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid, vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent.
-
Visita – Förlängt alkoholstopp är näringsfientligt
Regeringens alkoholstopp är i praktiken ett näringsförbud som slår ensidigt mot en bransch och måste upphöra enligt Visita.
-
Ny VD för Destination Gotland – Marcus Risberg
Marcus Risberg har utsetts till ny VD för Destination Gotland. Han efterträder Christer Bruzelius som går i pension.
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021
Om förlängda och utökade stöd, kreativa initiativ och en del flyg med mera
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd
På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021
Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...
-
Besöksmaterial om nationalparker ger en problematisk bild av människa och natur
Pandemin har fått många svenskar att bege sig ut i skog och mark och inte minst nationalparkerna har varit välbes...
-
Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen
Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...
-
-
Gästbloggare
-