-
Swedish Lapland – fyra bidrag nominerade till Publishingpriset 2022
Av fyra inlämnade bidrag från Swedish Lapland Visitors Board har alla nominerats till Publishingpriset 2022 i olika kategorier, tre filmer och en webb.
Projektet har nyligen förlängts för att fördjupa arbetet
2021 prisades hela webben www.swedishlapland.com med Grand Prix i kategori webb. I år är en ny del av webben nominerad, Road trips i Swedish Lapland. Här beskrivs rutter med teman som till exempel längs Silvervägen, fiskeparadiset Vindelälven och bröllopsresan.
Resrutterna bygger på arbetet i projektet Digital Touring Routes, där över 150 företag fått utveckla sin digitala närvaro samtidigt som bilburna besökare fått konkreta tips för sitt besök i Swedish Lapland.
“Det är otroligt kul att vårt arbete med digitala rutter får ett sådant erkännande som en nominering av webbsidan innebär. Det ligger mycket arbete bakom, inte minst från företagens sida som utvecklat sin digitala närvaro för att vara med. Projektet har nyligen förlängts för att ytterligare fördjupa arbetet med road trips.” Säger Johanna Elenius, digital strateg på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för DTR.
Genom människorna och historierna byggs varumärket
De nominerade filmerna handlar om flugfiske i Tornedalen, starten på en fantastisk norrskenshistoria och familjen som välkomnat besökare i hundra år.
Filmerna produceras inhouse av ett litet team, ett strategiskt val för att kunna arbeta snabbt, flexibelt, och framför allt – äga sin egen röst. Att själva kunna bestämma över material och kanaler och att berätta om vår arktiska vardag på ett autentiskt sätt.
“De nominerade filmerna har ett dokumentärt anslag och utspelar sig över lång tid. Det är i samma anda som våra andra filmer men utbyggda med arkivmaterial, och väldigt genomarbetade.” Säger Ted Logart, Content Producer. ”En stor del av produktionen är att vi har med personer som är engagerade och aktiva i processen. De är duktiga entreprenörer men också människor med en intressant historia, och de låter oss berätta den. Alla historier föregås av ett redaktionellt arbete, genom människorna, företagen och historierna bygger vi Swedish Laplands varumärke.”
Läs mer om hur Swedish Lapland Visitors Board jobbar med film som content här.
Swedish Laplands nominerade bidrag till Publishingpriset 2022:
Kategori filmer som marknadsför destinationer:
Vuoggatjålme — a place to visit in the Swedish mountainsKategori filmer som marknadsför produkter och tjänster:
The Abisko northern light that changed everything – an aurora borealis story from the ArcticKategori varumärkesfilmer B2C:
Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friendKategori sajter som marknadsför besöksmål och evenemang:
Road trips i Swedish Lapland- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Per Lundström
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-