-
Tångkrydda från Grebbestad utmärkt både i mat och i lokal mattävling
I hård konkurrens med lokala bohusprodukter kammade Bohus Furikake hem segern i Bohusläns Matverk 2016. Därmed går mixen av svensk tång, ekologiska sesamfrön och japansk soja vidare till finalen på Forum Nyköping den 27 till 28 januari.
Bohus Furikake är en färgstark kryddblandning med grön tång, soya och svarta sesamfrön. Magin sker när kryddan läggs på varm och fuktig mat, då väcks smaken till liv. I Japan lägger man ofta tångkrydda av olika slag på ris men det är lika gott i ett mos av potatis och rotsaker eller över en ugnsbakad lax.
Linnea Sjögren och Jonas Pettersson driver Catxalot, som från början var ett dyk- och kajakföretag. Då var tång en bisyssla, idag är det tvärtom. Det hela började när Linnea blev nyfiken på tång efter ett matreportage i Gourmet år 2008. Jonas, som är marinbiolog, visste vilken slags tång som var godast.
– Tången, eller algen som det egentligen är, plockas i havet utanför Grebbestad, säger Jonas Pettersson. Det är samma art som i haven utanför Japan.
En ny tradition i det nordiska köket
Även om många tångarter är goda och ingen är giftig, ingår inte tång i det traditionella svenska köket. I Norge har tången använts till grisfoder. Genombrottet kom år 2014 då kocken Tommy Myllimäki ville ha svensk tång till kock-EM och hittade Catxalot. Dessutom vann han tävlingen. Alla, från den finaste Michelinkrog till ICA Buffé, ville plötsligt ha tång.
– Det är redan stor efterfrågan på Bohus Furikake och vårt lager är snart tomt, säger Jonas Pettersson. Tången är ju som bäst under våren och försommaren, så vi får vänta ett tag på nästa leverans.
Rebeca Bacolod är teamets unga formgivare och kommunikatör och hon har tagit fram en burk där man ser lite av kryddan.
-Designen är stilren, vi supernöjda, säger Jonas Pettersson.
”Stor marknadspotential för en unik produkt.”
Bohusläns matverksjury bestod av Per Karlsson, Matlandsambassadör Bohuslän, Ida Pettersson, Lokala smaker, Monica Andersson Skall, HS Väst och Anna Bengtsson Kock/SPVambassadör. Det här är dettas motivering till vinsten:
”Bohus Furikake är en innovativ produkt som höjer det kulinariska i det egna köket och på exklusiva restauranger. Produkt och tillverkning ligger rätt i tid med stor miljömässig hänsyn. Produkten lyfter fram de unika regionala/lokala naturresurserna där produktutveckling och storytelling går hand i hand. Stor marknadspotential för en unik produkt.”
Uppskattad jury och fadderskap
Cecilia Faktus från Lokalproducerat i Väst har tillsammans med kollegan Sven-Erik Larsson drivit Matverk Bohuslän har även haft hand om tävlingarna i Dalsland och Västergötland.
-Det är väldigt roligt att de tre vinnarna i Västra Götaland har en tydlig ekologisk profil. Det ska bli roligt att se om det gäller även på riksnivå, säger Cecilia Faktus från Lokalproducerat i Väst. Extra spännande var att det över lag är hög nivå på de tävlande produkterna.Alla som är med och tävlar får en fadder som bedömer vad just den här produkten vore bäst hjälpt av. Vem kan hjälpa bidraget framåt? Vad behöver företaget? Många väljer att tävla just för att få sin produkt bedömd av en kompetent jury.
- Text: Gastronomiska samtal
- Foto: Catxalot
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
-
Gästbloggare
-