-
Tillväxtverket – förbättrad kompetensförsörjning och affärsutveckling i besöksnäringen
Tillväxtverket beviljar totalt 10 miljoner kronor till åtta projekt som på olika sätt ska stärka företagens förmåga att arbeta systematiskt, långsiktigt och strategiskt med sin kompetensförsörjning och utveckling av produkter och tjänster.
Bristen på rätt kompetens är ett stort hinder för företag
Tillväxtverket har i uppdrag av regeringen att under 2022 göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och hållbara utveckling. Inom ramen för utlysningen Utveckla kompetens och produkter inom turism och besöksnäringen beviljas åtta projekt totalt 10 miljoner kronor.
Studier visar att bristen på rätt kompetens är ett stort hinder för företag i besöksnäringen. Det är prioriterat att öka kunskapen kring metoder och verktyg för kompetensförsörjning, för att få mindre företag att inse nyttan med att arbeta strategiskt med sin kompetensförsörjning kopplat till företagets affär.
Behöver hjälp med att ställa om till nya marknader och målgrupper
Företag i besöksnäringen behöver dessutom hjälp med att ställa om till nya marknader och kundgrupper, inte minst utifrån de ändrade resmönster och beteenden som pandemin fört med sig.
”Företagen i besöksnäringen har drabbats hårt under pandemin på grund av restriktionerna med uteblivna gäster, reseförbud och med intäktsbortfall som följd. Dessutom har pandemin bidragit till nya rese- och konsumtionsmönster som företagen behöver anpassa sina verksamheter till. Projekten kommer därför ha fokus på att arbeta strategiskt med lösningar på sina behov för att ställa om.” Säger Lisa Spathon, projektledare på Tillväxtverket.
Beviljade projekt:
Nytt Yrkesbevis i svensk Naturturism (NYN), Naturturismens yrkesnämnd
Projektet syftar till att öka professionalismen inom naturturismbranschen genom att använda Certifierad naturguide som ett verktyg för långsiktigt kvalitetsarbete hos företag i branschen.
Hållbar kompetensförsörjning för besöksnäringen, STUA
STUA (Sörmlands turismutveckling AB) vill stärka besöksnäringens konkurrenskraft genom att öka företagens förmåga att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
Projektets mål är att etablera ett hållbart branschforum för besöksnäringen i Sörmland, som arbetar med strategisk kompetensförsörjning för besöksnäringens branscher.
HoL – Produktlabb, Heart of Lapland ekonomisk förening
Projektet ska etablera ett produktlabb för utveckling av nya turistiska produkter.
Genom att kombinera metoder för affärsutveckling och produktutveckling inom besöksnäringen stöttar labbet företagen i att ta fram nya hållbara och ekonomiskt robusta produkter.
Utveckla kompetens och hållbara produkter inom besöksnäringen i Stockholm Archipelago, Visit Stockholm AB
Visit Stockholm vill med projektet fokusera på hållbar affärs- och produktutveckling för besöksnäringsföretag i Stockholms skärgård.
Hållbara upplevelser i och mellan Siljan Geopark och Världsarvet Falun, Visit Dalarna AB
Syftet med projektet är ökad samverkan mellan geopark och världsarv, och entreprenörer relaterade till dessa, för att nyttja varandras styrkor och ta sig an liknande utmaningar på ett mer kraftfullt sätt.
Digitala touring routes steg 2, Swedish Lapland Visitors Board ekonomisk förening
Projektet vill fortsätta utveckla konceptet digitala touring routes (resrutter). Framför allt genom praktisk produktutveckling tillsammans med nya och befintliga natur- och ekoturismföretag inom destinationen Swedish Laplands 16 medlemskommuner.
Företagskoordinator för hållbar besöksnäring, Region Örebro Län
Projektet ska långsiktigt bidra till en hållbar tillväxt av besöksnäringen med nya och utvecklade reseanledningar samt en starkare samverkan mellan offentliga aktörer, stödfrämjare och näringslivet.
VX Connect, Region Västerbotten
Under tidigare programperioder har det analyserats och testats hur produktutveckling och kompetenshöjning för besöksnäringen kan bli effektivare i Västerbotten.
Projektet avser nu fortsätta vässa konceptet som kallas Västerbotten Experience för att hjälpa turismföretagen att stärka deras förändrings- och omställningsförmåga samt förmåga till affärs- och produktutveckling för att stärka deras konkurrenskraft och lönsamhet.
Läs mer om alla projekten här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-