-
Tillväxtverket – förbättrad kompetensförsörjning och affärsutveckling i besöksnäringen
Tillväxtverket beviljar totalt 10 miljoner kronor till åtta projekt som på olika sätt ska stärka företagens förmåga att arbeta systematiskt, långsiktigt och strategiskt med sin kompetensförsörjning och utveckling av produkter och tjänster.
Bristen på rätt kompetens är ett stort hinder för företag
Tillväxtverket har i uppdrag av regeringen att under 2022 göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och hållbara utveckling. Inom ramen för utlysningen Utveckla kompetens och produkter inom turism och besöksnäringen beviljas åtta projekt totalt 10 miljoner kronor.
Studier visar att bristen på rätt kompetens är ett stort hinder för företag i besöksnäringen. Det är prioriterat att öka kunskapen kring metoder och verktyg för kompetensförsörjning, för att få mindre företag att inse nyttan med att arbeta strategiskt med sin kompetensförsörjning kopplat till företagets affär.
Behöver hjälp med att ställa om till nya marknader och målgrupper
Företag i besöksnäringen behöver dessutom hjälp med att ställa om till nya marknader och kundgrupper, inte minst utifrån de ändrade resmönster och beteenden som pandemin fört med sig.
”Företagen i besöksnäringen har drabbats hårt under pandemin på grund av restriktionerna med uteblivna gäster, reseförbud och med intäktsbortfall som följd. Dessutom har pandemin bidragit till nya rese- och konsumtionsmönster som företagen behöver anpassa sina verksamheter till. Projekten kommer därför ha fokus på att arbeta strategiskt med lösningar på sina behov för att ställa om.” Säger Lisa Spathon, projektledare på Tillväxtverket.
Beviljade projekt:
Nytt Yrkesbevis i svensk Naturturism (NYN), Naturturismens yrkesnämnd
Projektet syftar till att öka professionalismen inom naturturismbranschen genom att använda Certifierad naturguide som ett verktyg för långsiktigt kvalitetsarbete hos företag i branschen.
Hållbar kompetensförsörjning för besöksnäringen, STUA
STUA (Sörmlands turismutveckling AB) vill stärka besöksnäringens konkurrenskraft genom att öka företagens förmåga att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
Projektets mål är att etablera ett hållbart branschforum för besöksnäringen i Sörmland, som arbetar med strategisk kompetensförsörjning för besöksnäringens branscher.
HoL – Produktlabb, Heart of Lapland ekonomisk förening
Projektet ska etablera ett produktlabb för utveckling av nya turistiska produkter.
Genom att kombinera metoder för affärsutveckling och produktutveckling inom besöksnäringen stöttar labbet företagen i att ta fram nya hållbara och ekonomiskt robusta produkter.
Utveckla kompetens och hållbara produkter inom besöksnäringen i Stockholm Archipelago, Visit Stockholm AB
Visit Stockholm vill med projektet fokusera på hållbar affärs- och produktutveckling för besöksnäringsföretag i Stockholms skärgård.
Hållbara upplevelser i och mellan Siljan Geopark och Världsarvet Falun, Visit Dalarna AB
Syftet med projektet är ökad samverkan mellan geopark och världsarv, och entreprenörer relaterade till dessa, för att nyttja varandras styrkor och ta sig an liknande utmaningar på ett mer kraftfullt sätt.
Digitala touring routes steg 2, Swedish Lapland Visitors Board ekonomisk förening
Projektet vill fortsätta utveckla konceptet digitala touring routes (resrutter). Framför allt genom praktisk produktutveckling tillsammans med nya och befintliga natur- och ekoturismföretag inom destinationen Swedish Laplands 16 medlemskommuner.
Företagskoordinator för hållbar besöksnäring, Region Örebro Län
Projektet ska långsiktigt bidra till en hållbar tillväxt av besöksnäringen med nya och utvecklade reseanledningar samt en starkare samverkan mellan offentliga aktörer, stödfrämjare och näringslivet.
VX Connect, Region Västerbotten
Under tidigare programperioder har det analyserats och testats hur produktutveckling och kompetenshöjning för besöksnäringen kan bli effektivare i Västerbotten.
Projektet avser nu fortsätta vässa konceptet som kallas Västerbotten Experience för att hjälpa turismföretagen att stärka deras förändrings- och omställningsförmåga samt förmåga till affärs- och produktutveckling för att stärka deras konkurrenskraft och lönsamhet.
Läs mer om alla projekten här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-