-
Toalettborste i fokus när Sverige marknadsförs som turistland utomlands
Genom att visa originalen – platserna – bakom några sedan länge världskända IKEA-produkter, vill Visit Sweden skapa nyfikenhet för Sverige som besöksmål.
Nu lanserar Visit Sweden sin största, internationella marknadsföringskampanj på länge.
– Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de för många i världen kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Visit Swedens imagemarknadsföring för Sverige som resmål vill få människor i världen att längta efter att resa till just Sverige när det är möjligt.
Kampanjen lyfter fram resmål i Sveriges alla 21 regioner där sjön Bolmen i Småland, som namngett en toalettborste, har en huvudroll för att kampanjen ska sticka ut i bruset av vackra solnedgångar, glittrande vatten och dramatisk kust, som annars är vanliga i resmålsmarknadsföring.
Bolmens hemkommuner gillar idén
Bolmen är egentligen en sjö mellan småländska Gislaveds, Hylte, Ljungby och Värnamo kommuner, där man blev överförtjusta när Visit Sweden avslöjade att Bolmen är en del av den internationella marknadsföringskampanjen.
Idag, den 30 november, kommer därför en officiell invigningsceremoni av resmålet Bolmen att äga rum på strandkanten till sjön. På plats finns både landshövdingen och lokala kommunpolitiker.
Planen är att få stor räckvidd
Kampanjen väntas nå ut till över 20 miljoner personer via betald marknadsföring och långt många fler genom media och press i främst Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark men även i Sverige – till att börja med.
Kampanjens första del som lanseras idag, 30 november, pågår fram till och med januari 2022.
Alla platser kommer att presenteras på visitsweden.com, visitsweden.de, visitsweden.nl, visitsweden.fr.
– Som liten nation med begränsad budget måste vi våga sticka ut. Genom kampanjen vill vi både visa upp hela Sverige och hoppas skapa en internationell snackis genom de egendomliga produktnamnen, som egentligen är fantastiska platser att besöka, där toalettborsten Bolmen som i original är en vacker sjö och besöksmål får stå i centrum för att väcka nyfikenheten kring ett resmål och ett land, säger Nils Persson som är Chief Marketing Officer hos Visit Sweden och ansvarig för den nya kampanjen.
IKEA har givit Visit Sweden ok på att ”återta” namnen
IKEA varken medverkar, bidrar till eller har haft insyn i kampanjen som tagits fram av Visit Sweden och bolagets kreativa byråer Forsman & Bodenfors samt Mindshare. IKEA har dock godkänt att Visit Sweden refererar till företaget produkter, som lånat namn från svenska platser.
– Vi har så klart berättat för IKEA att vi kommer att återta de lånade besöksmålens namn och de tycker att idén är väldigt rolig, säger Susanne Andersson som är Visit Swedens VD.
Alla regioner och destinationer kommer via Visit Sweden även kunna använda olika marknadsföringsmallar, underlag och verktyg för att lyfta fram sina egna platser med koppling till kampanjen.
De 21 platser som kampanjen lyfter fram är:
- Bolmen i Region Kronoberg (toalettborste)
- Järvfjället i Region Västerbotten (gaming-stol)
- Ektorp i Region Stockholm (soffa)
- Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp)
- Stubbarp i Region Skåne (skåpsben)
- Kallax i Region Norrbotten (förvaringshylla)
- Höljes i Region Värmland (pendellampa)
- Hemsjö i Region Blekinge (blockljus)
- Toftan i Region Dalarna (avfallshink)
- Mästerby i Region Gotland (köksstege)
- Voxnan i Region Gävleborg (duschhylla)
- Himleån i Region Halland (handduk)
- Laxviken i Region Jämtland Härjedalen (skåpslucka)
- Ingatorp i Region Jönköpings län (utdragbart bord)
- Misterhult i Region Kalmar län (taklampa)
- Vrena i Region Sörmland (bänkskiva)
- Björksta i Region Uppsala (bild med ram)
- Norberg i Region Västmanland (klaffbord)
- Askersund i Region Örebro län (skåpslucka)
- Rimforsa i Region Östergötland (arbetsbord)
- Bodviken i Region Västernorrland (tvättställ)
Ta del av de olika lokala kampanjerna och se filmen här (längst ned på sidan)
- Text: Visit Sweden
- Foto: Olle Kirchmeier
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-