-
Därför behövs mer WOW i VR
Alla pratar om VR – men hur kan ni kan få en wow-effekt av att använda VR i er kommunikation?
Många hoppas och tror att VR kommer revolutionera hur vi planerar våra resor i framtiden. Att kunna besöka ett hotell eller gå på en strand i VR innan man lägger sin bokning är naturligtvis en stor och helt ny möjlighet för alla som jobbar med turism.
Utmaningen är att VR ännu inte lever upp till den wow-känsla som användarna förväntar sig. Ingen tycker det är spännande att se en plats i halvbra upplösning med tunga glasögon som spänner runt huvudet. Helt enkelt är virtuell verklighet ännu på tok för långt från den riktiga verkligheten.
Men VR kan idag fortfarande vara en spännande kommunikationskanal. Dock behöver något annat ge wow-känslan till användaren. För det är den känslan kunden förväntar sig när den stiger in i er virtuella värld.
Nyligen producerade vi på You Are Here en VR-kampanj för Oxelösunds Kommun. Målet var att få medborgarna att komma in med tankar, idéer och åsikter om kommunens översiktsplan. Genom att fotografera ett par centrala platser i staden och sedan redigera materialet flyttade vi platserna 13 år fram i tiden. Wow-känslan ligger här alltså inte i att man kan besöka en annan plats och se hur den ser ut idag – utan att den platsen ännu ej går att besöka i verkligheten.
Nyfikenheten och upplevelsen i att besöka framtidens stad innehåller den wow-upplevelse som en vacker strand eller ett hotell inte kan leverera i VR. Ännu. Med andra ord gäller som alltid den gamla devisen; ny teknik är spännande – om du gör något nytt med den.
- Text: Jonas Ingre
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-