-
Turismnytts nya gästbloggare: Vem tar rodret i svensk besöksnäring?
Förväntningarna på resandet skruvas ned inför sommaren. Det är krigsroligheter i världen och hushållen riskerar minskade budgetar till följd av skyhöga hushållspriser. Coronan härjar i Kina. Efter 30 år av framgång gungar det rejält i besöksnäringen. Ingen vet vilken riktning det tar. Besöksnäringen kan behöva en karta för riktning, resurser och ansvarsfördelning. Men vem är det egentligen som håller i rodret?
Besöksnäringen kan tillväxt, men vad händer med en besöksnäring i kris? I Sverige omsatte besöksnäringen runt 340 miljarder med ungefär var tredje krona från export av inresande besökare (Tillväxtverket 2019). En tung bransch!
Hur kommer det sig att en så stor bransch där många unga och utlandsfödda får sitt första jobb, en bransch som ger människor minnen för livet och präglar hela samhällen saknar såväl karta som talespersoner? (Visita var skickliga på att företräda sina medlemmar under pandemin men kan knappast sägas organisera hela besöksnäringen.)
Svensk besöksnäring känns emellanåt lämnad vind för våg. Möjligen behövs både karta och talespersoner. En tydlig röst som kan
- berätta hur läget är – alla dessa företag som pandemitappade 90% av sin omsättning
- ge en bild av hur behoven ser ut – för fler besökare och få igång turismhjulen
- med riktning och resurser få igång resandet igen – offentliga medel som investeras i marknadsföring och destinationsutveckling för fler att upptäcka och välja Sverige som resmål.
År 2017 producerade regeringen utredningen Ett land att besöka, och presenterade i oktober 2021 en nationell strategi för hållbar besöksnäring. Fram träder bilder av en komplex, ganska diffus bransch och en osäkerhet om vem som ska göra vad. För att få effekt av den nationella strategin behövs folk som kan göra jobbet. Här behövs samverkan med såväl regering, verk och departement samt regioner, kommuner, destinationer och företag.
Komplexa frågor som riskerar att bollas runt
Besöksnäringsfrågorna är komplexa och riskerar att bollas runt: kommunala förvaltningar, kultur, fritid, turism, parkskötsel, renhållning eller annan organisering, mellan lokal, regional och nationell nivå. Enskilda regioner har länge betraktat besöksnäringen som en bransch med uppdrag att utveckla landsbygden, så regionerna har lärt sig att samverka med den statliga nivån medan destinationer och kommuner tycks mer oerfarna i att samarbeta med det nationella. Och tvärtom, för vem är egentligen överordnad vem i svensk besöksnäring?
Besöksnäringen i en kommun, en region och nationellt kan ha väldigt många företrädare. Som bekant tenderar mångas ansvar att bli ingens ansvar.
Höga är förhoppningarna om fler besökare till destinationerna. Kan vi komma tillbaka till 2019-års siffror, kanske till och med gå förbi?
Det är hög tid att företag och det offentliga reder ut vem som tar rodret i svensk besöksnäring. Så kan vi tillsammans realisera visionen om Sverige som hållbar destination.
Fördjupningstips:
Detta är ett blogginlägg och åsikterna som framförs är författarens egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Privat
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-