-
Turismutvecklaren Erik vandrar 14 mil för att utveckla besöksnäringen
Destination Jönköpings turismutvecklare, Erik Johnson, ger sig ut på en 14 mil lång 7 dagars-vandring genom kommunen. Syftet är att uppmärksamma trenden kring naturturism och vilka affärsmöjligheter inom detta område som finns för besöksnäringen i kommunen.
Det finns goda förutsättningar för naturturism i Jönköping
Destination Jönköping arbetar med destinationsutveckling och identifierar dels vilka trender som finns inom turism och besöksnäring, dels vilka förutsättningar platsen Jönköping har för att möta dessa.
Naturturism har varit en stark trend sen en tid tillbaka och växte dessutom ytterligare under pandemin. I Jönköping med omnejd finns det goda förutsättningar för just naturturism. Bland annat närheten mellan stad och natur, många fina vandrings- och cykelleder, sjöarna och det kuperade landskapet, trolska Bauerskogar och inte minst alla platser med milsvid utsikt.
Uppmärksamma affärsmöjligheter kopplat till en hållbar naturturism
Hur kan aktörerna i besöksnäringen på ett hållbart sätt dra nytta av den unika naturen runt hörnet? Tanken är att inplanerade nedslag och ”happenings” i samband med vandringen ska belysa vilka möjligheter som finns för entreprenörer, vilka möjligheter som finns för just dem att utveckla sin verksamhet på platsen, och inom området naturturism. Något som har potential kan till exempel vara fler boendeanläggningar längs vandringsleder och vandringspaket.
”Syftet är även att passa på att uppmärksamma de kommande och redan befintliga satsningar som görs. Såsom vandringscentrum Taberg, kommunens planer på att vidareutveckla A6 naturområde, nya mtb-satsningar på huskvarnaberget med fler.” Berättar Erik Johnson.
Välkomnar press, besöksnäring och allmänhet att slå följe
Erik kommer att vandra delar av Smålandsleden. Mer specifikt två av kommunens mest välkända vandringsleder, Södra Vätterleden och John Bauerleden.
Han startar sin vandring i Mullsjö den 29 juli, går i mål i Gränna 6 augusti och välkomnar både press, besöksnäring och allmänhet att slå följe hela eller delar av vandringen. Schemat för vandringen ser ni nedan.
Vill man följa vandringen på avstånd kommer man kunna se uppdateringar längs med vägen på Destination Jönköpings instagramkonto.
Schema:
◈ 29/7 Mullsjö Hotell – Matsegården
◈ 30/7 Matsegården – Skinnarebo
◈ 31/7 Skinnarebo – Hotell Taberg
◈ 1/8 Hotell Taberg – A6 Golfklubb
◈ 2/8 A6 Golfklubb – Brunstorps Gård
◈ 3/8 Brunstorps Gård – Smålands Staffanstorp (air bnb)
◈ 4/8 Staffanstorp – Bunn/Bauergården
◈ 5/8 Bunn/Bauergården – Grännagården
◈ 6/8 Grännagården – GrännabergetLäs mer om Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-