-
Två tyska kryssningsfartyg till Höga Kusten på samma dag
Det tyska kryssningsrederiet Phoenix Reisen satsar på Höga Kusten. Fredagen den 1 juli välkomnar destinationen inte bara ett, utan två fartyg.
MS Amera anlöper till Härnösand och precis som förra sommaren kommer MV Artania till Örnsköldsvik.
”Höga Kusten är en attraktiv destination och vårt fina samarbete mellan Höga Kusten-kommunerna och besöksnäringsföretagen ger resultat. Det kommer att bli en intensiv och rolig dag.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Höga Kustens upplevelser går fortsatt hem hos tyskarna
Phoenix Reisen är årets första internationella rederi att besöka Höga Kusten. Förra årets gästades Örnsköldsvik av samma rederi och under hösten gästades Härnösand ett flertal gånger av Hapag Lloyd. Höga Kustens erbjudande om en storslagen natur går fortsatt hem hos tyskarna.”Det har varit ett stort intresse från besökarna att resa till Höga Kusten och att göra utflykter i området. Under dagen kommer det att gå bussar i skytteltrafik i både Härnösand och Örnsköldsvik för att resenärerna ska hinna bekanta sig med Höga Kusten. Bland annat kommer det att gå bussar till Skuleberget och det blir stadsvandringar i de båda städerna. Alla utflykter är slutsålda och bokades på kort tid, så det är härligt att se vilket intresse det finns att ta del av vår natur och kultur.” Säger Anna Hellgren, VD för Höga Kusten Turism AB.
Möjlighet att upptäcka staden och göra utflykter
205 meter långa MS Amera anländer kl. 10 till Härnösand. De runt 500 passagerarna har möjlighet att upptäcka staden på egen hand eller via utflyktspaket besöka Hernö Gin, Hemsö Fästning eller Högakustenbron.
Redan kl. 08 anländer MV Artania till Örnsköldsvik. På vägen in mot hamnen passerar fartyget bland annat High Coast Innovation Park, tidigare industriområdet i Domsjö, Örnsköldsvik. Tack vare en bra samverkan med platsens aktörer är området numera ett nav för utveckling inom biotekning.
”Det sker en omställning i världen där vi går från fossila råvaror till biobaserade alternativ. Det är spännande att Örnsköldsvik har blivit en nod för forskning och utveckling av biobaserade produkter. Det känns roligt att MV Artania passerar området och min förhoppning är att vi via de satsningar som görs på området har en fossilfri båttrafik inom 5 till 10 år. Detta i linje med vår strategi mot 2030.” Förklarar Mia Karlsson.
Tillsammans erbjuder destinationen ett fint värdskap
Det 231 meter långa fartyget går i hamn vid Örnsköldsviks stad och kommer att ligga ankrat ute i vattnet. Tenderbåtar kommer att slussa passagerarna från fartyget till hamnen där utflyktsbussar väntar.
I nuläget är det runt 700 passagerare som bokat själva resan och 430 av dessa har utflykter inplanerade. Utflykterna som erbjuds är en stadsrundtur och vandring på Åsberget med guide. För de besökare som vill uppleva världsrekordet i landhöjningen går utflyktsbussar till Skuleberget.
”Det känns väldigt roligt att ha två anlöp på samma dag. Vi har en fantastisk skärgård, duktiga entreprenörer och tillsammans erbjuder vi ett fint värdskap – något som jag tror att det tyska rederiet värdesätter.” Avslutar Anna Hellgren.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten/Phoenix Reisen
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
-
Gästbloggare
-