-
Två tyska kryssningsfartyg till Höga Kusten på samma dag
Det tyska kryssningsrederiet Phoenix Reisen satsar på Höga Kusten. Fredagen den 1 juli välkomnar destinationen inte bara ett, utan två fartyg.
MS Amera anlöper till Härnösand och precis som förra sommaren kommer MV Artania till Örnsköldsvik.
”Höga Kusten är en attraktiv destination och vårt fina samarbete mellan Höga Kusten-kommunerna och besöksnäringsföretagen ger resultat. Det kommer att bli en intensiv och rolig dag.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Höga Kustens upplevelser går fortsatt hem hos tyskarna
Phoenix Reisen är årets första internationella rederi att besöka Höga Kusten. Förra årets gästades Örnsköldsvik av samma rederi och under hösten gästades Härnösand ett flertal gånger av Hapag Lloyd. Höga Kustens erbjudande om en storslagen natur går fortsatt hem hos tyskarna.”Det har varit ett stort intresse från besökarna att resa till Höga Kusten och att göra utflykter i området. Under dagen kommer det att gå bussar i skytteltrafik i både Härnösand och Örnsköldsvik för att resenärerna ska hinna bekanta sig med Höga Kusten. Bland annat kommer det att gå bussar till Skuleberget och det blir stadsvandringar i de båda städerna. Alla utflykter är slutsålda och bokades på kort tid, så det är härligt att se vilket intresse det finns att ta del av vår natur och kultur.” Säger Anna Hellgren, VD för Höga Kusten Turism AB.
Möjlighet att upptäcka staden och göra utflykter
205 meter långa MS Amera anländer kl. 10 till Härnösand. De runt 500 passagerarna har möjlighet att upptäcka staden på egen hand eller via utflyktspaket besöka Hernö Gin, Hemsö Fästning eller Högakustenbron.
Redan kl. 08 anländer MV Artania till Örnsköldsvik. På vägen in mot hamnen passerar fartyget bland annat High Coast Innovation Park, tidigare industriområdet i Domsjö, Örnsköldsvik. Tack vare en bra samverkan med platsens aktörer är området numera ett nav för utveckling inom biotekning.
”Det sker en omställning i världen där vi går från fossila råvaror till biobaserade alternativ. Det är spännande att Örnsköldsvik har blivit en nod för forskning och utveckling av biobaserade produkter. Det känns roligt att MV Artania passerar området och min förhoppning är att vi via de satsningar som görs på området har en fossilfri båttrafik inom 5 till 10 år. Detta i linje med vår strategi mot 2030.” Förklarar Mia Karlsson.
Tillsammans erbjuder destinationen ett fint värdskap
Det 231 meter långa fartyget går i hamn vid Örnsköldsviks stad och kommer att ligga ankrat ute i vattnet. Tenderbåtar kommer att slussa passagerarna från fartyget till hamnen där utflyktsbussar väntar.
I nuläget är det runt 700 passagerare som bokat själva resan och 430 av dessa har utflykter inplanerade. Utflykterna som erbjuds är en stadsrundtur och vandring på Åsberget med guide. För de besökare som vill uppleva världsrekordet i landhöjningen går utflyktsbussar till Skuleberget.
”Det känns väldigt roligt att ha två anlöp på samma dag. Vi har en fantastisk skärgård, duktiga entreprenörer och tillsammans erbjuder vi ett fint värdskap – något som jag tror att det tyska rederiet värdesätter.” Avslutar Anna Hellgren.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten/Phoenix Reisen
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-