-
Två tyska kryssningsfartyg till Höga Kusten på samma dag
Det tyska kryssningsrederiet Phoenix Reisen satsar på Höga Kusten. Fredagen den 1 juli välkomnar destinationen inte bara ett, utan två fartyg.
MS Amera anlöper till Härnösand och precis som förra sommaren kommer MV Artania till Örnsköldsvik.
”Höga Kusten är en attraktiv destination och vårt fina samarbete mellan Höga Kusten-kommunerna och besöksnäringsföretagen ger resultat. Det kommer att bli en intensiv och rolig dag.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Höga Kustens upplevelser går fortsatt hem hos tyskarna
Phoenix Reisen är årets första internationella rederi att besöka Höga Kusten. Förra årets gästades Örnsköldsvik av samma rederi och under hösten gästades Härnösand ett flertal gånger av Hapag Lloyd. Höga Kustens erbjudande om en storslagen natur går fortsatt hem hos tyskarna.”Det har varit ett stort intresse från besökarna att resa till Höga Kusten och att göra utflykter i området. Under dagen kommer det att gå bussar i skytteltrafik i både Härnösand och Örnsköldsvik för att resenärerna ska hinna bekanta sig med Höga Kusten. Bland annat kommer det att gå bussar till Skuleberget och det blir stadsvandringar i de båda städerna. Alla utflykter är slutsålda och bokades på kort tid, så det är härligt att se vilket intresse det finns att ta del av vår natur och kultur.” Säger Anna Hellgren, VD för Höga Kusten Turism AB.
Möjlighet att upptäcka staden och göra utflykter
205 meter långa MS Amera anländer kl. 10 till Härnösand. De runt 500 passagerarna har möjlighet att upptäcka staden på egen hand eller via utflyktspaket besöka Hernö Gin, Hemsö Fästning eller Högakustenbron.
Redan kl. 08 anländer MV Artania till Örnsköldsvik. På vägen in mot hamnen passerar fartyget bland annat High Coast Innovation Park, tidigare industriområdet i Domsjö, Örnsköldsvik. Tack vare en bra samverkan med platsens aktörer är området numera ett nav för utveckling inom biotekning.
”Det sker en omställning i världen där vi går från fossila råvaror till biobaserade alternativ. Det är spännande att Örnsköldsvik har blivit en nod för forskning och utveckling av biobaserade produkter. Det känns roligt att MV Artania passerar området och min förhoppning är att vi via de satsningar som görs på området har en fossilfri båttrafik inom 5 till 10 år. Detta i linje med vår strategi mot 2030.” Förklarar Mia Karlsson.
Tillsammans erbjuder destinationen ett fint värdskap
Det 231 meter långa fartyget går i hamn vid Örnsköldsviks stad och kommer att ligga ankrat ute i vattnet. Tenderbåtar kommer att slussa passagerarna från fartyget till hamnen där utflyktsbussar väntar.
I nuläget är det runt 700 passagerare som bokat själva resan och 430 av dessa har utflykter inplanerade. Utflykterna som erbjuds är en stadsrundtur och vandring på Åsberget med guide. För de besökare som vill uppleva världsrekordet i landhöjningen går utflyktsbussar till Skuleberget.
”Det känns väldigt roligt att ha två anlöp på samma dag. Vi har en fantastisk skärgård, duktiga entreprenörer och tillsammans erbjuder vi ett fint värdskap – något som jag tror att det tyska rederiet värdesätter.” Avslutar Anna Hellgren.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten/Phoenix Reisen
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-