-
Ullevis sommar gav nöjda konsertbesökare och stora ekonomiska värden
Nästa år fyller Nordens största arena Ullevi 65 år. Men efter årets fantastiska rekordsommar med tretton konserter och närmare 800 000 besökare finns det inga tankar på pension, snarare tvärtom.
Nästa sommar är redan åtta konserter inplanerade, tre med Bruce Springsteen, fyra med Coldplay och en med Gyllene Tider. Nu presenterar Got Event resultaten från kundmätningarna som genomförts efter konserterna 2022.
Rekordhög publiksiffra och mycket nöjda besökare
Totalt kom 786 910 besökare till Ullevi sommaren 2022. Av dessa kom 728 955 besökare för att uppleva någon av de tretton konserterna på arenan. Det är fler konsertbesökare än någonsin. Det tidigare rekordet är från 2016 då 445 492 besökte konserterna på Ullevi.
Ullevi är en omtyckt arena av både göteborgare och turister. Det visar sig också i Got Events mätningar. I genomsnitt är 91 procent av besökarna nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse på arenan. Allra mest nöjda var de som gick på Rammsteins tre konserter, där uppgav 98 procent att man var nöjd eller mycket nöjd. Tidigare är det bara Coldplay som fått så höga betyg.
Jämn könsfördelning och en hög andel turister
Även om vissa enskilda konserter har en ojämn könsfördelning är genomsnittet 56 procent kvinnor och 44 procent män i publiken. Summerburst var mest jämställt med hälften kvinnor och hälften män. Ed Sheeran lockade däremot 80 procent kvinnor medan Iron Maiden drog nästan 70 procent män.Ullevi är Göteborgs viktigaste arena när det gäller att fylla stadens hotell, restauranger och affärer. Nästan 80 procent av besökarna är turister. Högst andel turister hade Ed Sheeran där 87 procent kom utanför Göteborgs kommun. Lägst andel hade Laleh som lockade 65 procent turister till sin unika spelning.
Turistekonomisk omsättning: 1,37 miljarder kronor
Göteborg arbetar aktivt med destinationsutveckling och där är evenemangen en viktig byggsten. Tillsammans med Liseberg och Svenska Mässan bidrar Got Events evenemang med flera miljarder kronor i turistekonomisk omsättning.
Totalt spenderade Ullevis konsertbesökare (turisterna) 1,37 miljarder kronor i samband med sitt besök i Göteborg. Iron Maiden-besökarna konsumerade mest med nästan 2 700 kronor per person.
Om kundundersökningarna
Kundundersökningarna har genomförts av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.
Modellen för att skatta den turistekonomiska effekten ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av Ullevis evenemang.Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.
- Text: Got Event
- Foto: Anna-Lena Lundqvist
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-