-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vänner i regionen. Tidigare har beräkningarna byggt på skattningar, samt längre tillbaka i tiden undersökningar med begränsat svarsunderlag. I kombination med en färsk undersökning av fritidshusägarnas nyttjandegrad har nu Jämtland Härjedalen ett mycket bra underlag för att kunna räkna fram turismomsättning, sysselsättning och skatteintäkter för regionen. Tidigare har dessa siffror byggt på beräkningar utifrån en mängd olika givna parametrar.
December är den mest populära månaden att besöka släkt/vänner
Undersökningen av släkt- och vänboende görs i tre omgångar för att täcka ett helt år och nu är omgång två färdig. December månad sticker hittills ut som den enskilt mest populära månaden att besöka släkt och vänner i Jämtland Härjedalen.
Under 2022 genererade december 414 137 gästnätter. Det betyder att varje invånare i Jämtland Härjedalen i snitt hade besök som motsvarade 3,14 gästnätter under december. Till exempel en person som stannade i lite mer än tre nätter, eller tre personer som stannade en natt vardera.
Under enbart december genererade således släkt och vänner ca 99,4 miljoner sek i omsättning, lågt räknat.
Juli är den mest besökta månaden under sommaren
Genomsnittligt utlägg för besökare i Jämtland Härjedalen 2019 var, oavsett om de bor i kommersiellt boende, i fritidshus eller hos släkt- och vänner, 500 kronor. Och enbart för släkt- och vänboende 240 kr. Den siffran är framräknad via en tidigare enkätundersökning för regionen.
Bland sommarmånaderna sticker juli ut som den mest besökta månaden med 328 487 gästnätter. Tillsammans med juni och augusti genererade sommarmånaderna tillsammans 668 585 gästnätter.
Maj, oktober och november är de mindre besökta månaderna, där maj ändå genererar så mycket som 164 648 gästnätter, vilket är dubbelt så många som november och 68% mer än oktober.
Undersökning: Hur mycket fritidshusägare nyttjar sina stugor
I tillägg har Jämtland Härjedalen Turism genomfört en undersökning av hur mycket fritidshusägare nyttjar sina stugor.
I Jämtland Härjedalen finns det enligt SCB 32 000 fritidshus. Utifrån det urval som besvarade enkäten visar en beräkning att det görs ungefär 6 592 000 övernattningar årligen. Vilket motsvarar i genomsnitt 206 gästnätter per fritidshus (inklusive uthyrning och utlåning till släkt och vänner).
Då är inte boende i bostadsrätt medräknat. Vilket är en stor grupp i framför allt fjälldestinationerna, där en stor del av fritidsboendet sker i den boendeformen.
Jämtland Härjedalen har stort beroende av besöksnäringen
Uppgifterna ger mycket värdefull ledning kring hur beräkningar av antal gästnätter som genereras via eget fritidsboende och släkt- och vänbesök ska se ut framåt, i relation till de kommersiella gästnätterna. Genom dessa beräkningar kan siffror tas fram som beskriver total turismomsättning, sysselsättning och skatteintäkter för regionen tack vare besöksnäringen. Tillsammans med Gotland utgör Jämtland Härjedalen de regioner i Sverige som har störst beroende av besöksnäringen i Sverige.
”Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen beräknades 2021 omsätta nära 6 miljarder kronor, generera närmare 8 000 helårsarbeten och resultera i skatteintäkter till kommun och landsting om 723 miljoner kronor. Nu ser vi fram emot att se hur dessa beräkningar ser ut i jämförelse med 2022 med ledning av de nya undersökningarna.” Säger Anne Adsten, turismutvecklare hos Jämtland Härjedalen Turism.
Undersökningarna har tagits fram av Nordanalys inom JHT:s pågående projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling. Med stöttning från EU:s regionala utvecklingsfond och Region Jämtland Härjedalen.
- Text: Jämtland Härjedalen turism
- Foto: Kenneth Grym
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-