-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vänner i regionen. Tidigare har beräkningarna byggt på skattningar, samt längre tillbaka i tiden undersökningar med begränsat svarsunderlag. I kombination med en färsk undersökning av fritidshusägarnas nyttjandegrad har nu Jämtland Härjedalen ett mycket bra underlag för att kunna räkna fram turismomsättning, sysselsättning och skatteintäkter för regionen. Tidigare har dessa siffror byggt på beräkningar utifrån en mängd olika givna parametrar.
December är den mest populära månaden att besöka släkt/vänner
Undersökningen av släkt- och vänboende görs i tre omgångar för att täcka ett helt år och nu är omgång två färdig. December månad sticker hittills ut som den enskilt mest populära månaden att besöka släkt och vänner i Jämtland Härjedalen.
Under 2022 genererade december 414 137 gästnätter. Det betyder att varje invånare i Jämtland Härjedalen i snitt hade besök som motsvarade 3,14 gästnätter under december. Till exempel en person som stannade i lite mer än tre nätter, eller tre personer som stannade en natt vardera.
Under enbart december genererade således släkt och vänner ca 99,4 miljoner sek i omsättning, lågt räknat.
Juli är den mest besökta månaden under sommaren
Genomsnittligt utlägg för besökare i Jämtland Härjedalen 2019 var, oavsett om de bor i kommersiellt boende, i fritidshus eller hos släkt- och vänner, 500 kronor. Och enbart för släkt- och vänboende 240 kr. Den siffran är framräknad via en tidigare enkätundersökning för regionen.
Bland sommarmånaderna sticker juli ut som den mest besökta månaden med 328 487 gästnätter. Tillsammans med juni och augusti genererade sommarmånaderna tillsammans 668 585 gästnätter.
Maj, oktober och november är de mindre besökta månaderna, där maj ändå genererar så mycket som 164 648 gästnätter, vilket är dubbelt så många som november och 68% mer än oktober.
Undersökning: Hur mycket fritidshusägare nyttjar sina stugor
I tillägg har Jämtland Härjedalen Turism genomfört en undersökning av hur mycket fritidshusägare nyttjar sina stugor.
I Jämtland Härjedalen finns det enligt SCB 32 000 fritidshus. Utifrån det urval som besvarade enkäten visar en beräkning att det görs ungefär 6 592 000 övernattningar årligen. Vilket motsvarar i genomsnitt 206 gästnätter per fritidshus (inklusive uthyrning och utlåning till släkt och vänner).
Då är inte boende i bostadsrätt medräknat. Vilket är en stor grupp i framför allt fjälldestinationerna, där en stor del av fritidsboendet sker i den boendeformen.
Jämtland Härjedalen har stort beroende av besöksnäringen
Uppgifterna ger mycket värdefull ledning kring hur beräkningar av antal gästnätter som genereras via eget fritidsboende och släkt- och vänbesök ska se ut framåt, i relation till de kommersiella gästnätterna. Genom dessa beräkningar kan siffror tas fram som beskriver total turismomsättning, sysselsättning och skatteintäkter för regionen tack vare besöksnäringen. Tillsammans med Gotland utgör Jämtland Härjedalen de regioner i Sverige som har störst beroende av besöksnäringen i Sverige.
”Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen beräknades 2021 omsätta nära 6 miljarder kronor, generera närmare 8 000 helårsarbeten och resultera i skatteintäkter till kommun och landsting om 723 miljoner kronor. Nu ser vi fram emot att se hur dessa beräkningar ser ut i jämförelse med 2022 med ledning av de nya undersökningarna.” Säger Anne Adsten, turismutvecklare hos Jämtland Härjedalen Turism.
Undersökningarna har tagits fram av Nordanalys inom JHT:s pågående projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling. Med stöttning från EU:s regionala utvecklingsfond och Region Jämtland Härjedalen.
- Text: Jämtland Härjedalen turism
- Foto: Kenneth Grym
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-