-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vänner i regionen. Tidigare har beräkningarna byggt på skattningar, samt längre tillbaka i tiden undersökningar med begränsat svarsunderlag. I kombination med en färsk undersökning av fritidshusägarnas nyttjandegrad har nu Jämtland Härjedalen ett mycket bra underlag för att kunna räkna fram turismomsättning, sysselsättning och skatteintäkter för regionen. Tidigare har dessa siffror byggt på beräkningar utifrån en mängd olika givna parametrar.
December är den mest populära månaden att besöka släkt/vänner
Undersökningen av släkt- och vänboende görs i tre omgångar för att täcka ett helt år och nu är omgång två färdig. December månad sticker hittills ut som den enskilt mest populära månaden att besöka släkt och vänner i Jämtland Härjedalen.
Under 2022 genererade december 414 137 gästnätter. Det betyder att varje invånare i Jämtland Härjedalen i snitt hade besök som motsvarade 3,14 gästnätter under december. Till exempel en person som stannade i lite mer än tre nätter, eller tre personer som stannade en natt vardera.
Under enbart december genererade således släkt och vänner ca 99,4 miljoner sek i omsättning, lågt räknat.
Juli är den mest besökta månaden under sommaren
Genomsnittligt utlägg för besökare i Jämtland Härjedalen 2019 var, oavsett om de bor i kommersiellt boende, i fritidshus eller hos släkt- och vänner, 500 kronor. Och enbart för släkt- och vänboende 240 kr. Den siffran är framräknad via en tidigare enkätundersökning för regionen.
Bland sommarmånaderna sticker juli ut som den mest besökta månaden med 328 487 gästnätter. Tillsammans med juni och augusti genererade sommarmånaderna tillsammans 668 585 gästnätter.
Maj, oktober och november är de mindre besökta månaderna, där maj ändå genererar så mycket som 164 648 gästnätter, vilket är dubbelt så många som november och 68% mer än oktober.
Undersökning: Hur mycket fritidshusägare nyttjar sina stugor
I tillägg har Jämtland Härjedalen Turism genomfört en undersökning av hur mycket fritidshusägare nyttjar sina stugor.
I Jämtland Härjedalen finns det enligt SCB 32 000 fritidshus. Utifrån det urval som besvarade enkäten visar en beräkning att det görs ungefär 6 592 000 övernattningar årligen. Vilket motsvarar i genomsnitt 206 gästnätter per fritidshus (inklusive uthyrning och utlåning till släkt och vänner).
Då är inte boende i bostadsrätt medräknat. Vilket är en stor grupp i framför allt fjälldestinationerna, där en stor del av fritidsboendet sker i den boendeformen.
Jämtland Härjedalen har stort beroende av besöksnäringen
Uppgifterna ger mycket värdefull ledning kring hur beräkningar av antal gästnätter som genereras via eget fritidsboende och släkt- och vänbesök ska se ut framåt, i relation till de kommersiella gästnätterna. Genom dessa beräkningar kan siffror tas fram som beskriver total turismomsättning, sysselsättning och skatteintäkter för regionen tack vare besöksnäringen. Tillsammans med Gotland utgör Jämtland Härjedalen de regioner i Sverige som har störst beroende av besöksnäringen i Sverige.
”Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen beräknades 2021 omsätta nära 6 miljarder kronor, generera närmare 8 000 helårsarbeten och resultera i skatteintäkter till kommun och landsting om 723 miljoner kronor. Nu ser vi fram emot att se hur dessa beräkningar ser ut i jämförelse med 2022 med ledning av de nya undersökningarna.” Säger Anne Adsten, turismutvecklare hos Jämtland Härjedalen Turism.
Undersökningarna har tagits fram av Nordanalys inom JHT:s pågående projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling. Med stöttning från EU:s regionala utvecklingsfond och Region Jämtland Härjedalen.
- Text: Jämtland Härjedalen turism
- Foto: Kenneth Grym
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-