-
Unikt musiksamarbete lyfter Småland för nya besökare
En landsskapssång som fallit i glömska har fått huvudrollen i Destination Smålands nya kampanj. Växjösonen John Lundvik är den första artisten som tar sig an uppdraget att tolka sången och han bjuder samtidigt på sina sex bästa Smålandstips.
”Min karriär och stora delar av mitt liv finns i Stockholm och där är bruset konstant. I Småland njuter jag av lugnet, tystnaden och naturen.” Berättar John Lundvik. “Det var också i Småland mina drömmar om musiken tog form, därför ligger tolkningen av Smålandssången mig extra varmt om hjärtat.”Efterforskning för rätt uttal
Smålandssången skrevs 1912 och skrevs av syskonen Linnéa Andrén (text) och Ivar Widéen (tonsättning). Det finns många äldre smålänningar idag som sjöng den i grundskolan men få unga känner till den.
“Jag hade inte hört sången innan så det kändes lyxigt att lyssna in och lära mig. Den är nationalromantisk och till vissa delar skriver på ett språk som man inte längre använder. Till exempel ”talltrast”. Vi fick göra efterforskning om uttalet eftersom det stavades med två ”ll” men ”a” ska inte sjungas med kort vokal. Idag skriver vi taltrast, som det uttalas. Sådant tycker jag är läckert.” Säger John Lundvik.
Sången är ursprungligen skriven som en körsång med marschmelodi. John Lundviks tolkning är betydligt lugnare.
“Det bärande är melodin, tydligheten och rytmen. Jag har försökt hantera låtens element med respekt och kärlek för det ursprungliga. Om jag skulle beskriva min version av Smålandssången säger jag ”Kristina från Duvemåla möter 2021”.”
Fler artister på tur i långsiktig kampanj
Lanseringen av låten är starten på ett långsiktigt marknadsföringskoncept för Destination Småland. Det finns redan nu planer på vem som blir nästa artist att tonsätta och berätta om sin relation till Småland.
”För att hävda sig och locka besökare på den inhemska marknaden behövs något som sticker ut och engagerar känslomässigt. Att få arbeta med en känd artist med hjärta och ursprung i Småland ger oss just den möjligheten. Det är ett unikt koncept som vi hoppas mycket på.” Säger Oskar Wijk, VD på Destination Småland som står bakom kampanjen.
“Sången har blivit något av en skatt för mig längs med resan. Jag hoppas att jag gjort låten rättvisa och att min tolkning kommer att tas emot med kärlek.” Avslutar John Lundvik.
Ni hittar John Lundviks tolkning av Smålandssången och hans sex bästa Smålandstips här.
- Text: Destination Småland
- Foto: Destination Småland
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-