-
Unikt musiksamarbete lyfter Småland för nya besökare
En landsskapssång som fallit i glömska har fått huvudrollen i Destination Smålands nya kampanj. Växjösonen John Lundvik är den första artisten som tar sig an uppdraget att tolka sången och han bjuder samtidigt på sina sex bästa Smålandstips.
”Min karriär och stora delar av mitt liv finns i Stockholm och där är bruset konstant. I Småland njuter jag av lugnet, tystnaden och naturen.” Berättar John Lundvik. “Det var också i Småland mina drömmar om musiken tog form, därför ligger tolkningen av Smålandssången mig extra varmt om hjärtat.”Efterforskning för rätt uttal
Smålandssången skrevs 1912 och skrevs av syskonen Linnéa Andrén (text) och Ivar Widéen (tonsättning). Det finns många äldre smålänningar idag som sjöng den i grundskolan men få unga känner till den.
“Jag hade inte hört sången innan så det kändes lyxigt att lyssna in och lära mig. Den är nationalromantisk och till vissa delar skriver på ett språk som man inte längre använder. Till exempel ”talltrast”. Vi fick göra efterforskning om uttalet eftersom det stavades med två ”ll” men ”a” ska inte sjungas med kort vokal. Idag skriver vi taltrast, som det uttalas. Sådant tycker jag är läckert.” Säger John Lundvik.
Sången är ursprungligen skriven som en körsång med marschmelodi. John Lundviks tolkning är betydligt lugnare.
“Det bärande är melodin, tydligheten och rytmen. Jag har försökt hantera låtens element med respekt och kärlek för det ursprungliga. Om jag skulle beskriva min version av Smålandssången säger jag ”Kristina från Duvemåla möter 2021”.”
Fler artister på tur i långsiktig kampanj
Lanseringen av låten är starten på ett långsiktigt marknadsföringskoncept för Destination Småland. Det finns redan nu planer på vem som blir nästa artist att tonsätta och berätta om sin relation till Småland.
”För att hävda sig och locka besökare på den inhemska marknaden behövs något som sticker ut och engagerar känslomässigt. Att få arbeta med en känd artist med hjärta och ursprung i Småland ger oss just den möjligheten. Det är ett unikt koncept som vi hoppas mycket på.” Säger Oskar Wijk, VD på Destination Småland som står bakom kampanjen.
“Sången har blivit något av en skatt för mig längs med resan. Jag hoppas att jag gjort låten rättvisa och att min tolkning kommer att tas emot med kärlek.” Avslutar John Lundvik.
Ni hittar John Lundviks tolkning av Smålandssången och hans sex bästa Smålandstips här.
- Text: Destination Småland
- Foto: Destination Småland
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-