-
Uppsala turistinformation testar ny teknik för att möta besökare
Under sommaren har Uppsala Turistinformation bemött besökare på ett innovativt sätt. Turistinformatörer har med rörliga enheter bemannat besöksintensiva platser, InfoPoints har förstärkts och man har även testat ny teknologi i form av en rullande turistinformationsrobot, kallad T.I. Det är en del av ett förändringsarbete som genomförs för att möta upp resenärers förändrade vanor att söka information i staden.
T.I. är en Robot Double 2, en rullande, digitalt uppkopplad enhet där besökare kan prata med en turistinformatör live via en skärm. Turistinformatören som styr roboten befinner sig på annan plats men möter besökarna där de är och ger personlig service och information i realtid. Under sommaren har roboten testkörts dagligen på Elite Hotel Academia i centrala Uppsala och varit mycket uppskattad.
”Vår robot T.I. är ett nytt sätt att möta besökare där de inte förväntar sig det. Framtidens turistinformation handlar mycket om att inspirera och göra det enkelt att ta del av information i olika kanaler och vid olika tidpunkter. Vi tror att nytänkande lösningar som innefattar ny teknologi kan komplettera de mer klassiska kanalerna för turistinformation. Med roboten väcker vi en nyfikenhet hos en ny målgrupp som kanske inte lockas av att leta sig fram till en fast turistbyrå eller bläddra i en klassisk broschyr.” Säger Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala.
Samarbetsprojekt har skapat flerårsplan
Under 2017 arbetade Destination Uppsala tillsammans med konsultfirman Manchester Management och aktörer inom den lokala besöksnäringen för att skapa ett nytt koncept för Uppsalas Turistinformation. Projektet resulterade i en flerårsplan med ett antal åtgärdspunkter, där man nu under sommaren har påbörjat ett flertal av dem.
”Samarbetet med Uppsalas besöksmottagare är en prioriterad åtgärdspunkt under hela genomförandefasen. Vi vill jobba närmare med alla som möter stadens turister, med värdskap och lokala ambassadörer. Ett utökat värdskap i staden med fler kontaktytor och personliga möten ger goda förutsättningar att få besökarna att stanna längre, uppleva mer och komma tillbaka vid fler tillfällen.” Avslutar Helena Bovin.
- Text: Destination Uppsala
- Foto: Destination Uppsala
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
När Gyllene Hjulet delades ut på kvällen den 23 april var det göteborgskt i topp. JVM i ishockey 2024, som var de...
-
-
Gästbloggare
-