måndag 14 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Tillväxtdagen
    2017-10-30 08:00

    Hur ser utbud och efterfrågan på kapital ut i företagen?

    Temat för Stora Tillväxtdagen 2017 var företagen, staten och kapitalet och evenemanget.

    Dagen inleddes med att Gunilla Nordlöf, generaldirektör Tillväxtverket välkomnade både fysiska besökare och dem som följde dagen via webbsändningen.

    Rapporten Företagens villkor och verklighet

    Rapporten Företagens villkor och verklighet 2017 presenterades av Olof Dunsö, analytiker Tillväxtverket. Rapporten är baserad på en undersökning (som baserats på cirka 10.000 svar) av hur företagen i Sverige går .

    Här kan du se den presentationen:

    https://www.youtube.com/watch?v=2B9nPsndfYQ

    Sedan följde en diskussion om rapportens innehåll. Här deltog Erik Bergkvist Region Västerbotten, Maria Stenberg Region Norrbotten, Karina Folkesson Västerbotten Svenskt Näringsliv, Johanna Palmér Östsvenska Handelskammaren, Patrik Nilsson Företagarna samt Tim Brooks Tillväxtverket.

    I Sverige är det sju av tio små och medelstora företag som har ambitionen att växa men många upplever att det finns många hinder. Ett är att hitta personal med rätt kompetens. Andelen som vill växa är ungefär lika stor som i 2014 års undersökning. Ju större företagen är desto större andel är det som vill växa. Likaså skiljer sig sättet på vilket företagen vill växa mellan företag av olika storlek. De större företagen vill i högre utsträckning växa genom att anställa och öka sin omsättning, medan framför allt soloföretagen främst vill växa genom att enbart öka omsättningen.

    Det finns även relativt stora skillnader mellan branscher och regioner när det gäller företagens tillväxtvilja. Den största tillväxtviljan finns inom Hotell och restaurang samt Handel. Lägst är tillväxtviljan inom Vård och omsorg. På länsnivå hittar vi den största tillväxtviljan i Gävleborg, Jönköping, Västerbotten och Södermanland. Lägst är tillväxtviljan i Dalarna.

    Här kan du se paneldebatten:

    https://www.youtube.com/watch?v=Cshs7kBT1mE

    Så ser företagsfinansieringen ut i Mellersta Norrland

    Före lunch fick besökarna lyssna på en presentation av en studie som talar om hur små och medelstora företag i mellersta Norrland upplever tillgången på finansiering. Det var Göran Hallin, analysföretaget Kontigo och Susanne Olofsson, Susanne Olofsson AB/Kontigo som berättade om studien. Den kommenterades sedan av Jenny Stark Molvin, Kapitalförsörjning Tillväxtverket.

    Studien visar att företagen i  Jämtlands län och Västernorrlands län är mer solida än riksgenomsnittet. Genom låg belåning är de mindre känsliga för räntehöjningar och kan klara sämre tider. Här finns många olika typer av företag, från mer traditionell industri i Västernorrland till mindre företag. Man ser att näringslivet utvecklas mot att allt fler företag blir baserade på digital teknik. Det resulterar i att marknadsområdet växer från regionalt till nationellt och internationellt. Här nämns hotellbranschen som ett exempel.

    ”- Vi ser att företagen i Mellersta Norrland är mer solida än riksgenomsnittet. Det signalerar såväl försiktighet som långsiktighet. De samlar i ladorna för att ha för framtida bruk och får på så sätt en lägre känslighet för räntehöjningar”, säger Corinne Uppman Helminen, projektledare för finansieringsinstrument på Tillväxtverket.

    Men företagarna upplever att det finns perioder där det är svårt att få finansiering, till exempel vid ägarbyte, investeringar i fastigheter och då företaget vill införa ny teknik.

    Följden blir sämre tillväxtmöjligheter.

    ”- Att ha förmågan att navigera, så att ett nystartat företag överlever på lång sikt är också en tillväxtfaktor, liksom förmågan att på lång sikt kunna anställa. Även företag som inte anställer men som förmår försörja i alla fall en person är mycket viktiga för Sverige. Tillväxt kan i sämre konjunkturer även innebära förmågan att behålla arbetstillfällen. Så det finns mycket att lära av företagen i Jämtland och Västernorrland”, säger Corinne Uppman Helminen.

    Här kan du ladda ned rapporten ”Räcker Pengarna”.

    Så ser finansieringsutbudet ut

    Men hur ser utbudet av offentlig finansiering ut idag? Agerar staten marknadskompletterande? Det berättade Jenny Stark Molvin, Kapitalförsörjning Tillväxtverket om.

    Hon talade om att det finns ett behov av finansiering men också behov av till exempel bättre infrastruktur. Speciellt är detta en utmaning för landsbygden. Vidare pratade hon om hur det offentliga kan kombineras med övrig finansiering.

    Analysföretaget Kontigo presenterade hur finansieringsbehoven och efterfrågan ser ut i främst norra Sverige. År 2009 kom det in mycket kapital men nu ser marknaden för externt kapital ut så här:

    • Almi Invest Mitt har fått nytt kapital
    • Inlandsinnovation, Ekonord och Investa  håller på att avveckla sina investeringar
    • små och lokala tillväxtkassor samt nya initiativ har tillkommit

    När det gäller lån så är det bankerna som den största långivaren. Även Almi och Norrlandsfonden är stora. Det finns också några mindre låneaktörer.

    När det gäller bidrag och stöd så finns det möjligheter att få företagsstöd, rådgivningsstöd och affärsutvecklingscheckar.

    Förändringen på finansieringsmarknaden betyder att företagen får högre krav på sig, att ägarkapitalet förändras och att det externa lånekapitalet ökar.

    Få företag investerar i export och internationalisering.

    Här kan du se presentationen på YouTube:

    https://www.youtube.com/watch?v=eFLcN2z-05c

    Bankernas syn på kapitalförsörjning

    Mikael Carlsson och Fredrik Stenling gav en storbanks perspektiv på kapitalförsörjning till små och medelstora företag i Sverige. Mikael Carlson är Kreditansvarig för Region Norr på SEB och Fredrik Stenling arbetar som Kontorschef på Nordea.

    Samverkan har ökat och det är vanligare att man arbetar med till exempel Almi för rådgivning och kapital. Behovet av kapital ligger fortfarande på en jämn nivå. Man ser en hel del förvärv av företag. Företagen vill investera men inte mer än tidigare.

    Här kan du se presentationen:

    https://www.youtube.com/watch?v=uYm46fXFXTY

    Hur ser tillgången till riskkapital ut?

    Hur kan marknaden få tillgång till riskkapital? Det pratade Katarina Green, kommunikationschef Saminvest AB om.

    Här kan du se Saminvests presentation:

    https://www.youtube.com/watch?v=uYm46fXFXTY

    Utbud och efterfrågan på kapital

    Möter utbudet den efterfrågan som finns hos företagen? Det berättade Finn Persson Spintop ventures, Lars-Olov Söderström Norrlandsfonden, Niklas Jonsson Almi, Katarina Green Saminvest och Göran Lättman Tillväxtverket om.

    Totalt ser man en bra tillgång på kapital men företagen möter ändå problem med att hitta finansiering. Här finns det en stor utmaning.

    Här kan du se presentationen om hur utbudet möter efterfrågan:

    https://www.youtube.com/watch?v=ewauHFFtpAU

    Finns många möjligheter – och hinder för tillväxt

    Summering av dagen gjordes av Gunilla Nordlöf som är generaldirektör för Tillväxtverket.

    Hon tyckte att det varit en spännande dag med mycket samverkan, utökat nätverk och kunskapsinhämtning.

    Kompetensförsörjning verkar vara det största hindret för tillväxten. Det krävs nya arbetssätt för att skapa möjligheter. Vad kan myndigheterna göra för att få företagen att våga anställa?

    Oklart om det behövs mer kapital i företagen.

    Glädjande att företagen i mellersta Norrland har låg belåning – men frågan är om de verkligen gör de investeringar som behövs för att klara av konkurrensen i framtiden?

    Vill du få inspiration till att satsa – Läs mer om Tillväxtverkets projekt Start Up Sweden.

    Här kan du se presentationen:

    https://www.youtube.com/watch?v=b-9wNowF0nk

     

    På bilden ovan: talarna på Stora Tillväxtdagen 2017.

    Källa: Tillväxtdagen

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Tillväxtverket
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet