-
Varför är det viktigt för hotell att ha ett kommersiellt team?
Det finns indikatorer på att världen är på väg in i en tid av lägre tillväxt i ekonomin. Detta innebär att efterfrågan på resor och övernattningar kommer att bromsa in. Samtidigt finns det 14 000 hotell som är under byggnad eller befinner sig i ett sent planeringsskede runt om i världen.
Utbudet av hotellrum ökar i världen. När efterfrågan på övernattningar inte längre växer i samma takt samtidigt som antal hotellrum blir fler betyder detta att gästerna ska fördelas på fler tillgängliga hotellrum, vilket leder till att hotellens beläggning sjunker.
När hotellet säljer färre rum minskar vinsten om inte hotellen lyckas hitta andra intäkter eller dra ner på sina kostnader.
Även talanger behöver hjälp
Nyckeln till framgång i hotellbranschen är att skaffa och optimera intäkterna och ansvaret att organisera arbetet med intäkterna ligger på hotellets ägare och ledning. Storleken på intäkterna är avgörande för hotellets resultat men kostnaden för att dra in de intäkter som krävs måste vara i balans.
Ett sätt att både öka sina intäkter och dra ner på sina kostnader är att bygga ett väl fungerande kommersiellt team i hotellet. Det räcker inte att ha stjärnsäljare och professionella revenue managers. Studier visar att även talanger behöver hjälp av ett starkt team för att lyckas.
Lagarbete ökar produktiviteten
Undersökningar visar att lagarbete ökar produktiviteten. Dvs. ett team hinner göra mer och presterar ett bättre resultat än summan av flera personer som arbetar individuellt.
Förklaringen är att i ett team delas arbetsbelastningen. Kunskap och kompetens kommer till bättre nytta och alla drar åt samma håll. Teamet arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål istället för att olika personer konkurrerar för att vinna personliga fördelar.
Olika kompetenser och profiler
Undersökningar visar gång på gång att ett team är överlägset i kunskap än enskilda individer. De som arbetar på egen hand har ofta bara ett perspektiv på möjligheter och problem. I ett team kan flera olika infallsvinklar hjälpa till att snabbare komma fram till en lösning vilket leder till högre resultat.
Ett kommersiellt team för ett hotell eller för en grupp av hotell ska bestå av olika kompetenser och profiler. Flera studier visar att team som består av personer med olika bakgrunder (kön, ålder, etnicitet, etc.) är mer kreativa och presterar ett resultat som är upp till 35 procent högre än team som är mer homogena.
I hotellbranschen arbetar människor med olika bakgrunder så förutsättningarna finns att sätta samman rätt kommersiellt team.
Bygg upp egen kunskap
Det kommersiella teamet i ett hotell är olika stort beroende på hotellets inriktning och storlek. Eftersom intäkterna är den i särklass viktigaste faktorn för att ett hotell ska bli lönsamt är det inte ovanligt att hotellets högsta chef leder det kommersiella teamet.
I stora anläggningar och i företag som driver flera hotell finns det numera ofta en kommersiell chef som leder teamet och rapporterar till bolagets högsta chef. Det minsta teamet består av tre personer: Chefen, en säljare och en revenue manager. I en liten organisation får alla hjälpas åt och ingen av rollerna kan bara fokusera på en sak.
Ett litet team behöver den bästa teknologin för att spara tid och utveckla sin kompetens. Dessutom kan det lilla teamet behöva förstärkas med extern kompetens inom olika områden, exempelvis digital marknadsföring, webbplatsen och grafisk formgivning. Inkludera externa personer i teamet för att få maximal nytta av deras kunskap och bygga upp egen kunskap.
En stark företagskultur
I större anläggningar kan nästa storlek på teamet bli att lägga till en säljare och/eller en person som ansvarar för digital marknadsföring. Ju större hotell och ju större företag med flera hotell desto större blir det kommersiella teamet. I ett lite större team blir det möjligt att dela ännu mer kunskap, vilket gör att teamet blir mer skickligt i att skaffa intäkter till hotellet.
När chefen är del av det kommersiella teamet byggs även en stark företagskultur som gör medarbetarna nöjdare och mer lojala. Personalomsättningen minskar vilket leder till lägre kostnader. Förutom allt som medlemmarna i teamet bidrar med påverkas resultatet av flera andra faktorer, t.ex. ledarskapet, storleken på teamet, motivation, rutiner och processer, tillgång till information samt hjälpmedel i form av teknologi.
Säkerställ att teamet kan kommunicera
Oljan i maskineriet för att få teamet att arbeta effektivt tillsammans är kommunikation. Om möjligt sätt teamet i samma rum för att alla ska hänga med i vad som händer. Detta är säkert en utopi när allt fler arbetar utanför kontoret.
Säkerställ att teamet kan kommunicera med varandra om de är utspridda på flera orter. Dagens teknologi gör det lättare även om det fysiska mötet fortfarande är ett överlägset kommunikationssätt.
Med ett väl fungerande kommersiellt team kommer hotellet att klara omställningen från de senaste årens starka tillväxt till en inbromsning av ekonomin med en betydligt hårdare konkurrens om gästerna.
Vill du veta mer om hur du kan bygga ett starkt kommersiellt team?
Ett bra tillfälle att lära sig mer är att delta på Hotel Market Seminars den 8 januari 2020. Den här gången kommer evenemanget att fokusera på hotellets kommersiella team.
Program, information och anmälan hittar ni här!
- Text: Hospitality Visions
- Foto: Fauxels
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-