onsdag 12 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
    • Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
    • Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • kommersiellt
    2019-12-03 13:11

    Varför är det viktigt för hotell att ha ett kommersiellt team?

    Det finns indikatorer på att världen är på väg in i en tid av lägre tillväxt i ekonomin. Detta innebär att efterfrågan på resor och övernattningar kommer att bromsa in. Samtidigt finns det 14 000 hotell som är under byggnad eller befinner sig i ett sent planeringsskede runt om i världen.

    Utbudet av hotellrum ökar i världen. När efterfrågan på övernattningar inte längre växer i samma takt samtidigt som antal hotellrum blir fler betyder detta att gästerna ska fördelas på fler tillgängliga hotellrum, vilket leder till att hotellens beläggning sjunker.

    När hotellet säljer färre rum minskar vinsten om inte hotellen lyckas hitta andra intäkter eller dra ner på sina kostnader.

    Även talanger behöver hjälp

    Nyckeln till framgång i hotellbranschen är att skaffa och optimera intäkterna och ansvaret att organisera arbetet med intäkterna ligger på hotellets ägare och ledning. Storleken på intäkterna är avgörande för hotellets resultat men kostnaden för att dra in de intäkter som krävs måste vara i balans.

    Ett sätt att både öka sina intäkter och dra ner på sina kostnader är att bygga ett väl fungerande kommersiellt team i hotellet. Det räcker inte att ha stjärnsäljare och professionella revenue managers. Studier visar att även talanger behöver hjälp av ett starkt team för att lyckas.

    Lagarbete ökar produktiviteten

    Undersökningar visar att lagarbete ökar produktiviteten. Dvs. ett team hinner göra mer och presterar ett bättre resultat än summan av flera personer som arbetar individuellt.

    Förklaringen är att i ett team delas arbetsbelastningen. Kunskap och kompetens kommer till bättre nytta och alla drar åt samma håll. Teamet arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål istället för att olika personer konkurrerar för att vinna personliga fördelar.

    Olika kompetenser och profiler

    Undersökningar visar gång på gång att ett team är överlägset i kunskap än enskilda individer. De som arbetar på egen hand har ofta bara ett perspektiv på möjligheter och problem. I ett team kan flera olika infallsvinklar hjälpa till att snabbare komma fram till en lösning vilket leder till högre resultat.

    Ett kommersiellt team för ett hotell eller för en grupp av hotell ska bestå av olika kompetenser och profiler. Flera studier visar att team som består av personer med olika bakgrunder (kön, ålder, etnicitet, etc.) är mer kreativa och presterar ett resultat som är upp till 35 procent högre än team som är mer homogena.

    I hotellbranschen arbetar människor med olika bakgrunder så förutsättningarna finns att sätta samman rätt kommersiellt team.

    Varför är det viktigt för hotell att ha ett kommersiellt team?

    Bygg upp egen kunskap

    Det kommersiella teamet i ett hotell är olika stort beroende på hotellets inriktning och storlek. Eftersom intäkterna är den i särklass viktigaste faktorn för att ett hotell ska bli lönsamt är det inte ovanligt att hotellets högsta chef leder det kommersiella teamet.

    I stora anläggningar och i företag som driver flera hotell finns det numera ofta en kommersiell chef som leder teamet och rapporterar till bolagets högsta chef. Det minsta teamet består av tre personer: Chefen, en säljare och en revenue manager. I en liten organisation får alla hjälpas åt och ingen av rollerna kan bara fokusera på en sak.

    Ett litet team behöver den bästa teknologin för att spara tid och utveckla sin kompetens. Dessutom kan det lilla teamet behöva förstärkas med extern kompetens inom olika områden, exempelvis digital marknadsföring, webbplatsen och grafisk formgivning. Inkludera externa personer i teamet för att få maximal nytta av deras kunskap och bygga upp egen kunskap.

    En stark företagskultur

    I större anläggningar kan nästa storlek på teamet bli att lägga till en säljare och/eller en person som ansvarar för digital marknadsföring. Ju större hotell och ju större företag med flera hotell desto större blir det kommersiella teamet. I ett lite större team blir det möjligt att dela ännu mer kunskap, vilket gör att teamet blir mer skickligt i att skaffa intäkter till hotellet.

    När chefen är del av det kommersiella teamet byggs även en stark företagskultur som gör medarbetarna nöjdare och mer lojala. Personalomsättningen minskar vilket leder till lägre kostnader. Förutom allt som medlemmarna i teamet bidrar med påverkas resultatet av flera andra faktorer, t.ex. ledarskapet, storleken på teamet, motivation, rutiner och processer, tillgång till information samt hjälpmedel i form av teknologi.

    Säkerställ att teamet kan kommunicera

    Oljan i maskineriet för att få teamet att arbeta effektivt tillsammans är kommunikation. Om möjligt sätt teamet i samma rum för att alla ska hänga med i vad som händer. Detta är säkert en utopi när allt fler arbetar utanför kontoret.

    Säkerställ att teamet kan kommunicera med varandra om de är utspridda på flera orter. Dagens teknologi gör det lättare även om det fysiska mötet fortfarande är ett överlägset kommunikationssätt.

    Med ett väl fungerande kommersiellt team kommer hotellet att klara omställningen från de senaste årens starka tillväxt till en inbromsning av ekonomin med en betydligt hårdare konkurrens om gästerna.

    Vill du veta mer om hur du kan bygga ett starkt kommersiellt team?

    Ett bra tillfälle att lära sig mer är att delta på Hotel Market Seminars den 8 januari 2020. Den här gången kommer evenemanget att fokusera på hotellets kommersiella team.

    Program, information och anmälan hittar ni här!

    • Text: Hospitality Visions
    • Foto: Fauxels
    Tweet
  • Swedavias styrelse har utsett Mats Johannesson till ny VD och koncernchef för företaget.
    2025-11-12 17:28

    Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia

    Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.

  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Fartyget Aurora Botnia som seglar rutten Vasa och Umeå.
    2025-11-09 19:39

    Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå

    Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.

  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-05 10:51

      Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

      I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...

    • 2025-11-05 17:34

      Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

      Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet