-
Varför är det viktigt för hotell att ha ett kommersiellt team?
Det finns indikatorer på att världen är på väg in i en tid av lägre tillväxt i ekonomin. Detta innebär att efterfrågan på resor och övernattningar kommer att bromsa in. Samtidigt finns det 14 000 hotell som är under byggnad eller befinner sig i ett sent planeringsskede runt om i världen.
Utbudet av hotellrum ökar i världen. När efterfrågan på övernattningar inte längre växer i samma takt samtidigt som antal hotellrum blir fler betyder detta att gästerna ska fördelas på fler tillgängliga hotellrum, vilket leder till att hotellens beläggning sjunker.
När hotellet säljer färre rum minskar vinsten om inte hotellen lyckas hitta andra intäkter eller dra ner på sina kostnader.
Även talanger behöver hjälp
Nyckeln till framgång i hotellbranschen är att skaffa och optimera intäkterna och ansvaret att organisera arbetet med intäkterna ligger på hotellets ägare och ledning. Storleken på intäkterna är avgörande för hotellets resultat men kostnaden för att dra in de intäkter som krävs måste vara i balans.
Ett sätt att både öka sina intäkter och dra ner på sina kostnader är att bygga ett väl fungerande kommersiellt team i hotellet. Det räcker inte att ha stjärnsäljare och professionella revenue managers. Studier visar att även talanger behöver hjälp av ett starkt team för att lyckas.
Lagarbete ökar produktiviteten
Undersökningar visar att lagarbete ökar produktiviteten. Dvs. ett team hinner göra mer och presterar ett bättre resultat än summan av flera personer som arbetar individuellt.
Förklaringen är att i ett team delas arbetsbelastningen. Kunskap och kompetens kommer till bättre nytta och alla drar åt samma håll. Teamet arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål istället för att olika personer konkurrerar för att vinna personliga fördelar.
Olika kompetenser och profiler
Undersökningar visar gång på gång att ett team är överlägset i kunskap än enskilda individer. De som arbetar på egen hand har ofta bara ett perspektiv på möjligheter och problem. I ett team kan flera olika infallsvinklar hjälpa till att snabbare komma fram till en lösning vilket leder till högre resultat.
Ett kommersiellt team för ett hotell eller för en grupp av hotell ska bestå av olika kompetenser och profiler. Flera studier visar att team som består av personer med olika bakgrunder (kön, ålder, etnicitet, etc.) är mer kreativa och presterar ett resultat som är upp till 35 procent högre än team som är mer homogena.
I hotellbranschen arbetar människor med olika bakgrunder så förutsättningarna finns att sätta samman rätt kommersiellt team.
Bygg upp egen kunskap
Det kommersiella teamet i ett hotell är olika stort beroende på hotellets inriktning och storlek. Eftersom intäkterna är den i särklass viktigaste faktorn för att ett hotell ska bli lönsamt är det inte ovanligt att hotellets högsta chef leder det kommersiella teamet.
I stora anläggningar och i företag som driver flera hotell finns det numera ofta en kommersiell chef som leder teamet och rapporterar till bolagets högsta chef. Det minsta teamet består av tre personer: Chefen, en säljare och en revenue manager. I en liten organisation får alla hjälpas åt och ingen av rollerna kan bara fokusera på en sak.
Ett litet team behöver den bästa teknologin för att spara tid och utveckla sin kompetens. Dessutom kan det lilla teamet behöva förstärkas med extern kompetens inom olika områden, exempelvis digital marknadsföring, webbplatsen och grafisk formgivning. Inkludera externa personer i teamet för att få maximal nytta av deras kunskap och bygga upp egen kunskap.
En stark företagskultur
I större anläggningar kan nästa storlek på teamet bli att lägga till en säljare och/eller en person som ansvarar för digital marknadsföring. Ju större hotell och ju större företag med flera hotell desto större blir det kommersiella teamet. I ett lite större team blir det möjligt att dela ännu mer kunskap, vilket gör att teamet blir mer skickligt i att skaffa intäkter till hotellet.
När chefen är del av det kommersiella teamet byggs även en stark företagskultur som gör medarbetarna nöjdare och mer lojala. Personalomsättningen minskar vilket leder till lägre kostnader. Förutom allt som medlemmarna i teamet bidrar med påverkas resultatet av flera andra faktorer, t.ex. ledarskapet, storleken på teamet, motivation, rutiner och processer, tillgång till information samt hjälpmedel i form av teknologi.
Säkerställ att teamet kan kommunicera
Oljan i maskineriet för att få teamet att arbeta effektivt tillsammans är kommunikation. Om möjligt sätt teamet i samma rum för att alla ska hänga med i vad som händer. Detta är säkert en utopi när allt fler arbetar utanför kontoret.
Säkerställ att teamet kan kommunicera med varandra om de är utspridda på flera orter. Dagens teknologi gör det lättare även om det fysiska mötet fortfarande är ett överlägset kommunikationssätt.
Med ett väl fungerande kommersiellt team kommer hotellet att klara omställningen från de senaste årens starka tillväxt till en inbromsning av ekonomin med en betydligt hårdare konkurrens om gästerna.
Vill du veta mer om hur du kan bygga ett starkt kommersiellt team?
Ett bra tillfälle att lära sig mer är att delta på Hotel Market Seminars den 8 januari 2020. Den här gången kommer evenemanget att fokusera på hotellets kommersiella team.
Program, information och anmälan hittar ni här!
- Text: Hospitality Visions
- Foto: Fauxels
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-