-
VÄV2022 i Halmstad gav 18,5 miljoner i turistomsättning
Vävmässan som genomfördes den 22-24 september 2022 blev ett mycket lyckat evenemang. Det stärkte Halmstad position som kulturdestination och gav ringar på vattnet via olika lokala och regionala projekt.
Ett dreamhack för vävare av alla slag
Tusentals besökare – lokala, nationella och internationella – hittade till Halmstad när världens största handvävarmässa hölls på Halmstad Arena. Det var ett dreamhack för vävare av alla slag! Med 150 utställare, föredrag och workshops kunde alla vänner av design och textilt hantverk få sitt lystmäte.
Arrangörer var Svenska Vävrådet i samarbete med Kultur i Halland – Slöjd/Region Halland och Destination Halmstad AB. I samband med mässan tog Destinationen fram en webbsida om Halmstads vävhistoria.
Ovanligt med mätning av kulturevenemang
För att mäta värdet av evenemanget genomfördes en turistekonomisk undersökning av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Destination Halmstad AB. Undersökningen tog sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum. Ett annat syfte var att utvärdera vad besökarna tyckte om evenemanget ur ett upplevelseperspektiv.
Enligt Upplevelseinstitutet var just denna mätning av ett kulturevenemang ett ovanligt, och intressant uppdrag. Det vanliga är att idrottsevenemang och konserter mäts. Nu har Halmstad tagit ett första steg i att titta på betydelsen av kulturevenemang för den lokala och regionala näringen. Upplevelseinstitutet hoppas att fler destinationer följer efter.
Stärkt position och lokala kringeffekter
Vävmässan bidrog till att stärka Halmstads position och varumärke som kulturdestination på den nationella och internationella marknaden. För Halmstad Arena var det ett sätt att visa på anläggningens potential för att utöver idrottsevenemang och konserter även kunna ta emot stora mässor.
Pandemin gjorde att VÄV2022 fick flyttas fram två år. Det ledde till att flera projekt kopplade till vävmässan genomfördes långt före evenemanget eftersom det redan var inplanerat. Men mycket gjordes också i anslutning till mässan. Här nedan är bara några exempel på allt som hände i Halmstad och Halland.
◆ Små barn på Engelbrekts förskola vävde i rockringar. Eller som 5-årige Malcolm sa – vi ”garnar”. 400 barn mellan 3-18 år fick även ”väva sin värld” och deltog i en digital utställning på mässan.
◆ På Hallands Konstmuseum genomfördes bland annat två spännande utställningar. Den om Märta Måås-Fjetterström besöktes dessutom av Kungen och Drottningen. På Halmstads konsthall pågick utställningen ”Där linet växer”
◆ Den halländska textiltraditionen belystes bokstavligen på Österbro där vackra broderade blommor sedan 2021 fortfarande syns kvällstid. St. Nikolai kyrka visade också sina textilier och besökarna gavs möjlighet att klättra upp i klocktornet.
Sammanfattning av den turistekonomiska mätningen
När man sammanfattar undersökningen av den turistekonomiska mätningen av evenemanget VÄV2022 ser man många viktiga resultat.
◆ ROI (Return of investment) tillbaka: 18,5 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
◆ Det totala antalet besökare uppgick till 7 200, varav 5 100 av dem var unika. En annan intressant notering är att de som besökte evenemanget var i huvudsak högutbildade kvinnor 56+ år.
◆ Av besökarna var turistandelen 88% (besökare som inte bor i Halmstads kommun). Av dessa var exportandelen 18% (bor permanent i utlandet). 12% av besökarna kom från hemkommunen.
◆ 56% av de svenska turisterna var dagpendlare medan 33% övernattade kommersiellt och 11% övernattade icke-kommersiellt. Bland de utländska turisterna utgjorde dagpendlarna 13% medan de som övernattade kommersiellt var 72% respektive icke-kommersiellt 15%.
◆ Turisterna var relativt aktiva i samband med besöket till Halmstad. 53% av dagpendlarna gjorde/utförde en eller flera aktiviteter i samband med besöket. Motsvarande siffra bland övernattarna var 89%. De populäraste aktiviteterna var ”gått på restaurang”, ”tittat på/besökt kulturanläggning”, ”besökt utflyktsmål/sevärdhet” och ”shoppat/handlat”.
◆ Besökarna var genomgående mycket nöjda med intrycket av besöket/vistelsen i Halmstad och gav ett medelvärde om 4,5. Bäst betyg fick destinationen för ”service & bemötande”, ”säkerhet/trygghet” och ”natur & friluftsliv”.
◆ Evenemanget fick mycket bra betyg av besökarna. De viktigaste parametrarna ”helhetsintryck” (4,5) och ”valuta för pengarna” (4,1) låg båda på mycket bra nivå. Bäst betyg fick man för ”stämning & atmosfär”, ”känslomässig upplevelse” och ”kvaliteten på utställarna/montrarna” som samtliga fick 4,6.
◆ 63% av de som besökte Halmstad har varit där tidigare, medan 37% var där första gången i och med VÄV2022. En stor andel vill komma tillbaka som turist till Halmstad; 52% svarade ”ja absolut” medan 40% svarade ”ja kanske”.
Långsiktigt arbete för att värva evenemang
Destinationens syfte var att med evenemanget som motor skapa såväl affärer som bestående avtryck. Linda Hellring som är projektledare på Halmstad Convention Bureau på Destination Halmstad har aktivt deltagit i processen fram till själva genomförandet av VÄV2022;
”Vävmässan värvades redan 2017 så det är verkligen ett långsiktigt arbete innan vi når fram till slutmålet, själva evenemanget. Nu gjorde ju pandemin att det tog ännu längre tid. Men det viktiga är att det blev av. För evenemang av den här digniteten gagnar inte bara Halmstad utan hela Halland. Det omsätts pengar till besöksnäringen via exempelvis övernattningar, restaurangbesök och shopping. Pengar som inte kommit in om vi inte hade värvat vävmässan till regionen. Vävmässan ska arrangeras igen 2025 och under mässdagarna besökte flera svenska destinationer Halmstad Arena, för att se på möjligheter att sälja in sin stad.”
Cirkeln för vävarmässan slöts efter 36 år
Premiären för världens första och största handvävarmässa var faktiskt i Halmstad 1986 på Halmstads Teater. Självaste Prins Bertil, Hertig av Halland, invigde den tillsammans med Prinsessan Lilian. 36 år senare var det äntligen dags igen. Och det blev en riktigt lyckad mässa!
”De lokala aktörerna, utvecklarna för slöjd och konsthantverk i Region Halland och Destination Halmstad har gjort ett fantastiskt arbete för att VÄV2022 blev en lyckad Vävmässa. Vi i Svenska Vävrådet är mycket glada för samarbetet och det mottagande vi har fått under hela processen, från beslut att anordna Vävmässan i Halmstad, fram till att Vävmässan kunde genomföras. Den turistekonomiska mätningen är ett kvitto på det vi nu har upplevt. Tusentals människor kom till evenemanget, många av dessa reste långt och i mätningen kan avläsas att många har upptäckt Halmstad och vill komma tillbaka. Deras positiva upplevelser gör dem även till ambassadörer för kommande Vävmässor.” Säger Tina Ignell, ordförande i Svenska Vävrådet.
- Text: Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-