måndag 20 mars 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Kolmården inleder säsongen med stort påskfirande
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
    • Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
    • Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
  • Platsannonser:
    • Billingecenter i Skövde söker en inspirerad Restauratör
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Halmstad
    2023-02-07 19:18

    VÄV2022 i Halmstad gav 18,5 miljoner i turistomsättning

    Vävmässan som genomfördes den 22-24 september 2022 blev ett mycket lyckat evenemang. Det stärkte Halmstad position som kulturdestination och gav ringar på vattnet via olika lokala och regionala projekt.

    Ett dreamhack för vävare av alla slag

    Tusentals besökare – lokala, nationella och internationella – hittade till Halmstad när världens största handvävarmässa hölls på Halmstad Arena. Det var ett dreamhack för vävare av alla slag! Med 150 utställare, föredrag och workshops kunde alla vänner av design och textilt hantverk få sitt lystmäte.

    Arrangörer var Svenska Vävrådet i samarbete med Kultur i Halland – Slöjd/Region Halland och Destination Halmstad AB. I samband med mässan tog Destinationen fram en webbsida om Halmstads vävhistoria.

    Ovanligt med mätning av kulturevenemang

    För att mäta värdet av evenemanget genomfördes en turistekonomisk undersökning av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Destination Halmstad AB. Undersökningen tog sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum. Ett annat syfte var att utvärdera vad besökarna tyckte om evenemanget ur ett upplevelseperspektiv.

    Enligt Upplevelseinstitutet var just denna mätning av ett kulturevenemang ett ovanligt, och intressant uppdrag. Det vanliga är att idrottsevenemang och konserter mäts. Nu har Halmstad tagit ett första steg i att titta på betydelsen av kulturevenemang för den lokala och regionala näringen. Upplevelseinstitutet hoppas att fler destinationer följer efter.

    Stärkt position och lokala kringeffekter

    Vävmässan bidrog till att stärka Halmstads position och varumärke som kulturdestination på den nationella och internationella marknaden. För Halmstad Arena var det ett sätt att visa på anläggningens potential för att utöver idrottsevenemang och konserter även kunna ta emot stora mässor.

    Pandemin gjorde att VÄV2022 fick flyttas fram två år. Det ledde till att flera projekt kopplade till vävmässan genomfördes långt före evenemanget eftersom det redan var inplanerat. Men mycket gjordes också i anslutning till mässan. Här nedan är bara några exempel på allt som hände i Halmstad och Halland.

    ◆ Små barn på Engelbrekts förskola vävde i rockringar. Eller som 5-årige Malcolm sa – vi ”garnar”. 400 barn mellan 3-18 år fick även ”väva sin värld” och deltog i en digital utställning på mässan.

    ◆ På Hallands Konstmuseum genomfördes bland annat två spännande utställningar. Den om Märta Måås-Fjetterström besöktes dessutom av Kungen och Drottningen. På Halmstads konsthall pågick utställningen ”Där linet växer”

    ◆ Den halländska textiltraditionen belystes bokstavligen på Österbro där vackra broderade blommor sedan 2021 fortfarande syns kvällstid. St. Nikolai kyrka visade också sina textilier och besökarna gavs möjlighet att klättra upp i klocktornet.

    Sammanfattning av den turistekonomiska mätningen

    När man sammanfattar undersökningen av den turistekonomiska mätningen av evenemanget VÄV2022 ser man många viktiga resultat.

    ◆ ROI (Return of investment) tillbaka: 18,5 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

    ◆ Det totala antalet besökare uppgick till 7 200, varav 5 100 av dem var unika. En annan intressant notering är att de som besökte evenemanget var i huvudsak högutbildade kvinnor 56+ år.

    ◆ Av besökarna var turistandelen 88% (besökare som inte bor i Halmstads kommun). Av dessa var exportandelen 18% (bor permanent i utlandet). 12% av besökarna kom från hemkommunen.

    ◆ 56% av de svenska turisterna var dagpendlare medan 33% övernattade kommersiellt och 11% övernattade icke-kommersiellt. Bland de utländska turisterna utgjorde dagpendlarna 13% medan de som övernattade kommersiellt var 72% respektive icke-kommersiellt 15%.

    ◆ Turisterna var relativt aktiva i samband med besöket till Halmstad. 53% av dagpendlarna gjorde/utförde en eller flera aktiviteter i samband med besöket. Motsvarande siffra bland övernattarna var 89%. De populäraste aktiviteterna var ”gått på restaurang”, ”tittat på/besökt kulturanläggning”, ”besökt utflyktsmål/sevärdhet” och ”shoppat/handlat”.

    ◆ Besökarna var genomgående mycket nöjda med intrycket av besöket/vistelsen i Halmstad och gav ett medelvärde om 4,5. Bäst betyg fick destinationen för ”service & bemötande”, ”säkerhet/trygghet” och ”natur & friluftsliv”.

    ◆ Evenemanget fick mycket bra betyg av besökarna. De viktigaste parametrarna ”helhetsintryck” (4,5) och ”valuta för pengarna” (4,1) låg båda på mycket bra nivå. Bäst betyg fick man för ”stämning & atmosfär”, ”känslomässig upplevelse” och ”kvaliteten på utställarna/montrarna” som samtliga fick 4,6.

    ◆ 63% av de som besökte Halmstad har varit där tidigare, medan 37% var där första gången i och med VÄV2022. En stor andel vill komma tillbaka som turist till Halmstad; 52% svarade ”ja absolut” medan 40% svarade ”ja kanske”.

    Långsiktigt arbete för att värva evenemang

    Destinationens syfte var att med evenemanget som motor skapa såväl affärer som bestående avtryck. Linda Hellring som är projektledare på Halmstad Convention Bureau på Destination Halmstad har aktivt deltagit i processen fram till själva genomförandet av VÄV2022;

    ”Vävmässan värvades redan 2017 så det är verkligen ett långsiktigt arbete innan vi når fram till slutmålet, själva evenemanget. Nu gjorde ju pandemin att det tog ännu längre tid. Men det viktiga är att det blev av. För evenemang av den här digniteten gagnar inte bara Halmstad utan hela Halland. Det omsätts pengar till besöksnäringen via exempelvis övernattningar, restaurangbesök och shopping. Pengar som inte kommit in om vi inte hade värvat vävmässan till regionen. Vävmässan ska arrangeras igen 2025 och under mässdagarna besökte flera svenska destinationer Halmstad Arena, för att se på möjligheter att sälja in sin stad.”

    Cirkeln för vävarmässan slöts efter 36 år

    Premiären för världens första och största handvävarmässa var faktiskt i Halmstad 1986 på Halmstads Teater. Självaste Prins Bertil, Hertig av Halland, invigde den tillsammans med Prinsessan Lilian. 36 år senare var det äntligen dags igen. Och det blev en riktigt lyckad mässa!

    ”De lokala aktörerna, utvecklarna för slöjd och konsthantverk i Region Halland och Destination Halmstad har gjort ett fantastiskt arbete för att VÄV2022 blev en lyckad Vävmässa. Vi i Svenska Vävrådet är mycket glada för samarbetet och det mottagande vi har fått under hela processen, från beslut att anordna Vävmässan i Halmstad, fram till att Vävmässan kunde genomföras. Den turistekonomiska mätningen är ett kvitto på det vi nu har upplevt. Tusentals människor kom till evenemanget, många av dessa reste långt och i mätningen kan avläsas att många har upptäckt Halmstad och vill komma tillbaka. Deras positiva upplevelser gör dem även till ambassadörer för kommande Vävmässor.” Säger Tina Ignell, ordförande i Svenska Vävrådet.

    • Text: Destination Halmstad
    • Foto: Destination Halmstad
    • Tweet
  • Påsk med Bamse på Kolmården
    2023-03-20 18:18

    Kolmården inleder säsongen med stort påskfirande

    Den 1 april slår Kolmården upp sina portar och inleder säsongen med ett storslaget påskfirande med Bamse och hans vänner.

  • Rum för platsen - besöksnäring
    2023-03-20 04:10

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023

    Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning

  • semester
    2023-03-17 18:51

    Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa

    Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.

  • hållbar platsutveckling
    2023-03-17 17:32

    Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling

    Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.

  • Hotel Montagne
    2023-03-16 16:27

    Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels

    Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.

  • elflyg
    2023-03-16 16:09

    Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg

    Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.

  • Avis
    2023-03-16 15:43

    Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning

    Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.

  • Skellefteå
    2023-03-15 17:27

    Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022

    Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.

  • 1920-talet
    2023-03-15 17:13

    Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum

    Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.

  • skidanläggningar
    2023-03-15 16:52

    Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar

    Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.

  • Veckans profil

    Felicia Carlsson MQ

    Felicia Carlsson

    Ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet

    Intervju med Felicia Carlsson, om MQ Marqets storsatsning på profilkläder

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Hur kan besöksnäringen säkra framtidens medarbetare? Seminarium i Stockholm och digitalt 16 februari

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 9 mars 2023

    • Var med och stärk er synlighet på Tripadvisor, en av världens största reseportaler

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Swedish Workshop Paris, Frankrike 21 mars 2023 (sista dag för anmälan 1 mars)
      2023-03-21
      • Paris
      • corporate.visitsweden.com/visit-swedens-aktiviteter/nordic-workshop-frankrike/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Xperience Next – Teknikskiften inom idrotten
      2023-03-24
      • Göteborg
      • sv-se.invajo.com/event/lindholmensciencepark/teknikskifteninomidrotten
    • Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023 (sista dag för anmälan 20 mars)
      2023-03-27
      • Digitalt
      • corporate.visitsweden.com/aktiviteter/erbjudanden/events/swedish-workshop-online/
    • Busstorget 2023 20-21 april
      2023-04-20
      • Aronsborg
      • www.busstorget.se/arrangement/index.xhtml
    • Greentimes inspirationsdag
      2023-04-20
      • Stockholm
      • greentime.se/pa-gang/inspirationsdag-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Svenska mästerskapen i Mathantverk 2023 17–19 oktober (save the date)
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/om-eldrimner/35674.sm_i_mathantverk_till_vastra_gotaland_2023.html
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-03-13 16:06

      Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark

      Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...

    • 2023-03-13 04:58

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...

    • 2023-03-14 17:07

      ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners

      Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...

    • 2023-03-14 18:41

      Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag

      Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur b...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Ryktet spelar roll för en plats. Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckli...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet