-
VD lämnar destinationsbolag efter tre år
Anna Wersén, som värvades från Skistar Åre där hon arbetade som marknads- och försäljningschef för tre år sedan ,har bestämt sig för att sluta som VD på Destination Östersund, för att starta egen konsultverksamhet inom kommunikation och marknadsföring.
När hon tillträdde tjänsten var bolaget relativt nystartat med 27 ägare och en omsättning på 1 miljon kronor. Idag har bolaget över 120 ägare och partners med en omsättning på drygt 6 miljoner kronor.
Destination Östersund bildades för att utveckla besöksnäringen och är ett näringslivsägt bolag som i nära samarbete med Östersunds kommun arbetar för mer turism, mer möten, mer evenemang och ökad handel.
Anna Wersén är också VD i dotterbolaget Visit Östersund där kommunen äger 49 % av aktierna. Visit Östersund AB’s huvuduppgift är att marknadsföra och sälja in, samt informera om Östersund till besökare.
– Efter tre fantastiskt roliga och lärorika år har jag bestämt mig för att sluta som vd för Destination Östersund och Visit Östersund. Det har varit ett arbete som jag har uppskattat oerhört och jag är stolt över vad vi har åstadkommit under dessa år. Jag har haft förmånen att arbeta med mycket kompetenta personer i många olika konstellationer som har bidragit till utvecklingen av Östersund. Nu vill jag gå vidare i karriären och ta mig an uppdrag i mitt egna konsultbolag inom kommunikation & kommersiella partnerskap, säger Anna Wersén, frånträdande vd Destination Östersund och Visit Östersund
– Det har varit en oerhört betydande etablering och utveckling av Destination Östersund och Visit Östersund som skett under Annas ledning. Anna har gjort ett fantastiskt arbete. Det är tråkigt att hon nu bestämt sig för att gå vidare men jag förstår hennes tankar om nästa steg i karriären. Vi i styrelsen önskar henne all lycka, säger Lars Lindqvist, styrelseordförande Destination Östersund.
Anna kommer att arbeta som vd för båda bolagen fram till sista januari 2016. Rekrytering av en ersättare kommer att startas omgående.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Destination Östersund
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-