-
VD:n som aldrig ger upp
Trots många motgångar så fortsätter VD:n för Gotlandsbåten, Ralph Axelsson, att arbeta för att verksamheten skall komma på fötter igen och bli livskraftig. Men nu tycks framtiden se mörk ut.
Arbetet med nyemissionen i bolaget har gått dåligt och man ställer därför in all trafik under 2017. Därmed har de anställda fått sparken och Axelsson är kvar som oavlönad VD. Nyemissionen skulle ge 30 miljoner kronor och täcka 2017 års trafikkostnader.
Fartyget HSC Express blir nu tillgängligt för chartermarknaden.
Besöksnäringen på Gotland 2016 slog rekord tack vara att det var fler färjor som kunde transportera turister till ön. Nu blir det svårt att komma upp i samma besöksantal under 2017.
”-Gotlandsbåten hade över 160.000 betalande resenärer den här säsongen. Vi ökade kapaciteten med ca 230.000 platser till och från Gotland jun-aug”, säger Ralph Axelson.
Han fortsätter:
”-Det är tråkigt att behöva konstatera att vi inte nådde fram med emissionen. Vi var många medarbetare, varav nu ett antal förlorar sina jobb, som gav allt för Gotlandsbåten det här året och gjorde fantastiska och historiska insatser. De och alla våra resenärer är värda ett stort tack”.
Källa: Gotlandsbåten
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-