-
Vill du ha besöksnäringens svåraste jobb?
Att arbeta med marknadsföring är ett av de mest utmanande jobb man kan ha!
För att lyckas som marknadsförare inom besöksnäring måste man vara både kreativ och analytisk men också att hålla sig ajour om vad som händer på marknaden. Det räcker inte att studera marknadsteorierna, de fyra p:na (produkt, pris, plats och påverkan). Viktigare är det att följa och ta till sig vad som händer på den digitala marknaden för att sedan kunna applicera det i verksamheten.
Nu gäller det att ta till sig de nya e-na: engagement, experience, exclusivity och emotion. Kunder vill köpa upplevelser inte produkter! Trenden är att sälja via känslor.
Rätt analyserat så kan datainsamling (”Big data”) tala om för oss hur vi kan nå våra potentiella kunder lättare. Om man sedan kan ge kunderna personlig service och bemötande så är mycket vunnet.
Så påverkar man sina kunders åsikter
Kan man påverka sina potentiella kunders åsikter? Jo, det kan man genom att till exempel låta en bloggare blogga om sinaa tjänster. Man kan se bloggare som en slags lobbyister.Många svenskar tycker om att följa till exempel kändisars vardag genom bland annat realityserier på TV. Där finns det möjligheter att styra sin målgrupp. Många okända har också byggt upp en stor skara med fans genom att publicera filmklipp från sin vardag och publicerat det på YouTube. Om man till exempel driver ett bed & breakfast kan man filma sin vardag och lägga upp på internet.Man skall fokusera på vilka problem och behov som man löser åt sina kunder.Fortbildning behövsNär tekniken utvecklas i en snabb takt är det viktigt att den som arbetar med marknadsföring får utrymme att lära sig den nya tekniken. Men man ska inte glömma bort att ha koll på vilka tekniska lösningar som ens egna kunder använder. Det gäller också att veta vilka kanaler som de använder sig av.Musik och storytelling når utGenom att använda musik i sina kampanjer kan man väcka känslor hos kunderna och skapa starkare band mellan kunden och tjänsten.Många verksamheter har de senaste åren använt sig av storytelling och det har visat sig vara framgångsrikt.Källa: Brand24- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-