-
Visit Group går från siffror till handling – utökar sin portfölj
Visit Group är en av norra Europas ledande bolagsgrupper inom tech för besöksnäringen. Nu breddar gruppen sitt erbjudande utanför försäljning, paketering och distribution genom att förvärva en världsledande Reputation Management Data plattform.
Turistnytt vill så klart veta mer om bakgrunden och tankar om framtiden.
”Olery förstärker värdeerbjudandet till alla våra kundgrupper. Vi ser stor potential för både befintliga och framtida kunder att använda strukturerad data om ratings och reviews för att förbättra gästernas upplevelse och därmed också sin affär.” Berättar James Dixon, VD för Visit Group.
Visit Group är ledande inom Hospitality SaaS-lösningar
I Visit Groups erbjudande ingår en rad populära SaaS-tjänster som flitigt används inom besöksnäringen. BookVisit, VisBook, Citybreak och iTicket är de mest kända. Varje affärsenhet opererar självständigt, men samarbetar med varandra för att möjliggöra ett digitalt ekosystem för besöksnäringen.Nu ansluter alltså Olery, som kommer fortsätta att drivas av entreprenörerna Hans Keukenschrijver (CEO) och Menno Beker (CMO) från kontoret i Amsterdam.
”Att bli en del av Visit Group gör det möjligt för oss att fortsätta investera i vår plattform och utöka vårt kommersiella team. Visit Group är ledande inom Hospitality SaaS-lösningar med över 20 års erfarenhet. Med deras stöd och engagemang kan Olery ta nästa steg och behålla vår position som ledare.” Säger Menno Beker (CMO) och medgrundare av Olery.
Olery är den största oberoende Reputation Data-leverantören i världen med över 8 miljoner anslutna företag inom besöksnäringen och semantisk analys på 16 språk. Olery tillhandahåller affärskritiska insikter för informerade beslut. Datan fungerar som beslutsunderlag för företagare inom hotell, attraktioner, restauranger, biluthyrning, flygbolag, flygplatser, fastigheter, investeringsförvaltare, destinationsmarknadsförare och många fler företag med en fot inom turism.
Reputation management är en viktig framgångsfaktor
Visit Group har en rad kända kunder i sin portfölj. En av dem är ESS Group som bland annat ligger bakom Ystad Saltsjöbad, Steam och nu senast satsningen Jacy’z som öppnar i Göteborg i november.
Anna-Carin Rasmusson, Commercial Director på ESS Group anser att reputation management är en viktig framgångsfaktor.
”Ett effektivt och ständigt arbete med betyg och recensioner är en av ESS Groups främsta framgångsfaktorer. Det finns ett tydligt samband mellan att agera på Reputation Management data och intäkter per tillgängligt rum [RevPar]. Datamängderna och antalet källor ökar kontinuerligt och vi behöver därför effektiva verktyg för att förstå våra gäster och optimera vår verksamhet.” Berättar Anna-Carin.
Kunder skall kunna förstå vilka åtgärder de behöver prioritera
”Efterfrågan på relevant och aktuell data har ökat markant de senaste åren inom besöksnäringen. Utmaningen för majoriteten av våra kunder är att de har mycket begränsad kapacitet för dataanalys. Vår vision är att våra kunder skall kunna logga in i våra applikationer och snabbt förstå vilka åtgärder de behöver prioritera för att förbättra gästupplevelsen och därmed affären.” Säger James Dixon. ”Actionable Data” är bra, men datadrivna rekommendationer är bättre. Destinationsbolag skall till exempel inte behöva lägga stora resurser på dataanalys för att ta få en tydlig bild av hur de kan förbättra sin attraktionskraft.”
- Text: Visit Group
- Foto: Visit Group
-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.
-
Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.
-
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.
-
Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.
-
En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året
Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.
-
Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026
Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...
-
-
Gästbloggare
-