-
Visit Linköping & Co miljösäkrar Linköpings besöksnäring
Visit Linköping & Co lanserar en miljösäkring för att bidra till att utveckla Linköping med det långsiktiga målet att bli en ännu mer miljömässigt hållbar destination.
Utvecklingsarbetet har pågått under en längre tid och flera aktörer från Linköpings besöksnäring har bidragit till utvecklingen av en så kallad miljösäkring. Nio aktörer har under våren miljösäkrats och nu öppnas möjligheten för fler.
Kvalitetssäkringen kan lyfta fram förebilder inom hållbarhet
Upplägget möjliggör för alla verksamheter inom Linköpings besöksnäring att ansöka om att bli miljösäkrade. Visit Linköpings miljösäkring är ingen certifiering som genomförs av tredje part, utan istället en form av kvalitetssäkring baserat på ett urval av kriterier som passar såväl små som större företag och aktörer inom besöksnäringen.
De 17 kriterierna har tagits fram i dialog med besöksnäringsföretag med kompetens i hållbarhetsfrågor och har inspirerats utifrån Agenda 2030 och Global Sustainable Tourism Councils branschkriterier.
”Vi vill med vår miljösäkring kunna lyfta fram såväl mindre som större aktörer som driver och manifesterar miljömässig hållbarhet för att våra besökare enklare ska kunna göra hållbara val. Certifieringar fungerar inte för alla och vi bedömer att vi med den här kvalitetssäkringen kan lyfta fram förebilder inom miljömässig hållbarhet för att stimulera fler aktörer att gå samma väg inom Linköpings besöksnäring.” Säger Elin Bäckström, destinationsutvecklare, Visit Linköping & Co.
Miljösäkringen delas in i två nivåer
Visit Linköpings miljösäkring delas in i två nivåer. Den första är att man uppnår “miljösäkrad verksamhet” och de allra bästa förebilderna kallas “miljöambassadör”.
”Hållbarhet inkluderar flera dimensioner, men det är trots allt den miljömässiga delen som baserar sig på planetens villkor. Den miljömässiga problematiken inom besöksnäring och turism kopplas framförallt till själva transporten till och från en plats. Självklart måste man resa, men man kan göra olika val där. Man kan stanna längre tid på en plats och man kan välja att använda de transportmedel som minimerar utsläpp. Som destination kan vi förstås påverka transportmedel. Men vi ser det som mer effektivt att påverka resenärer att göra miljömässiga val genom att förtydliga vilka av destinationens aktörer som är bäst på detta. Det är därför vi har valt att utveckla vår miljösäkring.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Exponeras som miljömässigt hållbara aktörer i Linköping
Verksamheter som blir miljösäkrad verksamhet alternativt miljöambassadör exponeras på visitlinkoping.se som miljömässigt hållbara aktörer i Linköping. Vid varje årsskifte behöver aktören ansöka om att återigen bli miljösäkrade. Kriterierna som utarbetats kommer att revideras i framtiden utifrån dialog med den referensgrupp som skapats i arbetet med utformningen av Visit Linköping & Co:s miljösäkring.
”Vi har deltagit aktivt i referensgruppsarbetet och båda våra hotell i Linköping har uppnått nivån “miljösäkrad verksamhet”. För oss som tillhör Strawberry är hållbarhetsarbete en naturlig del av vår affär, men vad som inte är lika vanligt är att lokala destinationsbolag genomför den här typen av insatser fokuserad på miljömässig hållbarhet.” Säger Jacob Corlin, hotelldirektör på Quality Hotel The Box och Ekoxen.
Följande verksamheter inom Linköpings besöksnäring har miljösäkrats för 2024
Miljöambassadör (högsta nivån):
Naturlogi
Vårdnäs StiftsgårdMiljösäkrad verksamhet:
Gamla Linköping
Flygvapenmuseum
Quality Hotel The Box
Quality Hotel Ekoxen
Restaurang Jord
Stångs Mjärdevi
Stångs MagasinAnsök och läs mer om Visit Linköpings miljösäkring här.
Läs mer om gröna upplevelser i Linköping här.Här kan ni läsa mer om Linköping på Turismnytt.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-