-
Visit Linköping lanserar en ny webbplats
En webbplats tillgänglig för alla med helt ny design, inspirerande innehåll och optimerad för bra synlighet i sökmotorer. Det har varit ledstjärnor i utvecklingen av nya visitlinkoping.se, som också är ett viktigt skyltfönster för aktörer inom besöksnäringen i Linköping.
Nytt utseende, uppdaterat innehåll och fokus på tillgänglighet
Webbplatsen visitlinkoping.se är sedan tidigare en av Sverige största offentliga destinationssajter med över 1,2 miljoner besök 2022. Nu har Visit Linköping & Co byggt nytt och lanserat en helt ny webbplats. Den nya webbplatsen har ett nytt utseende, uppdaterat innehåll och ett stort fokus på tillgänglighet.
Webbplatsen som är utvecklad i WordPress, är byggd i samarbete med OhMy Interactive och In the Cold.
”Visitlinkoping.se ger precis som tidigare inspiration till besökare och invånare. Här hittar man tips på evenemang och andra upplevelser i Linköping. Webbplatsen är också ett skyltfönster för ett par hundra företag och besöksmål inom besöksnäringen i Linköping och en viktig uppgift är att öka intresset för deras verksamheter och generera besök till deras webbplatser.” Säger Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping & Co.
En portal för flera verksamheter som Visit Linköping hanterar
Förutom att marknadsföra Linköping som besöks-, evenemangs- och mötesdestination blir den nya webbplattformen också en portal för flera av de verksamheter som Visit Linköping & Co hanterar.
En nyhet är bland annat att webbplatsen för anläggningen Linköping Konsert & Kongress flyttats in på den nya plattformen. Även Saab arenas webbplats kommer inom kort också att flyttas in. I samband med projektet har också kindakanal.se, som drivs av Visit Linköping & Co, fått ny skrud.
”Webbplatsen är, förutom att vara snabb och optimerad för bra synlighet på sökmotorer, verkligen en webbplats för alla, där tillgängligheten stått i fokus under hela design- och utvecklingsprocessen. Med nya visitlinkoping.se har vi tagit steget in i framtiden och har en stabil grund att bygga vidare på för att utveckla fler funktioner och tjänster.” Avslutar Kristoffer Sund, digital strateg och projektledare för den nya webbplatsen på Visit Linköping & Co.
Läs mer om Linköping på Turismnytt här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-